"Grönlaser" - Generellt snack!

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: Bästa billiga grönlasern?

Inlägg av Twist »

Att en polis beslagtar något betyder inte det är olagligt. Polisen beslagtar massor av fullt lagliga saker varje dag baserat på misstanke om brott. Har du inte blivit åtalad och dömd för innehavet så var din laser laglig och du borde faktiskt ha fått den tillbaka.

Det har varit väldigt mycket uppmärksamhet kring just grön laser i media och poliser är inte mer media-immuna än andra. Eftersom det inte räcker att titta på märkningen för att avgöra den faktiska uteffekten på lasern och polisen saknar utrustning för att mäta effekten direkt så måste de ju beslagta den för test om de misstänker att den är för stark. Vem vet, de kanske har direktiv att beslagta alla gröna lasrar av just den anledningen?

EDIT: En googling tyder på att polisen själva tror att just grön laser är farligare än röd. Det finns flera sådana uttalanden från poliser i pressen. Det är ett logiskt felslut som tyvärr har fått rejält fäste. Strålskyddsmyndigheten själva har uttalat sig om att de inte tycker att det finns några rimliga privata tillämpningar för den gröna lasern men aldrig att den skulle vara farligare. De vanligaste farliga lasrarna i privat ägo är iofs gröna, men det gör inte färgen farlig utan snarare populär. :-)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

*håller i bensindunken framför elden*

Så IMHO är all den här "Har-du-laser-slår-jag-ihjäl-dig" hetsen inom airsoft så jävla löjligt. Vi är vuxna människor och vi KAN hantera sånt här. Denna debatt är LIKA LÖJLIG som "Har-du-en-äkta-kniv-på-dig-betyder-det-att-du-tänker-kniva-mig-med-den"-snacket.

Jag tycker laser har användning inom hobbyn och förstår de som vill använda den och tänker inte invända mot deras användande förrän de visar sig vara ute att skada folk med flit.

Väx upp FFS.

Dj_komodo

Inlägg av Dj_komodo »

Håller med helt å hållet...

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

@Hrodgar

Det finns egentligen bara ett hål i det argumentet (förutom möjligen de något provocerande ordvalen) och det är att ett öga blir lika skadat av en felmärkt laser som används i "god tro" som det blir av en laser som medvetet används för att skada. Om det är mitt öga det gäller blir det kanske lättare att förlåta den som skadade mig om han/hon gjorde det ovetandes om laserns verkliga effekt men det skulle inte ge mig synen åter.

Därför tycker jag att det är viktigt att man diskuterar det här och lyfter fram riskerna. Att laser har sin plats i hobbyn håller jag med om men det är inte bara det som avhandlas här.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie

@Twist.

Där har du mitt fullkomliga medhållande. Min åsikt baseras på korrekta styrkor och användande. Icke "öh, den här lasern gör ont att lysa på min egen hand med" och tankesättet "Hmm, jag kan blända med den.."

Jag kan köpa ett regelverk (suck) som stipulerar att lasern måste vara kontrollerad och godkänd inom Sverige. HUR detta skulle ske kan jag inte, vet jag inte.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Det regelverket finns redan: lagen. :-) Men jag förstår vad du menar. Det är svårt att mäta en lasers effekt och därför blir det omöjligt att kontrollera.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie

Nu låter det som du och jag ska lösa världsfreden, så ta det inte så allvarligt som det låter.

HUR löser vi det, som airsofthobby, att kontrollera lasers då? *grunnar*
Jag tycker totalförbud är kontraproduktivt och löjligt.

[Obs; Skämt nedanför]
Ägarna av lasern måste belysa sitt eget öga inför spel för att bevisa för andra att den är ofarlig!
Skit va smart jag är! :-D

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Hur kan man få sin laser kollad då?

Sidenote:
Jag köpte glad i hågen en grön för det var ju tokcoolt när den lös och allt, tänkte ha på spel att peka ut motståndare med istället
för att ropa "bakom trädet" i skogsspel..(klassiker).
Sen kom allt mög i tidningarna med polis som tappade synen, plan som belystes osv.

Riskera ge sina airsoftkamrater ögonskador? Nej tack.
Lita på att märkningen är rätt på grönlasern? Nope.
Gav bort min laser till svärfar som satte den på sin grisabössa.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

@Hrodgar :lol:

Det finns ingen riktig lösning så länge man inte kan lita på märkningen. Jag är ganska övertygad om att det säljs felmärkt laser även i Sverige så det kan man inte gå efter.

Det man däremot kan göra är att informera och uppmana till försiktighet. Det kommer alltid att finnas folk som inte bryr sig om andra men de allra flesta vill inte skada någon. Därför har man kommit långt om man bara kan göra majoriteten medvetna om att man måste vara försiktig även med laser som är märkt som ofarlig.

@Yog

Det är inte färgen som är farlig, det är effekten. Problemet är att det inte finns något säkert sätt att mäta den. Jag har sökt en del efter instrument som gör detta och det verkar inte finnas. Man kan köpa en CCD och bygga ett men det måste kalibreras och då behöver man en laser med känd effekt. Det blir lite som att bygga en chronograf och kalibrera den med en kinaklon, baserat på vad som står på lådan.

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Hurra. Så med andra ord är det helt okänt vad för styrka det är på grönlasrarna som det viftas med på spel då?

Inte mycket som talar för att laserpekdon är något bra för airsoftspel dådå.

Skriv svar