SSG/SIG - SOG

Löjtnant

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Löjtnant »

AK5 lämpade sig inte till den verksamheten special förbanden bedrev, därmed införskaffades andra vapen som uppfyllde kraven. Men sen utvecklades AK5C, som egentligen är ett helt annat vapen på många sätt (även fast det inte är det). Eftersom AK5C har det som krävs så finns det ingen anledning att hålla på att mixtra med annat.
Visst AK5C får eldavbrott lite då och då, men det är att bra vapen och ett robust sådant, skulle man få eldavbrott så är det ju bara klocka 'an med det!

Förövrigt så är snigels strap on plate carrier SF as f**k! ;)
Occurrit militibus fatum

5224

Inlägg av 5224 »

Var ju en rätt kinkig situation i samband med operation Artemis, där SIG/FJS IK fick ett oroväckande antal eldavbrott i direkt stridskontakt med sina AK5C, medan SSG inte upplevde samma problematik med sina g36.
Enligt artikeln nedan så köptes g36:or in även till SIG/FJS IK efter operationens slut, flögs in från Kanada tydligen:
http://www.expressen.se/nyheter/vapnen- ... -eldstrid/

...det lustiga är att jag hör en annan variant (eller ja skvallras ju till förbannelse inom försvarsmakten, så inte så lustigt ändå) florera inom försvarsmakten:

enligt den versionen ska soldaterna närmast gjort myteri/strejkat efter händelsen där de höll på att stryka med, att de vägrat arbeta innan de fått löfte om att få samma beväpning som SSG, att försvarsmakten gick till mötes och såg till att få ner vapen på en vecka som, i den här versionen, skulle ha flugits i specialchartrat plan från Tyskland-Sverige-Kongo (vilket då måste ha varit försvarsmaktens snabbaste anskaffningsbeslut/genomförande någonsin).

Ta stycket ovan som en ren anekdot och kuriosa av högst tvivelaktig sanningshalt, bara ett rykte men ett jag hört från ett par personer inom FM.
...som sagt är värre än det värsta kaffe-rep from time to time, vad skvallernivå gäller.
Non Belior Solum Melior

Grim

Inlägg av Grim »

Hört samma historia ;) Personligen har jag aldrig haft några problem med ak5c och inte med Adam heller. Däremot så klagas de ju en hel del på david.
Haft bekanta som vart på Mot team i affe, dom sa att de var värsta holabandola med utr :P Iaf i deras falang.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Whopper

Inlägg av Whopper »

Nåt sånt här budget alternativ kanske
Bild

Bild

Den är rätt lik Condors Plate Carrier http://www.youtube.com/watch?v=Js3A_-cJ ... sults_main finns i lite olika färger. Rätt billig. Kanske går att modda en sån om västen är dyr. Är inte haj på den biten själv. Tittar själv på en sån här så tänkte jag kunde länka.

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Whopper, redigerad totalt 0 gånger.

Löjtnant

Inlägg av Löjtnant »

Aldrig haft problem med AK5C, tycker det är ett fantastiskt vapen. Jag erkänner att det dyker upp eldavbrott nästan regelbundet i strids scenarion, men det är sällan något allvarligt. Däremot så har det hänt kollegor att vapnen total havererat. Vid ett tillfället så mer eller mindre "exploderade" insidan av vapnet och vid ett annat tillfälle delades slutstycket i 3 delar.
Occurrit militibus fatum

5224

Inlägg av 5224 »

Det är givetvis helt ok, men om vi tittar bort från personliga preferenser så ser vi att SIG/FJS IK faktiskt hade just ak5c under operation artemis, att dessa eldavbrott som du talar om och som de enligt egen utsago upplevde hotade deras liv.
Att de faktiskt krävde, och fick bytt vapen till g36 i samband/efter operationen, och det är väl det vi ska gå efter och inte våra personliga preferenser?
Non Belior Solum Melior

Löjtnant

Inlägg av Löjtnant »

Självklart är det så. Men ibland måste man intala sig att man har bra utrustning för att behålla fokus. Ingen bör utsättas för en större risk pågrund av faktorer som man kunde påverkat, men tyvärr kostar det pengar och tar väldigt långtid för Försvarsmakten (och i många fall FMV) att ta hand om detta. Vad jag försökte säga var att det är ingen skriven regel att alla i specialförbanden har G36, utan de skulle lika gärna kunna ha AK5C. Men fortfarande så är det lättaste sättet att se vilka som tillhör SOG att kolla om de har avvikande arsenal (andra vapen system eller random fordon), i övrigt kan vilken vanlig soldat som helst mixa runt med sin utrustning.
Occurrit militibus fatum

NeoHippie

Inlägg av NeoHippie »

egna sikten har ju många. Det finns ett antal soldater på P7 som har egna sikten. T1 och M2..... förstorningssatsen är ute på grupp nu också.....

SOGen är precis som amerikanarna. de tycker om att sticka ut. de vill synas att de är lite utanför systemet. Den erfarenheten jag har när jag har jobbat med dem.

Runner

Inlägg av Runner »

5224

Inlägg av 5224 »

Och där fick vi en bild till på en m4 variant in use, enligt alla indikationer (anekdoter, tidigare bild och bilder på Cold Skills) så bör vi kunna säga, med stor sannolikhet att SOG faktiskt har C8 cqb?

Bild
Non Belior Solum Melior

Skriv svar