Low voltage mäter 4,02 V tar ändå ej laddning??

odalmannen

Low voltage mäter 4,02 V tar ändå ej laddning??

Inlägg av odalmannen »

]Hallo :o
har ett nano -tech 2000 mAh 3 cell 11,1 v airsoft 2.0 laddar med en imax B6ac (kina)
har haft lipovarnare på batt laddat fullt engång ,sen märkte jag att bössan blev slö så då slutade jag,laddade ,satt på lipovarnaren,nu 2 v senare är batt dött" slänger på det på laddaren då far jag med low voltage inga prog funkar ex urladdning,sakta lr snabb ladd
någon som har tips?

har nu provat diverse jägarknep för att väcka lipot
laddaren medelar fortfarande low voltage, tog och mätte upp batteriet med kallibrerad voltmeter 4,021 V :o :?: är den kritiska punkten inte 3.7 V?

fler förslag någon
Senast redigerad av 3 odalmannen, redigerad totalt 0 gång.
Född fri skattad till döds

BlackGoat

Re: Low voltage

Inlägg av BlackGoat »

En eller flera celler har laddat ur lägre än 3.2v och då blir vissa laddare (Imax b6 bland annat, har en själv) ledsna och vill inte vara med.

Det du kan göra nu är att ställa laddaren på NiMh Charge på typ 1.0A laddström och sen kopplar du i batteriet och laddar i kanske 30sek.
Koppla ur och testa sen att köra det på LiPo Balance programmet igen. (Kör alltid Balance för säkerhetsskull, då slipper du obalans i cellernas laddning)

Med ovanstående procedur så lurar du processorn i laddaren att det är mer kräm i batteriet än det egentligen är och den hittar då alla celler.
VIKTIGT är att du ser till att laddaren är ställd på 11.1v (3s) när du laddar. Och att det står att alla celler finns (3/3) på skärmen innan laddningen startar.

//BG
Senast redigerad av 1 BlackGoat, redigerad totalt 0 gånger.
Blackgoat_m10 på instagram.

fet_apa

Re: Low voltage

Inlägg av fet_apa »

Ha inte lipo-varnaren inkopplad, om jag förstod din beskrivning rätt, när du förvarar batteriet mellan spel. Den ligger och drar ur batteriet konstant då.

Har läst någonstans att självurladdningen är runt 2% per månad om du bara låter batteriet ligga.

Kolla denna tråd där det står en kortis om att "dum-ladda" batteriet för att få upp den så smart-laddaren känner av batteriet.

Edit: Pucktvåa
<insert 'cool' one-liner here>

ADAM

Re: Low voltage mäter 4,02 V tar ändå ej laddning??

Inlägg av ADAM »

Mitt knep:
1. koppla in lipomätaren
2. koppla in batteriet på NiMh-laddning. 1-2A
3. när alla celler ligger över 3V: avbryt laddningen, koppla ut lipomätaren och balans-ladda batteriet

Ibland kan lipomätare få tokfnatt och rapportera saker som att en cell ligger på 0v medan den andra ligger på 7v men det ger med sig efter någon minut på NiMh-läget
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Skriv svar