Har fått min P&J CQB-R nu.
Den är fin utvändigt och gearboxen är i bra kvalitet, bättre eller likvärdig den av många "dyrare märken". Bra precision för att vara så kort pipa.
Det negativa är att den kommer som 135m/s ur lådan. Själv har jag satt en m100-fjäder i den, vilket ökar ROF:en som var aningen låg.
Kablarna, är precis som alla andra M4, väldigt tunna. Har bytt mot biltemas RKUB 1.5mm samt satt in en billig mosfet i 100-kronersklassen. Kör med ett gammalt skröpligt 11.1v lipo och får ut 20bb/s.
Har då också rengjort boxen på allt fett, fast det var förvånansvärt lite fett i gearboxen för att vara en kinaklon. Den var shimmad från taiwangun eller fabrik, men jag gjorde om det själv. Kollade aldrig hur shimmningen var innan dock...
Ryktet om att boxen inte ska hålla marui-standard tror jag är falsk. När jag var inne i boxen så såg allt ut som det ska för att vara en vanlig v2-box. Det fanns också förvånansvärt bra plats för att ha 1.5mm + signalkabel i boxen.
Plasten på vapnet är okej, kan vara bättre, men är som sagt helt okej. Hela bössan är gedigen och vobbelfri.
Jämfört med min G&P M16A4 och min polares G&P M4 så håller såklart G&P en bättre kvalitet på externals, internals är dock i stort sätt samma sak, med skillnaden att G&P har metallnozzle och aningen kraftigare motor.
En övrig notering är att kolvröret är helgjutet, dvs att det inte går att skruva på castlenut. Dock har jag bytt slingmount på min, och den glappar inte alls. Sitter ordentligt fast, inget vobbel heller.
Kan inte låta bli att bli fascinerad över vad man kan få för så relativt lite pengar. Bössan ensam kostar ca 1700kr fraktat med UPS hem till dörren på 4-5 arbetsdagar. Då följer det dessutom med ett fräsht 9.6v, 2000mAh, Firefox NiCd, RIS-pinne och 2st railpaneler.
Taiwangun for president!