Bästa instegs-AR15?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Skepparn

Bästa instegs-AR15?

Inlägg av Skepparn »

Jag har för dålig koll på AR-familjerna, och känner att jag behöver fixa mig en uppfattning (och säkert många andra):

Finns det en AR15-variant som motsvarar ryktet som Cymas nyare AK-modeller har? Exempelvis en M4 för runt 1.5 - 2.3k i sverige som inte är av nämnbart sämre byggkvalité/konstruktion än dyrare modeller? Med snygg/korrekt exteriör som acceptabel brist. Hur ser allmänna uppfattningen ut mellan olika AR's ut överhuvudtaget? Att ICS har den delade boxen är typ det enda jag vet. Kan ni inte skriva en kort lista med märke/modell och ett kort betyg? :P

Mvh, Nicke Nyfiken

Edit:
Det finns behov av någon som kan ta sig an att sammanställa viktig info om AR-modeller i wikin, all hjälp uppskattas. Vi har börjat på en AK-sida som ni kan ha som inspiration kanske. Ingen struktur är fastslagen för något än så det är fritt att lägga upp hur som helst.

http://airsoftsverige.com/wiki/AK
Jobbar på Röda Stjärnan

p33krN

Re: Bästa instegs-AR15?

Inlägg av p33krN »

Som jag har förstått det så kan man jämföra A&K M4:or med Kalash(dboys)/Cyma AK.

Jag har beställt en P&J CQBR, som är taiwangun:s rebrandade A&K. Kan tänka mig att dboys också är jämförbara.

Får min bössa i veckan. Har ägt en G&P M16A4, som jag kan jämföra med.

Frost

Inlägg av Frost »

PJ ska tydligen ha lite udda internals.
Finns en tråd där det tas upp.

A&k skulle nog kunna vara motsvarighet till cyma precis som pp33karn säger.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Finns det mer än en vanlig AR-design, på samma sätt som att det finns AK med VFC och TM-design, som är väldigt inte-kompatibla med varann?

Jag har mekat kanske fem olika märken av M4/M16 och alla har sett likadana ut, inräknat CA, JG, SRC, bla. Ser alla ut så?
Jobbar på Röda Stjärnan

Frost

Inlägg av Frost »

ICS har lite egna lösningar på grejer.
Så dom delarna passar inte på andra.
Vissa delar kanske kan passa.

Alla delar passar inte ihop med alla andra.
Det kan skilja lite på tex upper mot lower om man ska blanda
märken och tillverkare.
Iaf efter egna erfarenheter.

Men i det stora hela tror jag att de flesta är ganska lika.
Tm design på det mesta.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Som sagt, det hade ju varit väldigt grymt om ni som kan detta kunde skriva lite om AR-systemet på wikin.

Tack för alla svar
Jobbar på Röda Stjärnan

Frost

Inlägg av Frost »

Jag kan skriva ihop lite och skicka till dig.

Kan en del men det finns nog dom som har mer koll.

p33krN

Inlägg av p33krN »

Har fått min P&J CQB-R nu.

Den är fin utvändigt och gearboxen är i bra kvalitet, bättre eller likvärdig den av många "dyrare märken". Bra precision för att vara så kort pipa.

Det negativa är att den kommer som 135m/s ur lådan. Själv har jag satt en m100-fjäder i den, vilket ökar ROF:en som var aningen låg.

Kablarna, är precis som alla andra M4, väldigt tunna. Har bytt mot biltemas RKUB 1.5mm samt satt in en billig mosfet i 100-kronersklassen. Kör med ett gammalt skröpligt 11.1v lipo och får ut 20bb/s.

Har då också rengjort boxen på allt fett, fast det var förvånansvärt lite fett i gearboxen för att vara en kinaklon. Den var shimmad från taiwangun eller fabrik, men jag gjorde om det själv. Kollade aldrig hur shimmningen var innan dock...

Ryktet om att boxen inte ska hålla marui-standard tror jag är falsk. När jag var inne i boxen så såg allt ut som det ska för att vara en vanlig v2-box. Det fanns också förvånansvärt bra plats för att ha 1.5mm + signalkabel i boxen.

Plasten på vapnet är okej, kan vara bättre, men är som sagt helt okej. Hela bössan är gedigen och vobbelfri.

Jämfört med min G&P M16A4 och min polares G&P M4 så håller såklart G&P en bättre kvalitet på externals, internals är dock i stort sätt samma sak, med skillnaden att G&P har metallnozzle och aningen kraftigare motor.

En övrig notering är att kolvröret är helgjutet, dvs att det inte går att skruva på castlenut. Dock har jag bytt slingmount på min, och den glappar inte alls. Sitter ordentligt fast, inget vobbel heller.

Kan inte låta bli att bli fascinerad över vad man kan få för så relativt lite pengar. Bössan ensam kostar ca 1700kr fraktat med UPS hem till dörren på 4-5 arbetsdagar. Då följer det dessutom med ett fräsht 9.6v, 2000mAh, Firefox NiCd, RIS-pinne och 2st railpaneler.

Bild

Taiwangun for president!

Le Gradovic

Inlägg av Le Gradovic »

JG's FB serie är fantastiska vapen. Bra internals, LiPo-ready med MOSFET, fina externals, riktigt billiga och med deras legendariska JG-motorer.

Som exempel: JG FB6621 är deras HK416, FB6604 är deras M4A1.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Det är inget rykte. Jag har själv mekat P&J (A&K) v2 låda och vet att den bitvis är offspec då jag försökt byta ut vissa delar, bland annat så var marui tapetplate aldeles för bred så att nozzeln helt enkelt inte rörde sig. Testade också att byta ut hopuphuset och gummit vilket ledde till enorma luftläckage, trots att huset och gummit jag använde presterat på top i andra marui specade ar-15 modeller. Bytte även selectorplate då jag ville semispärra den och den marui specade platen var tvungen att nötas ned ganska ordentligt innan den slutade kärva.

Efter bara några hundra kulor sprack även min nozzle vilket känns sådär eftersom bössan var helt oöppnad men det rör sig nog mer om att jag fick ett måndags ex än något annat.

Jag kan ändå starkt rekommendera A&K eller P&J till nybörjaren. Man får oerhört mycket bössa för pengarna.
Lgt. Skalptagare

Skriv svar