Faktiskt resultat/fjäderstyrka
Faktiskt resultat/fjäderstyrka
Har precis slängt ihop ett gammalt M16 vrak jag haft liggandes i lådor och vart helt chockad när jag chronade.. 163m/s med 0,20g(40 skott mellan 161 och 165m/s) med element 125 fjäder, original 440mm pipa, då väcktes min nyfikenhet så tänkte slänga upp en tråd om vilket resultat ni andra får med era fjädrar!
Re: Faktiskt resultat/fjäderstyrka
Det låter absolut extremt, är du helt säker på att det verkligen var en M125-fjäder och inte en typ M135-M140-M150?
Jag brukar ligga på runt 110-120m/s med M100, 125-135m/s med M120 occh strax under 150m/s med M130, 156m/s med M135 (toppnotering) - dessa med 0,20g och det är med olika bössor med varierande piplängder..
Samtliga dessa med tätad hopuphus/pipa, riktigt noga kompressionstestad cylinder/pistong och 6.03mm precpipa.
Jag brukar ligga på runt 110-120m/s med M100, 125-135m/s med M120 occh strax under 150m/s med M130, 156m/s med M135 (toppnotering) - dessa med 0,20g och det är med olika bössor med varierande piplängder..
Samtliga dessa med tätad hopuphus/pipa, riktigt noga kompressionstestad cylinder/pistong och 6.03mm precpipa.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...
Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.
Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.
Jag tyckte också det lät lite väl extremt, har dock chronat vid ett flertal tillfällen under dagen med tre olika 0,20 kulor, resultaten ligger runt 161m/s och 165m/s kan dock vara så att fjädern är fel märkt modell typ M135 chronade.. Fortfarande intressant att höra vad andra faktiskt fått ut av fjädrar. Har som målsättning att kunna testa vapnet utomhus under kvällen/morgondagen för att se hur den faktiskt går
Har du chronat andra bössor också nyligen eller efter att du chronat bössan du fick så överraskande resultat med? Kan ju vara chronografen som spökar också?
Fireteam Cerberus - 2nd Battalion 1st Marines
Affärsredovisningar
Affärsredovisningar i gamla forumet
Affärsredovisningar
Affärsredovisningar i gamla forumet
Chronografen visar som vanligt på övriga arsenalen, både 200m/s+ klassen och sub 80m/s
Vi köpte en AK med 140-fjäder installerad, men den chronade 170ms med 0,20g. Fjädern är urmonterad och är inte speciellt styv. Det blir så ibland när det är tätt helt enkelt :3
Jobbar på Röda Stjärnan
Skeppros: Jo, men en M140 och ordentlig tätning är inte det någon omöjlighet, men det är ju rätt stor skillnad i styrka och styvhet på en M125 och en M140 ändå.... så att en M125 skulle "råka" prestera strax under vad M140'n gör, bara tack vare züpertätning, låter lite... not likely, helt enkelt 

Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Det rätt många andra faktorer än bara fjädern som påverkar när det kommer till utgångshastighet. Det är inte bara så att samma fjädermodell från samma tillverkare kan skilja sig från fjäder till fjäder. Man kan även ta en fjäder från en bössa, stoppa den i en annan och få ett helt annat utslag på chronon. Vissa designer på box och hopup (t.ex. v3 och v6) ger generellt sett bättre resultat än andra (t.ex. v2) eftersom de är lättare att få täta men det kan skilja mycket inom en och samma vapenfamilj. Pipans längd och innerdiameter påverkar en hel del och om man sen börjar labba med olika kulvikter visar sig ytterligare skillnader.
Vad jag vill säga med det är att om en sån här tråd ska vara till verklig nytta för någon bör man nog efterfråga mer än bara fjäder och utgångshastighet.
Vad jag vill säga med det är att om en sån här tråd ska vara till verklig nytta för någon bör man nog efterfråga mer än bara fjäder och utgångshastighet.