"Grönlaser" - Generellt snack!

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: Bästa billiga grönlasern?

Inlägg av Twist »

Mjo, i princip.

Måste bara rätta mig själv. Det finns laser-effekt-mätare att köpa men de är väldigt dyra. Ingen rimlig lösning alltså.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mace

Re: "Grönlaser" - Generellt snack!

Inlägg av Mace »

Helt rätt yog...

Och tyvär öppnar det en ytterligare en möjlighet att svärta ned hobbyn något enormt...

Med tanke på vad som konstateras i tråden jag tidigare hänvisat till så är många av dessa lasrar i princip olagliga att inneha (mycket förenklat) både på och av banan (du får ha den i ditt hem/bil/husvagn/tält).

Gör man det aktiva valet att ändå använda dessa (även bara för utsmyckning) bör man vara medveten om att man kan bli åtalad för "brott mot strålskyddslagen" och då skulle jag skarpt avråda alla framtida resor, framför allt till USA om man nu inte vill åka på ett studie besök på gitmo... Nu menar jag värsta tänkbara scenario, bästa tänkbara är att du blir satt på nästa plan hem till svedala.

Som sagt kan vara intressant att veta vad man riskerar för att ha en kina laser hängandes på en airsoft bössa...

My 5cent... Och läs den tråden som finns som handlar om juridiken kring strålskyddslagstiftningen...
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Olagligt eller inte, så är det fortfarande ögonen på folk/hobbyvänner och airsoftkamrater som riskerar bli sabbade i slutändan.

Glader

Inlägg av Glader »

Twist: Vilka mätare hittade du? Jag lyckades hitta dessa. Verkar ju inte vara helt ogenomförbart att börja sätta krav på att laser-pekare ska "chronas" på spelbanor.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

kreator

Inlägg av kreator »

Gratis pengar:

Företag som pysslar med Airsoft - Köp in en lasertestare - ta en liten slant för mätning - Returnera till kund med ett intyg som blir krav för att man ska få nyttja sin laser på spel.

Kanske lite komplext men vill man verkligen nyttja sin grönlaser inom hobbyn så äre bara att gå denna väg ;)

Varsågod!
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

@Glader

Jag har bara hittat i 300-dollarsklassen och uppåt tidigare men där var ju faktiskt något för under tusenlappen. Good catch!
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Glader

Inlägg av Glader »

Yes, finns en som kostar 70 dollar och pluggar in till en multimeter för att läsa av resultatet. Samma prisklass som en BB-chrono så varför inte liksom.
Adam: bli Sveriges första airsoft-bana/åf som chrono'ar lasers? ;)
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

Protnev

Inlägg av Protnev »

Ja Hrodgar?
Bra frågat, för är dessa 60 sec exponering i ögat eller har personen exponerats av lasern under 60 sec? Att ställa följdfrågor är första steget som forskare! Teachers pet!

Tiden är en av de viktigaste faktorerna. Det är den som bestämmer hur mycket energi som näthinnan utses för. Joule per second!
Snabb koll på en liten grupp som har diskuterat och sett över publicerat material sammanfattar den information, som finns tillgänglig på pubmed om laserpekare, mycket bättre än hela SSM ;) Om SSM skulle vilja säga något mer konkret skulle själva ta till kunniga och sammanfattad deras kunskap. Dock säger "liten risk", mig riskerande lite.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10457705
RESULTS:
Few, if any, documented cases of permanent retinal damage caused by laser pointers could be found. For actual damage to occur, viewing, times need to exceed approximately 10 seconds. Exposures of this duration would require the person being lased to cooperate by holding fixation on the laser beam
Gruppen lägger också upp de egentliga effekterna på en person som exponeras av en laser på ett fint sätt :)
CONCLUSIONS:
Although the risk of permanent retinal damage from a laser-pointer beam is minimal, other risks include dazzle, annoyance, and concern that a weapon-aiming device rather than a pointer is generating the laser beam.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

ADAM

Inlägg av ADAM »

Tack för tipset! Mätare beställd!
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

kreator

Inlägg av kreator »

Awzum! Får ta mig en tur till sthlm för att få lasern chronad!

Bönder i byn!
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Skriv svar