Om "problem" för dig endast är att man blir av med vapnet eller nekad att flyga så har du rätt, givetvis, men det är din personliga definition av begreppet. Som du faktiskt kan läsa i tråden finns det andra som har upplevt en hel del obehag när de har transporterat vapen, hela eller i delar, i sitt incheckade bagage. Du tror inte att de har gjort "rätt"? Nej, du får ju tro vad du vill men det är fortfarande bara ett antagande.
När frågan har varit uppe tidigare har det varit ganska gott om folk som önskat att de skickat sina vapen med ett fraktbolag istället för att stoppa det i väskan. Visitationer, förhör, förseningar, hotfulla och obehagliga situationer osv är inte speciellt trevliga och om man blir påkommen med vapen i väskan på en flygplats i USA spelar det väldigt stor roll hur man ser ut och var man kommer ifrån.
Skulle du verkligen med gott samvete rekommendera min kollega, som är från Pakistan och har ett för etniciteten ganska normalt utseende, att packa ner en AS AK47 i bagaget och påstå att "det är lugnt, så länge du gör rätt så blir det inga problem"? Really?
Köpa med bössa från USA?
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Re: Köpa med bössa från USA?

Re: Köpa med bössa från USA?
Givetvis har du rätt, jag har som sagt jobbat med att vara obehaglig på flygplatser och är säkert lite yrkesskadad
Själv har jag aldrig haft "problem" varken med as vapen eller rs vapen men de är ju som du säger, jag är vit med svenskt utseende och kan inte sätta mig in i hur de skulle vara om jag så ut på något annat sätt.
Om man vill frakta vapen så, ja "förhör" och en "dålig" attityd från kontrollanterna kan förväntas. Dom gör sitt jobb och att bete sig dåligt är ett av sättet att avgöra varför personen har med sig vapen. Är ni med på hur jag menar?
Jag håller fortfarande fast vid att om man följer och informerar kontrollanter och flygbolagens regler så kommer de gå bra. Men om man känner obehag av att bli visiterad eller samtala med vakter så är de kanske smartare att skicka med fraktbolag då de troligen kommer att hända.
Dom enda ggr jag haft problem med vapen på arlanda har de handlat om okunskap hur man skall gå tillväga för att cheka in prylarna.

Själv har jag aldrig haft "problem" varken med as vapen eller rs vapen men de är ju som du säger, jag är vit med svenskt utseende och kan inte sätta mig in i hur de skulle vara om jag så ut på något annat sätt.
Om man vill frakta vapen så, ja "förhör" och en "dålig" attityd från kontrollanterna kan förväntas. Dom gör sitt jobb och att bete sig dåligt är ett av sättet att avgöra varför personen har med sig vapen. Är ni med på hur jag menar?
Jag håller fortfarande fast vid att om man följer och informerar kontrollanter och flygbolagens regler så kommer de gå bra. Men om man känner obehag av att bli visiterad eller samtala med vakter så är de kanske smartare att skicka med fraktbolag då de troligen kommer att hända.
Dom enda ggr jag haft problem med vapen på arlanda har de handlat om okunskap hur man skall gå tillväga för att cheka in prylarna.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "