Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
YogHippie
Hippie

Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av YogHippie »

Spinoff på tidigare tråd:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=7&t=8519

I denna tråd skall arrangörer, och allt annat drägg ;) posta vad de anser
att deltagare skall ha på sin ansvarslista när de tänker anmäler sig eller visar intresse för ett event.

Tanken är att få in så mycket förslag, tankar, ideér och krav som möjligt, för att skapa en lista över punkter som bör tänkas på.
En guide, riktningshänvisare eller handbok, om man vill kalla det så.

Då kan arrangörer till slut samlas runt en eld och läsa ur samma bok och enas om att få fram bättre spel med högre kvalité,
som gör det enklare för deltagare att veta vad som gäller och krävs av dem.
Och slippa ha med tafatta arr's som släpper det mesta, för att i nästa spel ha elaka sådana med inkassobrev ifall avgifter uteblir.

En nation. En hobby. En regelbok!
Senast redigerad av 1 YogHippie, redigerad totalt 0 gånger.

YogHippie
Hippie

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av YogHippie »

2 dagar och inte ett ljud trots näsan 200 visningar?
Allrighty.

Förslag på riktlinjer för deltagare gentemot arr:
- Anmäler man sig, betalar man sin avgift i rätt tid enligt information från arrangör.
- Läs reglerna, på riktigt. Följ dem, ordentligt. Hitta inte på egna regler.
- Läs kraven och följ dem. Gällande deadrags, uniform/klädsel, spawnpunkter, tider och klockslag före, under och efter spel.

Genocide

Inlägg av Genocide »

- Bete sig som folk är väl givet...tycker man. Fast det är många som inte gör det. Det kan mixas med gearkrav och regeler. Att tex komma i fel camo och säga "oops" eller inte ta träff, sikta mot huvudet konstant i cqb. Skjuta på folk med deadrag( har hänt multum med ggr)
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

ramfall

Inlägg av ramfall »

Borde inte skräphantering bli ett obligatoriskt inslag i anmälningsförpliktelsen?

Dvs att man som deltagare SKA göra sitt bästa för att lämna spelområdet i samma skick som man fann det. För att säkerställa framtida bruk av området.

Det känns som att svart sopsäck borde vara lika obligatoriskt som deathrag vid incheck...
Mina affärsredovisningar i tråden nedan:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =121&t=756

ministry

Inlägg av ministry »

Jag är inte en jätteanhängare av "+1"-inlägg, men jag måste nog säga +1 på Ramfall här.

I övrigt, förstå vad det är för spel man åker på. Är det ett spel där du förväntas lajva, gör det (iallafall försöka!). Är det ett spel där du förväntas göra någonting annat, gör så. Det är inte mer än att man tar till sig info kring spelet, eller frågar arr vid osäkerhet, och följer de anvisningar man erhållit. Om man innan spel inser att man inte kan följa de anvisningar man erhållit skall man inte åka.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Nixon

Inlägg av Nixon »

Jag måste säga att jag tycker deltagande-disciplinen är ett jätteproblem. Jag tror Delendam ställde upp ett stipulat:
En tredjedel av de som anmäler sig betalar inte. En tredjedel av de som betalar kommer inte. En tredjedel av de som kommer på spel bryter spelet.
Nu kan det vara så att det blivit bättre, men som grund suger det här. Ingen spelare är den sämsta spelaren. Särskilt frekvensen spelare som bryter tycker jag är pissig. Att åka på spel är inte som att gå på Bio, utan här är alla andra: spelare och arr beroende av varandra. Det är som att vi träffas för att dra lite korpfotboll, men i början av andra halvlek drar 2 i det ena och 5 i det andra laget, för (sätt in 77 taskiga argument, där det sämsta är: jag är trött) och då måste liksom alla hans polare också dra?! Helt oacceptabelt. Bryta handlar om skarpa skador, eller kollaps. Annars får man väl lägga sig i bas, plocka två treo och hålla elden vid liv. Jag har betalt tusentals kronor när anmälan, resor och gearshoppingspree är pyntade. Jag har gjort det i tro att alla vill ge sina medspelare valuta för pengarna, för det vill jag, och det tycker jag är det hederliga och ansvarsfulla. Och jag vill nu inte ha en debatt om alla miljoner med halvtaskiga kvasi-skäl man kan ha för att lämna medspelare i sticket och sätta arr på pottkanten: jag vill att folk spottar i nävarna, antar en vagt soldatmässig attityd till spelande samt skärper sig.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Nielsen

Inlägg av Nielsen »

En sak som förstör min upplevelse väldigt mycket är om en grupp går in i rollen och agerar väldigt seriöst, sedan kommer deras medspelare och babblar om hur bra deras trim på bössan är, TM's nya produkt, vilka kulor som är bäst osv. Jag har varit med på spel där hela känslan har sänkts till "söndagsspelsattityd".
Visst, skoja och ha roligt med din grupp när ni ligger ensamma i en buske men befinner man sig i bas där folk försöker rollspela lite, tona ner på aersoften och försök bidra till rollspelet snarare än att motverka det. Tyvärr går dessa hand i handske, har vi 6/10 personer som rollspelare och dom övriga 4/10 aersoftar så är det väldigt lätt att "sjunka" till den nivån. Det är lättare att dras med än att försöka hålla andan uppe tyvärr.

En annan sak är när man möter en annan fraktion, jag och mitt lag spelar ryssar och vi kan tyvärr inte prata ryska (ännu!!) och det vore uppskattat om vi stöter ihop med en NATO-grupp till exempel, att alla dom pratar engelska med varandra. Sen får NATO låtsas att dom inte förstår svenska och vi får låtsas att vi inte förstår ett ord engelska. Där kommer tolkarna in, kanske en person kan engelska/svenska och kan föra en dialog mellan grupperna. Detta är något som höjer känslan rejält!

Radiodiciplin är också en bra grej att tänka på, något som jag själv är ganska dålig på. Att man försöker ropa "rätt" på den du vill prata med och avslutar som man ska avsluta.

Annars gäller ju allt annat som redan är skrivet i tråden, jag tar förgivet att en spelare tar med allt skräp med sig hem. Har du plats att få med det ut i skogen har du plats att få med det hem igen. Regler ska alla följa, likaså uniformskrav, men tyvärr är det något långt ifrån alla spelare lever efter.

Nu tänker jag på milsim i huvudsak, då det är i princip den enda spelformen jag försöker hålla mig till när jag inte söndags-aersoftar. Tänk på hur du skulle agera om fienden kunde skjuta ut dig på 150m utan problem, då brukar aersoft-tänket försvinna ganska mycket, det gäller även arrangörer.
Det är så lätt att det blir fel och förstör känslan för många andra spelare.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

MrK

Inlägg av MrK »

Angående att städa finns det lag på att man ska städa upp efter sig. Däremot verkar inte detta vara något folk tänker på när de är på spel. "Någon annan kan väl göra det" är något jag hört allt för ofta. Jag har sagt till många som lämnar både det ena och det andra i skogen. Och de får gärna kalla mig gnällgubbe, för då har de iaf lyssnat.

Och många läser inte regler. Kanske ha ett mindre test innan spelet? Ungefär som chrono och annat kontrolleras? Jag har varit med om detta några gånger och jag blir faktiskt glad när jag får testfrågor. Framförallt för att jag själv läst men också för att det tvingat andra att läsa.

Uniformer eller andra delar. Det är halvt upp till arr att ej ge dessa tillstånd att spel. Det är egentligen något som ligger lika mycket på arr som på spelare. Men det kan också vara så att många inte checkar in i sina spelkläder. Där finns en liten orsak. Sedan finns också samma tänk som skräp. Om alla andra följer uniformskraven gör det inget om en går emot dem-tänket.

Det man kanske kan sammanfatta om deltagare är attityd. Man måste förstå att hur eller vad man gör påverkar andra på spel.
inga skott är det bästa

delendam

Inlägg av delendam »

Nixon skrev:Jag måste säga att jag tycker deltagande-disciplinen är ett jätteproblem. Jag tror Delendam ställde upp ett stipulat:
En tredjedel av de som anmäler sig betalar inte. En tredjedel av de som betalar kommer inte. En tredjedel av de som kommer på spel bryter spelet.
Nu kan det vara så att det blivit bättre, men som grund suger det här.
Nixon: Mitt uttalande gäller inte hur det är exakt i verkligheten utan mer som ett bra riktvärde för arrangörer. Hur man måste tänka och planera ett spel så att det håller budgetmässigt, spelmässigt, säkerhetsmässigt, etc. I PPserien har jag haft allt från 5 till 70% som brutit. Ibland av mer legitima själ som sjukhusbesök för akut operation, till andra mindre legitima skäl som tex gått ner sig i sjön på vinterspel. =)

Nixon

Inlägg av Nixon »

Jag avsåg inte heller att mena att det speglade verkligheten, men som mall är det förskräckande. För mig som besökare är det avhoppen bland mina medapelare som är det största problemet, för det kan till del eller helt trasha min upplevelse. Hur stort problem är det egentligen, i riket?
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Skriv svar