MP-7. EL eller GBB?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Kapten Brynt

MP-7. EL eller GBB?

Inlägg av Kapten Brynt »

Hallåj!

Jag har en kollega som väldigt gärna skaffar sig en MP7

Tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet när det gäller den bössan.
Nu kanske det låter lite nybörjigt, men vilken bör man ha?

Gasbössan känns nog mer realistisk, men är det mycket mer underhåll med den? (täta mags till exempel, för vi kör inte allt för ofta)
Eller finns det någon helt ok EL-version?

hare
"you may fire when ready"

frange

Re: MP-7. EL eller GBB?

Inlägg av frange »

När det kommer till AEP så har du ju Tokyo Marui och Well, och eventuellt någon mer kinaklon.

Maruin i sig är en väldigt bra bössa, riktigt tyst och har en smått otrolig räckvidd för att vara så liten, klen, och kort pipa. Byter man till precpipa så blir den ännu bättre. Nackdelen är ju att kulorna tar lite längre tid att ta sig fram, den gör vanligen 70-80m/s med 0,20g.Hopupen i den är, som vanligt med Marui, extremt bra.
Med ljuddämpare på är den spöklikt tyst, det går nästan att skjuta i samma rum som någon annan utan att de hör bössan.

Dock är batterierna ganska lama (7,2v 500mah) så att antingen bygga egen eller köpa den adaptern för externt batteri som finns är ett mycket stort plus. Blev ordentlig skillnad att byta till ett litet 7,4v Lipo, även redigt mycket roligare med ett simpelt 8,4v nimih.
För det är inte direkt något ROFmonster med orginalbatterierna.

Ska man bygga eget så tjänar en del på att löda in kablar direkt på batteriblecken inne i bössan, med adaptern så är det 4-5 olika "skavar" som käkar en del batterikraft. Jag skippade dessutom säkringen och lödde ihop säkringshållaren, det gav en klar skillnad i eldhastighet.

Jag och Droopfy har varsitt MP7-projekt på gång med att bygga in internt Lipo och samtidigt fixa in mosfet, då tror jag det kommer bli en herrejaeflarbysse av rang ;)

Hursomhaver så är det en riktigt kul och pålitlig bössa som är ypperlig att ha som sidearm! GBB-varianten har jag noll erfarenhet av så kan inte säga något om den tyvärr.
Senast redigerad av 1 frange, redigerad totalt 0 gånger.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Kapten Brynt

Inlägg av Kapten Brynt »

Aight!

varken jag eller min kollega är mek-gudar så vad vi än hittar blir det inte mycket mekande

Tack för svaret!
"you may fire when ready"

Myt4z

Inlägg av Myt4z »

Jag var inne på att ordna en MP-7 GBB , men valet föll tillslut på en MP9 GBB.
Är otroligt nöjd med den.
Men det jag tänkte bidra med i denna tråd är att det inte är överdrivet mkt underhåll på den bössan iaf.
En del smörjande på magasinen, då främst fjädern som trycker upp kulorna. Då rofen är extrem på den bössan så krävs det regelbunden smörjning.
Magasinen har jag köpt nya, och endast haft ca 1 månad. Inte upplevt några problem i övrigt. Öppnat och rengjort/smörjt bössan 1 gång sen jag började spela med den, dvs på 3 spel. Den har hittills funkat felfritt.

edit; varför kommer det in en länk i min text? Får inte bort den =/

Goreplay

Inlägg av Goreplay »

fråga: Finns gbb MP7 att få tag på i sverige? Har kikat rundor lite utan att finna något. Det är ju som det är när det gäller att köpa gasvapen från utlandet...
-Skickat från min brödrost-

Schultz

Inlägg av Schultz »

Inte vad jag vet, men har personligen aldrig haft problem med gas från utlandet(är ju dock lite av ett lotteri).

MP7 GBB låter som fan och går ganska bra, men för mig är det mer en kul bössa att leka med hemma än att ha med ut i spel eftersom det inte finns något, i min mening, vettigt sätt att bära den med sig som side-arm.

Benhölster och sling har jag provat, funkar inte bra alls :(
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

nox_umbra

Inlägg av nox_umbra »

Jag ägde en Well MP-7 ett tag, inte min kopp te precis.
Tanken när jag köpte den var att ha den som ett sidearm när jag körde som sniper, och på så sätt ha möjligheten att ha mer boll i luften vid närkontakt.

Jag tyckte att den var för tung för ändamålet och otymplig att bära med sig, bästa sättet var att ha den i slinga under armen fastsatt mot kroppen med ett buntband.
Och som du säkert sett från olika recensioner så går den inte så bra på det lilla batteriet som sitter i.
Skulle jag köpa en MP-7'a idag så skulle jag satsa på gas, av den enkla anledningen att jag blev så missnöjd med min WELL.
Men TM versionen kan säkert hålla lite bättre kvalitet. och sen går ju det mesta att uppgradera otroligt mycket idag också.

men det är mina 2 cent
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

frange

Inlägg av frange »

Nae, benhölster och/eller sling blir lite väl fladdrigt eftersom pickan är lite stor och tung.

Jag har ett sånt här TMC MP7-hölster, eller hållare skulle jag väl med kalla det, fäst på västen under ena armen (ja, jag är skogshuggare så jag har en del luft mellan arm och sidan av torson, så det skaver inte emot armen ;)) och det funkar riktigt bra faktiskt.

Bild
http://www.strikerairsoft.se/utrustning ... lster.html
http://www.ebairsoft.com/made-holster-p-3679.html
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Tm mp7 är en suverän liten kanon precis som frange säger.
Well mp7 lider av sin kinakvalit'e. Det kan givetvis diffa väldigt mellan exemplaren, men gjutna aluminiumdetaljer som selectorswitch samt andra internals kan lätt gå sönder.

Det lär finnas en Umarex mp7 AEP som har metallkropp. Tror den kostar ungefär samma som en gbb.

Något annat att tänka på är att inte sätta i en hårdare fjäder pga klen gearbox.

Beställde hållaren som visas på bild i tråden och hoppa få den i nästa vecka. Ska bli kul och se hur det funkar.

Mp7 från Umarex finns hos cabom.se
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Bobba

Inlägg av Bobba »

Jag har en Umarex MP7 och den är helt i metall och känns riktigt bra. Dock har jag lyckats ha sönder motorn i den och dem växer inte direkt på träd ju men med lite tur får jag en ny :P Men den känns riktigt fin i handen i helmetall iaf.

Mvh
Drakon Yastreb

Skriv svar