Tänkte höra om någon kan ge lite tips eller idéer hur man reparerar följande problem/skada som på bilderna. Verkade som om förra ägaren hade försökt fixa det med lim men med tanke på att den har gått sönder igen så verkar det inte som några bra eller hållbar idé.
Tyvärr är det nog inte ens någon ide att försöka svetsa, det är ju ett antal personer här på forumet som försökt sig på, och det har oftast slutat i skit på grund av att det är så oren metall, eller alltså, zinklegeringar och inte rent stål... Var ju någom här på forumet som ganska nyligen låtit en känd custom-motorcykel-byggare försöka svetsa bössan/gearboxen, men fått svaret "Vad i helvete är det här för skitmetall?" typ.
Det jag skulle säga annars vore att borra hål i den tjockare delen (ovansidan?), på båda "halvorna", och dra in en rundstav eller liknande som förstärkande stag imellan, om så är möjligt. Och så försöka limma/kallöda/försöka svetsa det så det sitter ihop... Sen på den smalare biten (undersidan?) kanske man skulle kunna dra en skruv med en bricka över, som pressar ihop det. Om man inte är jättenoga med utseendet. Den ser ju ut att ha gått av i ett hål, där jag antar att det suttit en skruv, så..
Disclaimer: Jag har dålig koll på AK's och vet inte hur "resten" av bössan ser ut, alltså, hur "andra halvan" av det avbrutna ser ut, så det kanske inte fungerar så bra med att borra och dra i ett förstärkande stag och/eller dra en skruv med bricka över fogen, men...
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...
Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.
Hm..är nog inte omöjligt, kommer jag ihåg rätt så är det en sorts metallbit/platta som sitter fast i den andra delen av bössan som sedan förs in i kolven. Man borde ju kunna borra ett hål genom den då man drar in rundstaven. Det borde ju göra kolven stabil (I min hjärna verkar den iaf stabil) Ska ta mig en titt på kolven och resten av bössan imorgon, tack för tipset
(Sitter och halv-sover framför tangentbordet så var beredd på en massa stavfel i texten)
Köp ett litet vinkeljärn, dra fast ena sidan längs kroppen med ett par M4 och låt andra sidan ersätta kolvfästet efter att du slipat det i samma form och böjt det i rätt vinkel
Nu är jag inte metallurg, men jag tror inte riktigt man ska gämföra växellådans material med en gevärskropp även om det är gjutmetal och inte rent stål.
I övrigt tror jag mest på skepparn's ide med vinkeljärnet.
grimm: Med tanke på att metallen har brutits av på båda sidor, och att övre delen ser rätt tjock ut, så kan man nog vara "ganska" säker på att det är kass skräpmetall, jo. Hade det varit kvalitetsstål så hade det nog snarare varit själva trästocken som brutits av i första hand...
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...
Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.
Är väl standard AluZink legering som de flesta använder att gjuta i?
Går att svetsa med special-elektroder, men är ett helvete att få till bra tom. för en erfaren svetsare: http://www.millerwelds.com/resources/co ... inc-Alloys