Puxing PX-888k

Kalle

Re: Puxing PX-888k

Inlägg av Kalle »

Ok gott folk. Jag har löst mitt problem och fått allt att fungera.

Lång historia kort:
Programmera manuellt! USB-kabeln är inte värt allt slit.

Kort historia lång:
Så här fick jag det att fungera. Jag beskriver kort vad som behöver göras, sedan får man använda google för att hitta detaljerna.

1: Hitta rätt USB-serial driver. De senare versionerna fungerar inte med kabeln då dess chip är för gammalt. Tex för Win7 64bit ska man använda en gammal Win Vista driver. Sökord för google: "Prolific usb serial driver vista"* *kör du annat operativ än win7 64bit kan du behöva en annan driver.

2: Tanka hem programmeringsmjukvaran v.1.0.3 från tex http://www.409shop.com/shop_displaynews.php?id=292
Jag har prövat v1.0.1, v1.0.3 samt v1.0.5 som jag fick via supporten på Puxing.

3: Ta bort .exe -filen från v.1.0.3 (deleta) då denna är korrupt och eventuellt kan ge din radio buggar (som hände för mig). Hämta hem v.1.0.1 -.exe-filen från http://groups.yahoo.com/group/px-888k/message/38 (man måste registrera sig och gå med i gruppen i fråga, då kan man komma åt filen) och släng in denna i installationsmappen där du deletade v.1.0.3 -.exe'n.

4: Byt decimaltecken från komma till punkt i ditt operativsystem. För Win7: Kontrollpanelen -> Tid,Språk och Region (eller vad det nu står på svenska) -> Change date, time or number format -> Additional settings...

5: Koppla in allt.

6: Kolla vilken komport du använder. Öppna enhetshanteraren. Start -> skriv "Device Manager" eller "Enhetshanteraren" i sökfältet, klicka. Gå till Ports/Portar, expandera. Den som heter "Prolific USB-to-Serial Comm Port" är den du är ute efter. Efter dess namn står vilken comm-port den använder, tex (COM3).

7: Starta programmeringsmjukvaran (via .exe'n du hämtade från yahoo-gruppen). Gå till fliken Communications Port och sätt till den comm-port som du letade upp i punkt 6.

8: Profit! Go nuts!

PS
Radion ska vara igång när man programmerar den. Spelar ingen roll om den är igång före man kopplar in, startar programmet osv osv, så länge den är igång och inkopplad när man läser/skriver.

PPS
Bara för att detta fungerade för mig betyder inte att det fungerar för dig. Yay for individual solutions!
Vill du slippa allt krångel, läs manualen och kör sedan manuellt. Tar 20 min till en halvtimma men det är jävlar så mycket snabbare än de fyra hela kvällar jag ägnat åt hardcoregoogling för att lista ut allt.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Tony Olausson

Inlägg av Tony Olausson »

Det enda problemet jag hade var att jag behövde ändra skiljetecknet i Windows.

Jag kör Windows 7 och med den senaste programvaran som fanns att hämta på Puxings hemsida då.

Har hjälpt 4 personer och ett företag hittills och dom är hur glada som helst av att slippa programmera för hand då det tar ca 5 sekunder att programmera hela radion.

Bossman

Inlägg av Bossman »

Kalle jag tackar för hjälpen.
Tack vare dig så har laget fått sina px-888k att fungera perfekt.
Ypperligt bra guide du skrivit.
Många Google timmar utan svar tills nu :D
"Aliquando et insanire iucundum est"

Fnusnu

Inlägg av Fnusnu »

Hej Kalle,
Såg att du var kung på Pk888k
Har samma problem som dig och krasshade radion med v 1.03.
Typ går inte göra så mkt med den. Hur nollade du den så att den fungerade igen?
Laddade ner v1.01 och slänge in en fil i radion men den är lika kass som innan.

Hoppas du har ngt klokt att säga.

Vänliga hälsningar,
David
Kalle skrev:Ok gott folk. Jag har löst mitt problem och fått allt att fungera.

Lång historia kort:
Programmera manuellt! USB-kabeln är inte värt allt slit.

Kort historia lång:
Så här fick jag det att fungera. Jag beskriver kort vad som behöver göras, sedan får man använda google för att hitta detaljerna.

1: Hitta rätt USB-serial driver. De senare versionerna fungerar inte med kabeln då dess chip är för gammalt. Tex för Win7 64bit ska man använda en gammal Win Vista driver. Sökord för google: "Prolific usb serial driver vista"* *kör du annat operativ än win7 64bit kan du behöva en annan driver.

2: Tanka hem programmeringsmjukvaran v.1.0.3 från tex http://www.409shop.com/shop_displaynews.php?id=292
Jag har prövat v1.0.1, v1.0.3 samt v1.0.5 som jag fick via supporten på Puxing.

3: Ta bort .exe -filen från v.1.0.3 (deleta) då denna är korrupt och eventuellt kan ge din radio buggar (som hände för mig). Hämta hem v.1.0.1 -.exe-filen från http://groups.yahoo.com/group/px-888k/message/38 (man måste registrera sig och gå med i gruppen i fråga, då kan man komma åt filen) och släng in denna i installationsmappen där du deletade v.1.0.3 -.exe'n.

4: Byt decimaltecken från komma till punkt i ditt operativsystem. För Win7: Kontrollpanelen -> Tid,Språk och Region (eller vad det nu står på svenska) -> Change date, time or number format -> Additional settings...

5: Koppla in allt.

6: Kolla vilken komport du använder. Öppna enhetshanteraren. Start -> skriv "Device Manager" eller "Enhetshanteraren" i sökfältet, klicka. Gå till Ports/Portar, expandera. Den som heter "Prolific USB-to-Serial Comm Port" är den du är ute efter. Efter dess namn står vilken comm-port den använder, tex (COM3).

7: Starta programmeringsmjukvaran (via .exe'n du hämtade från yahoo-gruppen). Gå till fliken Communications Port och sätt till den comm-port som du letade upp i punkt 6.

8: Profit! Go nuts!

PS
Radion ska vara igång när man programmerar den. Spelar ingen roll om den är igång före man kopplar in, startar programmet osv osv, så länge den är igång och inkopplad när man läser/skriver.

PPS
Bara för att detta fungerade för mig betyder inte att det fungerar för dig. Yay for individual solutions!
Vill du slippa allt krångel, läs manualen och kör sedan manuellt. Tar 20 min till en halvtimma men det är jävlar så mycket snabbare än de fyra hela kvällar jag ägnat åt hardcoregoogling för att lista ut allt.

Tony Olausson

Fel:
Radion låser sig och visar i displayen: R155.000 T155.000
Den enda knapp som fungerar är Menu, men när du ska göra ett val kommer du tillbaka till det jag skrivit ovan.

Vad är fel:
Du har använt programvara 1.03.
Radion är löst för manuell programmering och du kommer inte att kunna göra en reset.

Lösning:
Ladda ner programvara 1.01, som är nyare än 1.03 (otroligt logiskt)

I meny "optional features" bockar du i rutan "Manual" och programmerar radion igen.

Problemet är då löst eftersom du då angett för radion att den får programmeras manuellt.

Kalle

Inlägg av Kalle »

Fnusnu det är exakt det problemet jag fick. Jag hittade inget sätt att fabriksåterställa den eftersom radion inte svarade på någonting utan problemet löstes när jag körde punkt 2 och 3 i mitt inlägg här ovan. Du kan prova det och hoppas att det funkar.

PS
Jag är inte duktig på radios öht, det enda jag kan har jag googlat mig fram till i samband med lagets inköp av px888k. Är annars helt novis på radios.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Lustig

Inlägg av Lustig »

Är det möjligt att byta kanal manuellt när man har två på samtidigt? Jag har bara sett att man kan välja frekvens i programmet. Och hur vet man vilken kanal man sänder på?

Finns det vettiga antenner som passar för dubbla frekvensband om man vill ha en antenn på ryggen? Verkar ovanligt..
Airsoft Kiruna

Mina affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=4887

Appel82

Inlägg av Appel82 »

Har en fråga ang Pmr bandet .
I går så spela vi ett antal spelare och dem flesta kör ju med Pmr radios ,
Dem körde ch4 och jag och min polare ställer in våra 888k på samma kanal,
Dem hörde oss perfekt men vi kunde inte höra dem och när dem prata så såg jag på våran radio att lampan tänds för kontakt och att mottagare stapeln visa fult men vi hörde inget överhuvudtaget :/

Ställde in R och T på samma kanal och det funkar ändå inte .

Vad kan det vara jag gjort fel ??

Tony Olausson

Är radion inställd på Narrow för pmr-kanalerna?

Appel82

Inlägg av Appel82 »

Ok så det ska stå på nerrow ?
Är det bara det jag har ställt in fel ..

Trodde bara w/n hade med ljudnivån att göra .

8 oktober 2012, 00:30:

Min 888k var inställd på följande:
446 006,25 (pmr1)
W/N : Wide

CTCSS hade jag på 100Hz
Men måste jag verkligen ha denna på ?

Problemet va Allså att alla andra med PMR hörde mig perfekt men jag hörde nadda från dem med PMR , men när killarna med PMR prata så lös min mottagare lampa och displayen visa full mottagning.

Någon som orkar förklara villa grund inställningar man ska tänka på när man vill prata/lyssna med PMR radios

Skriv svar