Har letat runder här på forumet men hittar inte det jag söker.
Där man lägger säkringen, så den får kontakt/blir ansluten, mellan 2 tuber/skarvar, vad heter den delen ? Och var kan man införskaffa såna ?
Ursäkta den röriga förklaringen, men jag tror ni vet vad jag menar.
Säkringshus/säkring/säkringskarv ?
Re: Säkringshus/säkring/säkringskarv ?
Varför ska du ha en ny? Skippa bara säkringen, den norpar bara ström och fyller ingen funktion alls.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... x32-p41018
Den funkar.
Säkringen fyller en funktion som peekern vet (:, men risken för kortslutning (som den förhindrar) är mycket liten i förhållande till det man vinner i prestanda, som inte är speciellt mycket, men märkbart och garanterat. Därför brukar man skippa den. Se till att inga kablar ligger onödigt mycket i kläm och kan bli/är skavda så finns ingen vidare risk för kortslutning. Det du vinner på att ta bort säkringen är en lite ökad respons/rof eftersom säkringar har högre elektrisk resistans än vad kablar har, vilket gör säkringen till en flaskhals som slöar ner rofen.
Den funkar.
Säkringen fyller en funktion som peekern vet (:, men risken för kortslutning (som den förhindrar) är mycket liten i förhållande till det man vinner i prestanda, som inte är speciellt mycket, men märkbart och garanterat. Därför brukar man skippa den. Se till att inga kablar ligger onödigt mycket i kläm och kan bli/är skavda så finns ingen vidare risk för kortslutning. Det du vinner på att ta bort säkringen är en lite ökad respons/rof eftersom säkringar har högre elektrisk resistans än vad kablar har, vilket gör säkringen till en flaskhals som slöar ner rofen.
Jobbar på Röda Stjärnan
Okej, men jag känner att jag vill ha den ändå, för vid eventuellt elfel så ska väl säkring gå innan motor eller andra delar tar skada ?
Jag ska dra 1,5 kablar i min bössa har jag tänkt. Behöver jag då byta ut 0,75 kablarna till säkringshållaren med, dom är rätt korta och är skarvade med flatstift och flatstiftshållare.
Rymms en 25A säkring i origianl säkringshuset ?
Tack för hjälpen !
Jag ska dra 1,5 kablar i min bössa har jag tänkt. Behöver jag då byta ut 0,75 kablarna till säkringshållaren med, dom är rätt korta och är skarvade med flatstift och flatstiftshållare.
Rymms en 25A säkring i origianl säkringshuset ?
Tack för hjälpen !
Tycker att du ska skippa säkringen när du ändå byter kablar. Den garanterar ju inte säkerhet vid kortis heller utan det beror på var kortisen uppstår och hur den ser ut.
Har spelat med flera pers som har med sig 5-6 säkringar i fält och byter mitt under spelet när säkringen går. Känns så himla onödigt om du frågar mig. Jag har, på 7 år, inte stött på ett enda elfel som kunnat avhjälpas med en säkring. De har bara varit till besvär.
Byter du inte flaskhalsen så finns det ingen vits med att byta resten av kablarna heller eftersom flaskhalsen fortfarande är lika smal. Det spelar ingen roll om floden är 4000m bred om slussen bara kan ta en båt åt gången.
Nä, hade jag varit du så hade jag rivit ut alla kablar och allt, slängt i nya 1.5mm2 med så få skarvar och kontakter som möjligt, fina lödningar och snygg isolering och utan säkring. Det blir märkbart bättre.
Har spelat med flera pers som har med sig 5-6 säkringar i fält och byter mitt under spelet när säkringen går. Känns så himla onödigt om du frågar mig. Jag har, på 7 år, inte stött på ett enda elfel som kunnat avhjälpas med en säkring. De har bara varit till besvär.
Byter du inte flaskhalsen så finns det ingen vits med att byta resten av kablarna heller eftersom flaskhalsen fortfarande är lika smal. Det spelar ingen roll om floden är 4000m bred om slussen bara kan ta en båt åt gången.
Nä, hade jag varit du så hade jag rivit ut alla kablar och allt, slängt i nya 1.5mm2 med så få skarvar och kontakter som möjligt, fina lödningar och snygg isolering och utan säkring. Det blir märkbart bättre.
Jag har nu bestämt mig och väljer att inte ha någon säkring
Tack för duktig hjälp här på forumet !
Tack för duktig hjälp här på forumet !

Läste nyss om en som klaga på att hans UMP krashat totalt pga kortslutning. Jag var också på gång efter en säkring då det var rekommenderat men tror jag skippar det, för väll isolera batteriet och kontakten i en påse och försöka vattentäta den. Känns som om just kontakten till och själva batteriet är dom mest vitala delarna. Gearboxen kan man väll inte göra något åt. Har läst att mosfett kan skydda där men vet ej hur effektiv en sån är på det.