Byta till wafet (kwa defender 4)

ikonane

Byta till wafet (kwa defender 4)

Inlägg av ikonane »

Jag hade en tråd på det gamla forumet om detta bytet, men då jag inte är klar med det än och har fortfarande frågor så startar jag en tråd här också.

Jag skall alltså sätta in en wafet i bössan och därmed byta alla kablar, det "enda" problemet är att jag måste ha den i handguarden och därmed byta ut deans-kontakterna som den kom med för att jag skall enkelt kunna plocka itu bössan i framtiden.

Lite bilder:
Bild

Det blir tight med de nya kablarna, men det borde fungera:
Bild

Hålet där kablen och kontakten måste igenom:
Bild

Så här behöver jag dra det:
http://i9.photobucket.com/albums/a99/k0 ... ion1_2.jpg

Jag tänkte lösa problemet med att byta ut deans-kontakterna mot guldpleterade hyls-kontakter nämligen dessa:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... akt-p67386

Men hur ser jag till att de inte nuddar varandra? För risken är väl väldigt stor att de råkar nudda varandra när batteriet är i? Gäller det att skaffa sådana här också eller kan jag lösa det på något annat smidigt sätt? http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 386-p67387

Sen har jag en annan fråga, jag köpte dessa för att använda till motorn och säkringen:
http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... bla-p67203

Men är jag dum i hvuudet eller är det endast honor? Det finns röda också men de var ingen skillnad på dem mer än färgen. Vad behöver jag för att fästa dem i varandra?

Till motorn behöver jag två honor men till säkringen behöver jag en hona och en hane.

Tack!

Stygge

Re: Byta till wafet (kwa defender 4)

Inlägg av Stygge »

Krympslang. Visst man får skära upp den när man ska dela på dem men då krympslang kostar gratis så är det ingen enorm förlust. Annars så funkar ju vanlig ejtejp om man vill snåla ur totalt.

ikonane

Inlägg av ikonane »

Mjo, men räcker verkligen det? Jag tänker om jag skulle råka ha batteriet i de nuddar så går väl säkringen eller ännu värre - batteriet.

Krympslang kommer jag ha i vilket fall, men jag skulle kunna ha en krympslang av lite längre modell som jag drar över båda för att skydda, d.v.s. som inte är krympt och som man kan flytta när man inte vill ha de ihopkopplade.

Hur är det med flatstifthylsorna, är alla honor? Hur/var köper man hanar?

ikonane

Inlägg av ikonane »

Jag är lagom glad nu .... funderar starkt på att lämna in skiten någonstans.

Jag satt ~3h och lödgade om wafet:en så att det blev rätt fästen och rätt längd på alla sladdar.
Den senaste 1-2h har jag försökt få ihop bössan, efter en jäkla massa pillande i gearbox:en för att få plats med sladdarna som är tjockare än original fick jag ihop den, dock gick en av skruvarna i sönder när jag satte ihop den. Hela huvudet lossnade när den nästan var inskruvad, tog inte ens i. Riktigt dålig kvalité på skruven helt enkelt.

Jag fortsatte med ihopsättandet men insåg rätt snabbt att motorn inte får plats tillsammans med sladdarna ... katastrof! Efter lite mer pillande gick även en av lödningarna till motorkontakten av.... sen såg jag rött.

Nu ligger gearboxen med en skruv i som inte går att få upp och en wafet som måste lödas på en ny kontakt till.... Hur löser jag detta?

Vad är bäst:
1) Att skita i hela skiten och kasta det i soptunnan(så jag känner nu).
2) Att fila/slipa på insidan av handtaget.
3) Löda om wafet/mosfet med smalare kablar.
4) Köpa ny wafet/mosfet med smalare kablar.
5) Lämna in den till någon när jag har pengar (slutet av sommaren).

Vad hade ni gjort?

//Desperat

themetalpope

Sv: Byta till wafet (kwa defender 4)

Inlägg av themetalpope »

Jag tycker inte att du ska Skippa wafeten iaf. Det gör ganska bra skillnad på responsen o sliter mindre på switch assemblyn.
Mindre kablar ska du inte ha till motorn iaf. Signalkablarna behöver inte va särskillt tjocka dock.
Det blir lite meckigt att få ihop det i en v2 box. Men det går;)
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1970

Welle

Inlägg av Welle »

Anggående hylsan, honan hade jag lagt krympslag så ingen metall synts, på hanen hade jag lagt krympslang förbi toppen och sen smält ihop krympslangen halvvägs. Då skapar du ett hölje som skyddar metallkontakt. Väldigt enkel lösning.
Om kablarna är för feta, klipp av dom och skarva till en dimension mindre, det är försumbara strömförluster du drabbas av. Löd sedan på kablarna på motorn. Skit i att du inte får upp gearboxen för stunden, borra ur skruven sen pch ersätt med större skruv eller byt skal
Det skulle jag ha gjort
Lite finare, lite bättre

Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Ikon

Det du länkar till är flatstift hylsor.
givetvis finns det flatstift oxå :)

det du måste ha koll på är tungbredd finns lite olika bredder.
färgen styr bara vilken tjocklek på kabel den klarar av.

alla gubbdagis (Kiosktema, claes olsson, jula... ) har dom antingen i sortiment boxar eller löst.
ELFA har nog störst utbud.

/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Vad hade ni gjort?
skickat hit den lol

För att förtydliga det blåbär sa, så är flatstiftshylsor honor (hylsa är samma som hona), medan hanen bara heter flatstift. Men om man ska skarva är det alltid bättre att använda 2mm runda RC-stift. Jag gissar att du vill kunna dra kontakterna genom det där hålet i handguarden? 2mm-rundstift is the shit för det.

Vill du slippa wafets bajskablar så köp mPPE-kabeln jag länkar i min kabelguide :3
Jobbar på Röda Stjärnan

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Du skulle satsat på en raptor som ersätter switchassemblyt. Sitter som en smäck i min kwa m4 sir. Kan varmt rekommendera men dom är snart slut.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Raptor är en bristvara sedan tillverkningen lades ned men ASCU finns fortfarande om man vill ha något som ersätter SA. Nackdelen är att den har en klump på kabeln och inte går att dra framåt, men med ett litet LiPo kan man få plats med allt i kolvröret. Dremel kan behövas men det går.

WaFET och liknande är enklare i sin utformning men billiga och går att använda på vilket håll som helst. De flesta butiker med verkstad kan säkert tänka sig att hjälpa till med installation. Kolla airsoft.nu så hittar du dem (oss).
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar