Sjukvårdsutbildning för medics

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: Sjukvårdsutbildning för medics

Inlägg av Twist »

Jag var vag. Det används givetvis vid amputationsskador. Annars avråder man ifrån det och det har man gjort sen 70-talet.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Vad det handlar om är att väga risk mot risk. Använder man ett avsnörande förband skapar man en risk för att allt nedanför förbandet går förlorat. Alltid. Syrebrist gör sånt med vävnad. Om blödningen inte går att stoppa på något annat sätt och är så stor att patienten kommer att förblöda innan hjälp kommer är den risken givetvis motiverad, annars är den självklart inte det.

Samma sak gäller öppna bukskador. Tarmarna är känsliga och om man inte absolut måste förbinda skadan bör man låta bli att röra dem öht. Man väger risk mot risk. Kan räddningspersonal ta sig fram till platsen? Då innebär det förmodligen större risk att förbinda skadan än att låta bli. Måste man själv flytta personen? Då är det fullständigt lysande om man har någon med sig som vet hur man förbinder skadan på rätt sätt.

Det enda utesluter alltså inte det andra och ingen kunskap är dålig. Jag efterlyser bara att man har situation och sammahang i åtanke. Jag har inte påstått att man inte har detutan understryker bara vikten av det, för säkerhets skull.

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Oavsett, tack för åsikterna. Nu behöver vi inte älta olika fördelar i behandlingar. Kursen är tänkt att visa på olika sätt att behandla olika skador och jag är säker på att instruktören talar om alla de faror som finns med avsnörande förband.

Fler saker ni känner att ni vill ha med?
Vår tanke är att anordna tillämpningsövningar där man ska exempelvis ska ta över terräng eller byggnader, för att sen praktisera sjukvård. Så att man får in airsoftbiten den vägen också.

Men eftersom syftet här i tråden också är att mäta intresset, finns det ett hum om intressenivån? Hur många känner ni som skulle vara intresserade?
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Sandman

Inlägg av Sandman »

Jag är definitivt med Boogieman! Tror ev Helix är med oxå!
Låter hur bra som helst!
Hoppas alla som har en medicroll inom milsim/airsoft vill komma, även dom som har utbildning, jag tror att dom kan bidra med kopplingen till airsoften!
R.I.
Field medic

Mr_D

Inlägg av Mr_D »

Räkna in mig på detta, min navy corpsman behöver förbättra sin impression på denna front.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Ja, om det inte har framgått kan du räkna med iaf mig från DW-13. Jag ska göra vad jag kan för att få med mig fler.

Bloodneed

Inlägg av Bloodneed »

Absolut intresserad, .. Dum fråga .. Finns vettiga hotell i er närhet? Eller hur kommer det funka logistiskt? :)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Nja, det finns ett hotell en mil bort som funkar. Men vår nuvarande tanke är att köra allt detta på HAM-banan och därför inhysa folk i ladugården. En NATO-säng eller liggunderlag och en sovsäck så är man hemma.
Logistiken styr vi upp, men just nu är vi mest intresserade av att se om underlag finns. Sedan sätter vi ett pris som då också får avgöra hur mycket, exempelvis mat, ingår i det hela. :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Fasen nu när du skrev att det ev kommer finnas mat så blev jag väldigt sugen :)
Har dock LC-ABCDE utbildning men det skulle vara väldigt kul att vara med och se ifall man kan lära sig något nytt.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Det kan man alltid. Jag har utbildat mig löpande sen -76 och lär mig fortfarande nya saker. Om inte annat låter det som ett himla kul upplägg. :)

Skriv svar