Väst kontra Plate Carrier?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Wire

Väst kontra Plate Carrier?

Inlägg av Wire »

Nu har jag följt god forumetik och försökt googla fram något vettigt svar, men får till sist krypa till korset och fråga här.
Vad är egentligen skillnaden mellan en plate carrier och en stridsväst?
Dom västar jag har sett har även dom möjlighet att ta plattor, är det så att en carrier täcker mer eller tar en annan sorts plattor?

Wire

Re: Väst kontra Plate Carrier?

Inlägg av Wire »

Ok, ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig slarvigt, men jag har inte riktigt 100% koll på terminologin än :)

Letar efter ett mollesystem som även täcker ryggen till skillnad från min nuvarande chestrig, och när jag suttit och scrollat mig igenom webshoppar så har jag sett båda benämningarna för produkter som ser tämligen likartade ut, därför undrar jag över huruvida det är två ord för samma sak, eller om det finns någon egentlig skillnad, te.x användningsområde eller hur stort område utrustningen täcker.

Tydligare än så kan jag tyvärr inte få det :)

Nixon

Inlägg av Nixon »

Det är high chapparall vad gäller benämningarna. Plate carriers har plattor, ofta utan soft armour. Armour carriers har soft armour, ibland med möjlighet att ta hard plates. Ofta avser vest en typ BHI DAOV, som saknar skydd men täcker bålen. Chest rig primärt bröstet, chest harness kan var bröstet eller vara ett bärselesystem. Men alla dessa namn används friskt huller om buller, särskilt när kineserna släpps in på banan. Det svenska " stridsväst" är dessutom ibland använt för att beskriva alla de ovanstående kategorierna.

Slutsatsen är att du måste titta på allihop för att veta.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Kan bara hålla med om att det är en jävla soppa...

håller på bli tokig nu när jag letar efter en ny "väst"
CIRAS, Assult Vest, Plate Carrier, Free Floating osv osv....

Min gamla hjärna klarar inte detta... :P

/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

ohman

Inlägg av ohman »

Det enklaste är nog helt enkelt att kolla runt efter information på den enhet du vill efterlikna, kolla upp vad västen heter och börja leta i den änden. Antagligen kan du få bra rekommendationer här när du vet vad du letar efter =)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Wire

Inlägg av Wire »

Tackar och bockar för alla svar :)

Återkommer med bild i gear-delen när jag hittat något trevligt :)

Skriv svar