Problem med gnistbildning

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Nielsen

Problem med gnistbildning

Inlägg av Nielsen »

Har dykt på ett småjobbigt problem med gnistbildning i min bössa. Just nu har jag ingen säkring i elsystemet och vet inte om det har någon inverkan på detta, men så fort jag drar igång motorn så får jag gnistbildning inne vid kolen på motorn. Inget sådär ovanligt i och för sig, men det gnistrar ganska mycket, speciellt med 11.1v lipo. Har även sett att det gnistrar när gearboxen cyklar för att dra upp pistongen på nytt och vid auto så blixtrar det en hel del.

Just nu är elen dragen med en microswitch till avtryckaren, så jag vet inte om det är så bra med en mosfet på det. Skjuter jag långa skurar i perioder så blir gearboxen varm och i värsta fall så kan det börja ryka.

Finns det någon lösning på detta? Det sitter en A&K M249 gearbox med SHS high tourqe motor, ~120 fjäder.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

[KAS]Björn

Re: Problem med gnistbildning

Inlägg av [KAS]Björn »

Låter som den går riktigt riktigt tungt
Har du shimmat om den?
Helvetes! Den där är ju stenhård!

Nielsen

Inlägg av Nielsen »

Japp, har shimmat så gott jag kan, går inte speciellt trögt tycket jag, däremot är original bushingarna lite mysko. Kanske borde byta ut dessa.
PKM USER

Dalle

Inlägg av Dalle »

Har du kollat att pistongen glider lätt i boxen? Jag fick polera lite i min M249 för att få allt att lira perfekt.
Formerly known as TheDuke

Nielsen

Inlägg av Nielsen »

Jag tog och bytte ut pistongen mot en ny fräsch då den som satt i var rätt sliten, såg att det var lite bortskavt på pistongen där själva spåret på sidan går.
Polerade du själva gearboxen då och inte pistongen?
PKM USER

Dalle

Inlägg av Dalle »

Japp, själva boxen.
Formerly known as TheDuke

Nielsen

Inlägg av Nielsen »

Ska testa att sandpappra lite, tack för tipsen!
PKM USER

Lajjvo

Inlägg av Lajjvo »

Min m249a som var en av de allra första batcharna var också mysko i boxen. Den gick över huvud taget inte att shimma bra, vill minnas att jag upplevde att bussningarna inte satt riktigt rakt. Det blev lite slagsida på kuggen oavsett hur man monterade bussningar, shimms och kugg.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Testat annan motor då? Har hört en del dåligt om SHS-motorn, jag köpte en som var skit från fabrik också.
Jobbar på Röda Stjärnan

Nielsen

Inlägg av Nielsen »

Lajjvo: Ja bussningarna känns lite konstiga av någon anledning, kan inte sätta fingret på det riktigt. Hur jag än shimmat så blir det antigen för thight eller lite för löst. Har inte dykt på det på mina andra bössor. Men det blir som sagt att köpa nya och testa med.

Skepparn: Har testat lite olika motorer med liknande resultat, däremot har jag inte testat element high toruqe-motorn som sitter i SVDn.

Jag misstänker att det kan vara en kombo med flera av dessa saker. Svårshimmad box och extra slitage på pistong.
Ska som sagt testa fila upp skårorna för pistongen och byta bussningar och eventuellt motorn.
PKM USER

Skriv svar