Lagförslag: Civila automatvapen ska bort
Re: Lagförslag: Civila automatvapen ska bort
Var i hennes svar till NonEx svar ser du att hon nämner att airsoft kommer undantas? Det enda hon skriver är att airsoft inte kommer påverkas. DU drar slutsatsen att det kommer finnas ett tillägg gällande effektbegränsade vapen (det tillägget finns redan). Att jag gissade rätt grundas på snart 5 års juridikstudier och snart två års praktisk tillämpning av juridik, men du är såklart mer kompetent inom området. Givet, jag praktiserar inom familjerätt och inte vapenlagstiftning och tolkning av denna så jag kan mycket väl ha fel. Men, jag tror att du kan fråga din juristvän om tolkningen av det här och få samma svar som jag gett.
Att du gissade fel beror på att du läser lagen rakt av, det fungerar inte i verkligheten. Man gör i lagen en distinktion mellan de båda typerna av vapen medelst just de undantag du så gärna framhärdar. De skillnaderna gör hela skillnaden i det här fallet, speciellt då portalparagrafen (§1) enbart består av kumulativa rekvisit och därmed inte lämnar något som helst skönsmässigt tolkningsutrymme i fråga om distinktion mellan olika vapentyper. Effektbegränsade vapen ÄR exkluderade från tillståndsplikt (återigen §1) och den exklusionen gäller igenom HELA Vapenlagen. Du är välkommen att diskutera portalparagrafens normativa värde med vilken jurist som helst (faktum är att jag rekommenderar dig att göra det), så kan vi ta tillämplighetsfrågan därifrån.
Läs förarbetet, som jag sagt tidigare, så framgår distinktionen och syftet med denna lag särskilt tydligt (proposition 1995/96:52).
Jag tror i grund och botten om att vi menar snarlika saker men hakar upp oss på teknikaliteter. Vi är båda överens om det görs en distinktion mellan tillståndspliktiga vapen och effektbegränsade vapen redan i §1 eller hur?
Det vi inte är överens om är den normativa implementeringsprocessen och dess vidd (eller avsaknad av vidd)?
Edit: Jag kan mycket väl ha bidragit till den här debattens längd genom att uttrycka mig aningen tvetydigt vid tillfällen, det ber jag om ursäkt för. Jag väljer dock att stå fast vid min tolkning av SFS 1996:67 tillsvidare men kan samtidigt hålla med om att du har en poäng med ditt synsätt. Jag tror dock, som jag nämnde tidigare, att du tillskriver portalparagrafen mindre vikt en den egentligen "förtjänar". Den paragrafen dikterar det normativa förhållandet mellan de olika kategorierna (eller underkategorierna) och är så vitt jag kan se tillämpbar fortgående genom Vapenlagen.
Att du gissade fel beror på att du läser lagen rakt av, det fungerar inte i verkligheten. Man gör i lagen en distinktion mellan de båda typerna av vapen medelst just de undantag du så gärna framhärdar. De skillnaderna gör hela skillnaden i det här fallet, speciellt då portalparagrafen (§1) enbart består av kumulativa rekvisit och därmed inte lämnar något som helst skönsmässigt tolkningsutrymme i fråga om distinktion mellan olika vapentyper. Effektbegränsade vapen ÄR exkluderade från tillståndsplikt (återigen §1) och den exklusionen gäller igenom HELA Vapenlagen. Du är välkommen att diskutera portalparagrafens normativa värde med vilken jurist som helst (faktum är att jag rekommenderar dig att göra det), så kan vi ta tillämplighetsfrågan därifrån.
Läs förarbetet, som jag sagt tidigare, så framgår distinktionen och syftet med denna lag särskilt tydligt (proposition 1995/96:52).
Jag tror i grund och botten om att vi menar snarlika saker men hakar upp oss på teknikaliteter. Vi är båda överens om det görs en distinktion mellan tillståndspliktiga vapen och effektbegränsade vapen redan i §1 eller hur?
Det vi inte är överens om är den normativa implementeringsprocessen och dess vidd (eller avsaknad av vidd)?
Edit: Jag kan mycket väl ha bidragit till den här debattens längd genom att uttrycka mig aningen tvetydigt vid tillfällen, det ber jag om ursäkt för. Jag väljer dock att stå fast vid min tolkning av SFS 1996:67 tillsvidare men kan samtidigt hålla med om att du har en poäng med ditt synsätt. Jag tror dock, som jag nämnde tidigare, att du tillskriver portalparagrafen mindre vikt en den egentligen "förtjänar". Den paragrafen dikterar det normativa förhållandet mellan de olika kategorierna (eller underkategorierna) och är så vitt jag kan se tillämpbar fortgående genom Vapenlagen.
Alla tillsvidarelicenser på helautomater kommer tidsbegränsas till 5 år och där efter inte förnyas..... på VILKET SÄTT har detta NÅGOT med airsoft, som är LICENSBEFRIAT, att göra?
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Läs mitt inlägg igen, rausalhage. Jag har ändrat det sedan du började svara på det eftersom jag själv insåg att just den här ändringen inte kan påverka licensfria vapen då den gäller en del av lagen där det redan finns ett undantag. Det förändrar dock inte min huvudtes, att vapenlagen gäller alla skjutvapen utom när de undantas i lagen.
Edit: Det verkar som om vi är överens i sak. Vi har båda hängt upp oss på teknikaliteter.
Edit: Det verkar som om vi är överens i sak. Vi har båda hängt upp oss på teknikaliteter.

- Twist
- Sysop
Rausalhage: Tillämpningsprocessen har vi förresten varit överens om från början. Det är ju tullens tolkning jag har talat om hela tiden och de bokstavstolkar. Det är ju därför de tar gasvapen trots att polisen ignorerar dem och det enda kända rättsfallet resulterade i ett frikännande.

Twist: Absolut, vi är egentligen överens om de mest vitala aspekterna och om att airsoft inte kommer påverkas om detta förslag går igenom. Det duger gott och väl för min del.
Vill som jag sa tidigare även passa på att be om ursäkt för den onödigt skarpa ton jag hållit i många av mina inlägg, särskilt gentemot dig Twist. Jag är en Besserwisser utan dess like, och tyvärr påverkar det ofta mina argumentationer i fall som detta=)
Edit: Jag ser nu var vår diskussion hamnade på fel spår, ytterligare teknikaliteter
Tullen tror jag alltid kommer vara airsoftens akilleshäll, åtminstone så länge de inte har praxis att förlita sig på. Då vår hobby och fall rörande framförallt importtvister (exempelvis tullens beslagtagning) troligtvis inte kommer ta sig ända upp till HD kan vi nog inte förvänta oss att praxis någonsin kommer uppkomma gällande det. Istället får vi sätta vår tillit till NonEx och hans arbete. Om lagen gällande gasvapen preciseras ytterligare finns det inte längre något skönsmässigt tolkningsutrymme som tullen kan falla tillbaka på.
Vill som jag sa tidigare även passa på att be om ursäkt för den onödigt skarpa ton jag hållit i många av mina inlägg, särskilt gentemot dig Twist. Jag är en Besserwisser utan dess like, och tyvärr påverkar det ofta mina argumentationer i fall som detta=)
Edit: Jag ser nu var vår diskussion hamnade på fel spår, ytterligare teknikaliteter

Hej pojkar.
Jag har ställt följdfrågan till Doris så ni kan väl lugna ner er i 24h tills jag får svar :p
Sorry, inget svar ännu, antar att det låg utanför vad hon kännde att hon behövde svara på :p
Jag har ställt följdfrågan till Doris så ni kan väl lugna ner er i 24h tills jag får svar :p
Sorry, inget svar ännu, antar att det låg utanför vad hon kännde att hon behövde svara på :p
Senast redigerad av 1 NonEx, redigerad totalt 0 gånger.
- Twist
- Sysop
Precis, precis och precis, rausalhage.
Jag har försökt att hålla tonen saklig och minnas välvillighetsprincipen men inser också att det gick fel och tar så klart min del av ansvaret. Det skakar vi hand på och går vidare, tycker jag.

Jag har försökt att hålla tonen saklig och minnas välvillighetsprincipen men inser också att det gick fel och tar så klart min del av ansvaret. Det skakar vi hand på och går vidare, tycker jag.

oavsett vilket tycker jag ni ska skriva under. Även om man inte gillar krutvapen öht är det en inskräkning på den personliga friheten.
Det är redan extremt svårt att få skjutvapen i Sverige. Att ta bort denna möjligheten för laglydiga medborgare försvårar in för buset att ha vapen utan är endast ett steg i rätt riktigning mot en totalitär stat. så snälla oavsett vad ni tycker skriv på!
edit; för er som inte orkar hitta länken igen
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7385
Det är redan extremt svårt att få skjutvapen i Sverige. Att ta bort denna möjligheten för laglydiga medborgare försvårar in för buset att ha vapen utan är endast ett steg i rätt riktigning mot en totalitär stat. så snälla oavsett vad ni tycker skriv på!
edit; för er som inte orkar hitta länken igen
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7385
Edit: nevermind...
Så var det med de IPSC-gevärsambitionerna:(
Så var det med de IPSC-gevärsambitionerna:(