Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare
Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare
Forumet har 4000 medlemmar.
Typ 20 pers har skrivit i dessa trådarna för bättre eller nationella regler som ska underlätta spel och minimera misstag/fel
som görs pga massa olika regler från spel till spel.
Arrangörer kan använda dessa trådar till att komma överens och sätta och en standard, och kanske skapa en gemensam
Shitlist eller rödflagga spelare/lag och varna varandra. Så ser man ju om det något som händer kontinuerligt eller inte.
Att sedan få ALLA spelare, som inte finns på forumet eller av annan anledning inte suger i sig infon här, till att förstå och
följa reglerna.. kommer bli ett senare problem. Just nu är det i min värld mest problem med att folk av olika anledningar inte
kan reglerna för de olika spelen de åker på.
Vilket i största allmänhet slutar med att de kör med de regler de kommer ihåg, oftast från andra spel och oftast.. fel regler.
Kraven på deltagarna kan bara sättas högre om förutsättningarna och grunderna läggs ut rätt från arrangörerna med.
Typ 20 pers har skrivit i dessa trådarna för bättre eller nationella regler som ska underlätta spel och minimera misstag/fel
som görs pga massa olika regler från spel till spel.
Arrangörer kan använda dessa trådar till att komma överens och sätta och en standard, och kanske skapa en gemensam
Shitlist eller rödflagga spelare/lag och varna varandra. Så ser man ju om det något som händer kontinuerligt eller inte.
Att sedan få ALLA spelare, som inte finns på forumet eller av annan anledning inte suger i sig infon här, till att förstå och
följa reglerna.. kommer bli ett senare problem. Just nu är det i min värld mest problem med att folk av olika anledningar inte
kan reglerna för de olika spelen de åker på.
Vilket i största allmänhet slutar med att de kör med de regler de kommer ihåg, oftast från andra spel och oftast.. fel regler.
Kraven på deltagarna kan bara sättas högre om förutsättningarna och grunderna läggs ut rätt från arrangörerna med.
Bara en tanke yog. Ni som är större arrangörer, Yoghippie, mad john, delendam, kether etc. Kan inte ni sätta er i ett möte eller skapa privat forumsdel och komma överrens om nationella regler? Och sedan presentera dem på forumet för diskussion?
Dvs gemensamma medicregler, säkavstånd, utgångshastigheter, fordonsregler etc?
Dvs gemensamma medicregler, säkavstånd, utgångshastigheter, fordonsregler etc?
Jag tror att regelgenomgångar på plats är en förutsättning. Själv läser jag alltid reglerna flera ggr, skriver ut dem och högläser i bilen på väg till spel. Och jag tycker ändå att det är svårt att hålla isär olika spels regler. Spawn, fordon, medic, bleed-out, ammobegränsning: grötigt som fan. Trim funkar bättre att variera, men är mest konstant av variablerna. Men som pedagog: praktiska regelgenomgångar för alla, om än inte samtidigt.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.
Genocide... det har vi försökt med en gång tidigare.
Det föll väl ut "sådär".
Men, jag ser inte problemet med reglerna egentligen. De flesta arrangörer har väldigt lika regler.
När det gäller medic regler och fordonsregler är det just sådanna saker som vi arrangörer håller på och experimenterar med just nu för att få fram ett realistiskt men ändå fungerande system.
Det, samt att det finns vissa tekniska begränsningar från arrangör till arrangör att hantera just fordon och fordonsregler.
Vissa milsim vill ha enklare, snabbare, regler för att få en större dynamik i spelet, medan andra arrangörer vill ha mer komplexa regler för att främja realism. Så det är svårt att få fram ett "all-täckande" regelverk.
Det föll väl ut "sådär".
Men, jag ser inte problemet med reglerna egentligen. De flesta arrangörer har väldigt lika regler.
När det gäller medic regler och fordonsregler är det just sådanna saker som vi arrangörer håller på och experimenterar med just nu för att få fram ett realistiskt men ändå fungerande system.
Det, samt att det finns vissa tekniska begränsningar från arrangör till arrangör att hantera just fordon och fordonsregler.
Vissa milsim vill ha enklare, snabbare, regler för att få en större dynamik i spelet, medan andra arrangörer vill ha mer komplexa regler för att främja realism. Så det är svårt att få fram ett "all-täckande" regelverk.
Pentex First Team.
http://www.airsoft-adventures.se
Fair enough, Men kan man iaf enas om utgångshastigheter och säk avstånd?
Vissa kör 120m/s på 10m, vissa 130m/s på 10m etc etc.
Det borde väl ändå gå att enas om? Medic regler förstår jag om man måste justera för realism. Fordonsregler bör man kunan köra relativt samma.
Vissa kör 120m/s på 10m, vissa 130m/s på 10m etc etc.
Det borde väl ändå gå att enas om? Medic regler förstår jag om man måste justera för realism. Fordonsregler bör man kunan köra relativt samma.
Sidofråga:
Funderade bara på tolkningen i det hela.
Är ett milsim "bättre" om reglerna är mer komplexa?medan andra arrangörer vill ha mer komplexa regler för att främja realism
Funderade bara på tolkningen i det hela.
Majoriteten av spelen jag åker på kör med VSAF´s trimregler.
Jag har iaf kört med VSAF sen ett par år tillbaka.
Jag har iaf kört med VSAF sen ett par år tillbaka.
Pentex First Team.
Ja du ja, men gör alla det?
Cant we all just get along:P
Cant we all just get along:P
Är VSAF's regler uppdaterade med det som tagits fram för joule och fps kontra säkerhetsavstånden?
Om du syftar på Twist och Boopidoos regler så nej.
Personligen tycker jag inte de behövs.
VSAF´s regler har funkat väldigt bra hittils, det är nästan en standard på spel numera. Iaf deras trimtabell.
Så jag ser inget behov i att göra det mer komplicerat eller invecklat. Iaf inte som arrangör.
När det gäller sidofrågan om mer realism gör spelet bättre.
Ja, i mina ögon gör det det. Men det är ju också beroende på vad för spel som arrangeras.
Känslan jag får här är att folk vill ha ett regelverk som dom kan använda på Mercs, Mob Inf, CiDL, Pandion, PR, RTB, Tango, Berget mfl. Alltså ett antal olika spelformer där många regler inte alls passar ihop med spelformen.
Hittils finns det inget som motiverar mig som arrangör att sätta ett nationellt regelverk, särskilt inte om jag ska anpassa mitt arrangemang efter storspel´s regler.
Personligen tycker jag inte de behövs.
VSAF´s regler har funkat väldigt bra hittils, det är nästan en standard på spel numera. Iaf deras trimtabell.
Så jag ser inget behov i att göra det mer komplicerat eller invecklat. Iaf inte som arrangör.
När det gäller sidofrågan om mer realism gör spelet bättre.
Ja, i mina ögon gör det det. Men det är ju också beroende på vad för spel som arrangeras.
Känslan jag får här är att folk vill ha ett regelverk som dom kan använda på Mercs, Mob Inf, CiDL, Pandion, PR, RTB, Tango, Berget mfl. Alltså ett antal olika spelformer där många regler inte alls passar ihop med spelformen.
Hittils finns det inget som motiverar mig som arrangör att sätta ett nationellt regelverk, särskilt inte om jag ska anpassa mitt arrangemang efter storspel´s regler.
Pentex First Team.