Kompressor driven 50Cal

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
McNolton

Re: Kompressor driven 50Cal

Inlägg av McNolton »

Provade mig fram lite mer i praktiken innan jag åkte från min verkstad...

Kom fram till att nozel är ett måste, inte på grund av att kulor puttas tillbaka i maget, för det gjorde dom inte, måstet är om man ska använda sig av ett hop-up-hus så måste man ha något som trycker fram kulan i hop-upen för att det ska bli någon form av försegling mellan pipa och kula. Om kulan inte tryckts in i hopen så passera lufta bara runt kulan, till slut så sugs den in i pipan. så utan nozel får man ojämn matig av kulor eller snara skit dålig matning av kulor och och masa luft spill

En snurrande ventil lät som en bra ide förs men sedan fundera jag lite mer om den snurr så kommer den inte stanna på direkten när man släpper avtryckaren den kommer forssätta snurra en stund efter man släpper

något jag fundera på är om man kan bygga ett hop-up -hus göra vinkeln av kulornas ingång lutad något snet bakåt även närmare hop-up-gummi och när dom väl kommer in i hop-up huset så är det samma diameter i hopen som i pipan då behövs det inte någon nozel då kommer det fungera som en bläster pistol,,,,, tror jag :)

dock misstänker jag att tät lösning utan nozel kommer resultera i pip-stop

Dock tror jag starkt påen solenoid som kan slår på och av luften är ett måste sedan får man montera en liten motor som bryter strömmen till den av på osv eller kretskort

14 oktober 2013, 12:23:

Fundera lite nu på jobbet om man tar en turbin och kopplar en Solenoid efter trubinen så kommer trubin stana när man stryper luften, och trubinen kommer då koplas till nozel och ytliager en solenoid som kommer trigas var gåg nozel har matta in kula i pipan innan allt en relator för rpm och andra solenoiden har säparart kopligen med regalotor för fps.

Innan har jag tänkte fel att allt ska gå på samma luft krets

14 oktober 2013, 12:58:

Eller vet fan osåker på om en turbin tvär stanar om man stryper luft flödet utt om det var vätska så är jag säker på att den skulle stana moste pora lite nu i praktiken

15 oktober 2013, 09:52:

Skrotar iden med turbin. om den går helt fritt så stanar den inte om man stryper flödet utt och om man belstar med saker den ska driva så går den väldigt sakta i gång eller inte alls om man inte hjäler den dock bromsa den upp snabare när den är belstad...... Tror mer på en pistong som slår fram och tilbaka likt en luft driven stiksåg.
Det går säkert och bygga något luft drivet som fugera felfritt om man vet vad man håller på med och kan räkna utt hur stor trubin eller pistong som behövs, Men nu vet jag inte vad jag håller på med, så tror det blir nog lätasta och bygga den med motrer och kug nozel och triger för luft flöde som ulöses av en el motor där i genom får jag inte något luft spil som används till mating

Något el drivet som ska röra sig fram och tilbaka cirka 8mm borde man kunna klura utt något som är drift säkert och låg volym på

15 oktober 2013, 11:03:

En luft driven pistong är mycket lokade ide med en fjäder som tryker i hopden så fort luft tryket stägs av för den skulle kunna fungera då skulle ma även kunna bygga in en matel rölse på den dock är alla luft drivna pustonger som kan trykas tillbaka med en fjäder pysade =mycket luft läkande

Iprenen

Inlägg av Iprenen »

Varsågod:

http://natechdev.com/?product=polarstar ... rop-in-kit

Om ni vill bygga er egna: http://natechdev.com/?product=polarstar-solenoid-200psi

Det ni behöver är en krets som opererar på solenoiden bara.

Från den har ni två utgångar, en som ni kan använda för att styra nozzle och den andra för när luften faktiskt ska verka på kulan.

Har en sådan här installerad i min M249 och den går klockrent.
Mina Affärsredovisningar
WE 416 GBBR
KWA Sig Sauer P226 X-Five
Snigel nörd

Färnström

Inlägg av Färnström »

Nu kanske jag bara går in med ett onödigt inlägg, eller så kommer jag med den perfekta lösningen, vet inte, men om man vill göra det väldigt lätt för sig, kanske inte realtisktikt med blowback eller något sådant, så finns detta sätt att spy kulor :)

http://youtu.be/r_8wRpgvhyg

kan om inte annat vara lite insperation att jobba ifrån? eller bara bygga so en rolig sak :P
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Jakobsson

Inlägg av Jakobsson »

Iprenen skrev:Varsågod:

http://natechdev.com/?product=polarstar ... rop-in-kit

Om ni vill bygga er egna: http://natechdev.com/?product=polarstar-solenoid-200psi

Det ni behöver är en krets som opererar på solenoiden bara.

Från den har ni två utgångar, en som ni kan använda för att styra nozzle och den andra för när luften faktiskt ska verka på kulan.

Har en sådan här installerad i min M249 och den går klockrent.
Prisvärd!

Hur är det med reservdelar ect?
Lätt att få tag på? Några svaga delar?

13 december 2013, 11:11:
Färnström skrev:Nu kanske jag bara går in med ett onödigt inlägg, eller så kommer jag med den perfekta lösningen, vet inte, men om man vill göra det väldigt lätt för sig, kanske inte realtisktikt med blowback eller något sådant, så finns detta sätt att spy kulor :)

http://youtu.be/r_8wRpgvhyg

kan om inte annat vara lite insperation att jobba ifrån? eller bara bygga so en rolig sak :P
Med tanke på spridningen så är den nog brutal som automat hagel, men kan bli problem att få rum med "magasinet" i en vapen kropp.
Sen känns det som räckvidden blir rätt begränsad utan hopup, men återigen..som automat hagel, brutal!
Gäller bara att få till ett mindre magasin så man slipper "paintball" looken.
Återförsäljare för HPA system, Wolverine SMG.
Lasse Kongo Airsoft

Iprenen

Inlägg av Iprenen »

Prisvärd!

Hur är det med reservdelar ect?
Lätt att få tag på? Några svaga delar?
Du behöver i princip inga reservdelar till den. Den har endast två rörliga delar (förutom solenoiden som du byter ut hela på i vilket fall) vilket är poppet valve (den som agerar av/på ventil för när luften ska verka på kulan) samt nozzlen som agerar likt nozzle på en AEG, denna styrs dock med luft den med.

Hela kitet är otroligt lätt att få tag på. Snacka med Natechdev som jag länkade innan så fixar det allt åt er. Kom ihåg att köpa tanken här i Sverige bara då USA och EU har olika certifikat för om de är godkända eller inte vilket även spelar roll om paintball butikerna fyller dem eller inte åt er.

Svaga delar. Har inte haft en enda hittills. Folk har varit med om att ha sönder kabeln mellan FCUn (Fire Control Unit) och FEn men detta är något som man lätt kan fixa en reservdel på. Jag har haft min i snart ett år och förstår inte hur folk lyckas ha sönder den å andra sidan.
Mina Affärsredovisningar
WE 416 GBBR
KWA Sig Sauer P226 X-Five
Snigel nörd

Rufs

Inlägg av Rufs »

Ett lufttätt system som bara matar in luft genom gearboxens hål i en vanlig hop (jag hade en ak-hop) fungerar fantastiskt.

Täta ett vanligt aeg-magasin är busenkelt. Dela det och lägg lim på skarvarna, klart. Jag testade detta för några år sen med ett ak-magasin och en vanlig däckpyfyllningspistol som ventil. Fungerade alldeles utmärkt. Den öste iväg kulorna lika fort som magasinet matade med mycket god kraft beroende på trycket. med 6 bars inmatning och .28 sköt vi hål i en pappskiva 90 meter bort. Hoppen fungerade som den ska. Kastade bort det hela när jag tröttnade, annars kunde du fått rubbet.

Annars kan man göra ett vortex-block. Eller bara en lufttät "hopper" med kulor i, som man trycksätter och låter trycket och kulorna matas till pipan genom en vanlig slang. Airsoft är inte raketfysik direkt.

Vill du göra en seriös lösning så kan du kolla upp ett så kallat bullet-valve-system, en mkt beprövad lösning som finns i sk classic-airsoft bössor.

--

Ps; Från en firma som iallfall då hette Esska-teknik kunde man köpa magnetventiler.

Jakobsson

Inlägg av Jakobsson »

McNolton skrev:Värkar som att det blir en Polarstar Fusion engine M249 till 50en

Har snygga till lite med ny färger och lite beter ammo låda osv. Jag hade tänkte mig och för bättra utseendet på den, för kilen som bygd i hopp den från början i laget vara aningen sträsad och gjorde ett tatar jobb med en pin-svets så hade kravet en hel del spackel och slipade för att få den och se bra ut på nära hål.... Det får bli till nästa år eller vinter eller när jag inte har fult upp med bygga bil vilket jag typ alltid har :D

Kan dock inte hitta hur många liter per minut en Polarstar kärve hopas två st 24 liters tankar räcker med 7-8bar och en kompressor på 1,5hp
Den byggdes inte av någon i laget utan var punktad ihop av snubben vi köpte den av.
Allt var så snett så vi var tvungna att åtminstone få den rak så den fungerade att skjuta med.
Återförsäljare för HPA system, Wolverine SMG.
Lasse Kongo Airsoft

McNolton

Inlägg av McNolton »

harlekin skrev:http://www.kuba-t1000.com/minigun/index ... conversion

Ett intressant bygge som även säljer färdiga kit. ;)

Finns även ritningar i solidworks för den händige...

Är sällan inne på airsoftsverige nu för tiden har inte så mycket tid över till det nu för tiden, var ett tag sedan du skrev men bättre sent en aldrig och svara ....

Men det där vara internsant till ett annat bygge jag rita på för länge sedan en Barrett .50 den är det inte lika mycket jobb på sådan som att bygga en M2 .50 från guden.....
I grunden tänkte jag bygga den runt en m4 nederdel sedan är stör delen av bössan två plåtar bokade till två halva muttrar så det är inte så mycket plåt jobb och göra den om man jämför med en M2.... Jag hade så got som gjort en maskin ritning klar med alla mot när jag insåg att måtten jag hade börja från på hexagonen som är bössan form inte stämde och att jag då var tvungen att räkna om allt jag hade gjort, så har lagt den ritningen åt sidan i snart 3-4 år tid nu så,,,,,,,,, men tror inte jag kommer börja om på den var masa jobb på den har mindre lust och börja om, och räkna ut allt på nytt,,,, det är 5-8 timars jobb att göra klart den ritning :/ tid jag inte har,,,,, eller tid jag heller läger på något annat just nu. Men sugen blev jag

Skriv svar