Trasig motor typ

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Bobba

Trasig motor typ

Inlägg av Bobba »

Hej hej :)

Nu har jag varit och pillat sönder saker igen. Bytte alla kablar på in RPK då det var kabel brott å slitna m.m. iallafall, när jag provsköt så allt funkade innan jag stoppade i skiten igen så fick jag mig en stöt ifrån motorn så jag kollade upp vad som hade hänt. Då visade det sig att en av de två fjädrar som sittet på undersidan av motorn hade hoppat av och böjt sig (kolla bilden under). Min fråga är nu då, skall jag försöka böja ut den så den blir rak och stoppa in den igen? Kan det hända att den böjs av om jag försöker mej på det eller vad är den ens till för? Känns inte som att den sitter så bra just nu och kommer hoppa ur igen vid nästa auto skur ute i skogen typ.
Jag har även en gammal CA motor som inte används så ett alternativ är ju att slakta en sådan ifrån den och sätta på, enda skillnaden jag kan se är att den har något längre "arm" där uppe. Eller är detta ett "NO NO!" att göra?

Bild

Ja finns det någon där ute i AS träsket som har varit med om detta eller som helt enkelt vet vad som vore smartast att göra så vore jag mycket glad för lite hjälp då jag hade tänkt dränka lite folk med plast av denna bössa på söndag :twisted:

MVH//Bobba
Drakon Yastreb

Acepalm

Re: Trasig motor typ

Inlägg av Acepalm »

Ta en spetstång och kläm den rak igen ;) Kläm över hela armen istället för att försöka böja med tången, det kommer inte gå.

Fjädern är mig veterligen endast till för att hålla fast kardelerna från motorkolen, eventuellt går strömmen primärt genom den, men att skita i den helt är ingen bra idé.
Funkar det inte att böja tillbaka så kan du absolut ta den från den andra motorn, blir den alldeles för lång (så den nästan tar i rotorn) går den ju alltid klippa till med en avbitare.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Bobba

Inlägg av Bobba »

Hej igen :)

Jag lyckas inte riktigt få till det. Jag har rätat ut fjäder doningen men så fort jag skjuter 3-4skott så åker den ut igen... Jag har även provat med fjädrarna ifrån den andra motorn men det blir samma sak där. Vad kan detta bero på? Såhär ska ju fanskapet inte bete sig!
Vågar man lägga en liten löd klutt ovanpå fjädern för att hålla den på plats eller skulle det sluta i total katastrof?

Kan tilläggas att det är en splitter ny Dream Army High Speed motor.

Mvh//Bobba
Drakon Yastreb

Acepalm

Inlägg av Acepalm »

Den borde inte åka ut... :o

Skulle inte rekommendera lödtenn där, det fäster väldigt dåligt men det går dock om man har lite jävlar anamma.
Kolla upp hur fjädrarna ska se ut/hur dom monteras så det inte blivit något fel där, se även till så inte fjädern blivit skev där den går runt "pelaren" på motorn, om du förstår hur jag menar :?

Fjädern ska ju som trycka fast sig själv, du behöver inte bry dig om att knyta/hålla fast den med kardelerna från motorkolen.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.

Bobba

Inlägg av Bobba »

Nä de e jävligt konstigt... Jag har testat och jämfört med 2 andra motorer så det sitter rätt. Jag har även plockat av fjädrarna ifrån en annan motor och provat med dom med men de händer samma sak där :( Ivärsta fall får jag väll höra av ej till dem i hk vi köpte skiten av.
Drakon Yastreb

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Fjädern sitter där för att pressa ett kol mot rotorn.

Testa att sno kol från en annan motor och se om det blir bättre. Ser inte riktigt på bilden, men min första tanke är att nåt kol är fult och studsar mycket på skarvarna på rotorn, och därmed rycker fjädern ur position.

Det tog hela 7 timmar innan du kände att jag sover för gott för att svara på sms :3
Jobbar på Röda Stjärnan

Welle

Inlägg av Welle »

Exakt det där hände mig, kol-fjädrarna deformerades. Den gången har jag för mig att det var så att motorn överhettades pga kortslutning. Typ skavd kabel i gearboxen.
Lite finare, lite bättre

Bobba

Inlägg av Bobba »

Kolen ifrån de andra motorn passar inte de e för brett och går inte in, så de sög ju. Hur lyckades du lösa problemet Welle? Känns som att jag har provat allt möjligt just nu.
Drakon Yastreb

Acepalm

Inlägg av Acepalm »

/facepalm givetvis är det så.

Däremot om kolen nu skulle tryckas ut tycker jag den delen av fjädern bara borde flexa ut istället, inte att överdelen skulle på något vis belastas kraftigt nog att fjädern böjs. Men prova byta kol mellan sidorna då så borde ju problemet rimligtvis gå över på den andra sidan, då kan man ju iallafall utesluta det om problemet kvarstår på samma sida.
-GU06

Bobba

Inlägg av Bobba »

Grejen är att de händer på båda sidorna nu. Ibland e de plus sidan å ibland minus. Men ja ska testa att byta sida på dem iallafall, man vet ju aldrig vad som kan hjälpa.

EDIT: När jag kör motorn fritt utan att vara inkopplat till något så funkar den som den skall utan att fjädrarna hoppar hur. Vad beror detta på? För det kan väll inte vara så att en m110 fjäder blir förmycke motstånd för den och därför hoppar de ur?
Drakon Yastreb

Skriv svar