göra m90 mask as säker?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
El Macho Grande

Re: göra m90 mask as säker?

Inlägg av El Macho Grande »

[KAS]Björn skrev:fast flipperkulan färdas inte i en hastighet på 90-120ms...
Nej, men den väger nästan ett hekto, och rör sig fortfarande fort som fan (speciellt uppe bland bumprarna). Tro mig, har du fått en på fingrarna för att du varit för puckad och servat ett spel medan du skjutit kulor så skulle du inte betvivlat kraften i dem. Heck, bara plocka av glaset så att du hör hur mycket det verkligen smäller när kulan träffar något...

Jag har blivit träffad av AS-kulor, paintballs och flipperbollar. Flipperbollarna är, med god marginal, värst. Dessutom, plasten i ett flipper ska inte bara tåla en träff, den ska tåla träff efter träff efter träff i årtionden.

Jag tar mycket hellre en autoskur från en airsoftbössa än en boll från ett flipper.

Packe

Inlägg av Packe »

Det fanns en tråd om detta på gamla ASS och då tog snubben ett hockeyvisir, och limma på det ( utanpå det vanliga glaset om jag inte minns fel) fördelen med hockeyvisiret är att den redan hade typ rätt böj på glaset

Edit: Om min fysik inte är helt fel så behöver en flipperkula färdas med 19 m/s för att få samma kinesiska energi som en 0.2 som går 130 m/s
Pratar vi om 100 m/s är det 14,5 m/s.

Men min fysik kan vara rostig, men som sagt det är den kinetiska energin som gör "skadan"
Min Affärsredovisning

ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Paxz

Inlägg av Paxz »

Din fysik är kanske inte rostig, men skulle man limma ett skyddsglas som tål ett skott över ett som inte gör det så hade den kinetiska energin fortfarande sabbat original linsen. Det är därför viktigt att man har ett mellanrum mellan linserna om man inte vill pilla på de gamla, vilket är ganska svårt på just denna modellen av gasmask. Säger inte detta för att gnälla på dig Packe utan för att varna folk att göra det ordentligt ifrån början istället. :)

Det är iaf precis denna guiden från det gamla forumet som jag snackade om tidigare i tråden. Jag vet att jag ska ha den sparad någonstans, frågan är bara om det är min gamla dator eller den nya. Jag har inte tillgång till någon av dem nu medans jag flyttar, men jag lovar att gräva djupare i det så fort jag får gång datorn.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Lexan är ett handelsnamn för polykarbonat och 3 mm pc räcker gott. Går att få tag på hos glasmästare, ofta billigt eller gratis när det gäller så små bitar som behövs. Det går att forma om man värmer det men jag är osäker på hur det påverkar egenskaperna hos materialet. Det kan nog en glasmästare svara på.

Plexiglas är ett handelsnamn för akryl och är direkt olämpligt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

El Macho Grande

Inlägg av El Macho Grande »

Packe skrev:Edit: Om min fysik inte är helt fel så behöver en flipperkula färdas med 19 m/s för att få samma kinesiska energi som en 0.2 som går 130 m/s
Pratar vi om 100 m/s är det 14,5 m/s.

Men min fysik kan vara rostig, men som sagt det är den kinetiska energin som gör "skadan"
Din fysik är rostig. En flipperkula (80 g) i 19 m/s har cirka 10 gånger så hög rörelseenergi som 10 airsoftkula (0,2 g) i 130 m/s.

(0,08*19^2)/2=14,44

(0,0002*130^2)/2=1,69

Lägg till det att en stålkula har betydligt mindre elastisk träff än en plastkula.

Jag tror inte att 10-20 m/s är orimligt för en flipperkula heller, de går fort som fanken när de studsar bland bumpers, skjuts nedåt av en kicker eller skuts i upprepade orbit shots.

Packe

Inlägg av Packe »

Eftersom det verkar som mitt inlägg inte kom upp så skriver jag igen.

Tar inte illa upp då jag inte vet att det stämmer, men det kan vara en bra ide att ha ett litet mellanrum ja.

Men min fråga är: har någon testat vad en skyddsmask 90 klarar?

För är inte den splitter skyddad? Och borde inte den klara en 120 bössa då? Känns bara som den ska klara sånt men jag vet inte.

Edit: Då måste det blivit lite fel i omvandlingen mellan BB och flipperkulan :P
Min Affärsredovisning

ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Flera har testat att skjuta på 90-masken. Den håller inte. Det fanns ett gäng inlägg om detta på gamla forumet.

Packe

Inlägg av Packe »

Så pass, det är ju lite dåligt :P

Vet du när den inte palla mer?
Min Affärsredovisning

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

90-masker har spruckit med låga CQB-trim om det är så du menar.

gsa bengan

Inlägg av gsa bengan »

Är det bara "glaset" eller spricker den även i gummit eller vad det nu är för material?

Skriv svar