Tänkte starta en ROF-tråd här på det nya forumet, då jag såg att det inte fanns någon än.
Jag tänkte summera hela ROF-tråden från det äldre forumet, men forumet verkar vara nere. Så till dess så googlar jag, och sammanställer på bästa vis. Har ni mer information, är det dåligt skrivet osv. så får ni mer än gärna påpeka det, så ändrar jag.
Skulle även vilja höra eran setup på era hög-rof vapen.
Ex:
P90 31 bb/s
High speed gear
High speed motor
11,1 v lipo
Mag-mag (eller vilka nu som hinner med att mata)
Sector clip.
Varför skall man ha hög rof?
Ptja, varför inte? Ex. i CQB så föredrar jag att klämma iväg 30 bb/s än 22 bb/s. Dels för den psykologiska effekten på motståndaren och dels för chansen att träffa något ökar markant (finns en anledning att man kör dubbelskott istället för enkelskott IRL).
Fördelar:
*Se ovan
*Låter roligt.
Nackdelar:
*Sliter rätt duktigt på pistongen mm.
*Tätare magasinbyten
*Inte spec. ”RS” Men det är inte RS att skjuta 6mm plastkulor heller

Så kör man skogsspel, så är behovet av ROF lite mindre, då man gärna vill ha lite mer precision.
Nedan följer lite olika tips. Tänk på att hög ROF = slitaget ökar.
BATTERI:
Att uppgradera till ett batteri med högre volt är den enklaste uppgradering som man kan göra, högre volt = högre ROF. Batteri finns alla dess möjliga format, kemiska sammansättningar och volt tal.
___________________________________________________________________________________________________________
KABLAGE:
Kablaget i en standard AEG brukar vara ganska klent. Så man vill gärna uppgradera till ett lite grövre kablage. Anledningen till detta är att ett tunt kablage skapar en ”flaskhals” Tänk dig orginalkabeln som ett sugrör, och en kabel på 1,5mm2 som en trädgårdsslang. Det går fortare att blåsa ut hela sin lungkapacitet genom trädgårdsslangen.
Exempel på kabel:
RKUB 1,5mm2
En väldigt vanlig kabel, som återfinns i bla förlängningssladdar mm.
Kabeln har lite bättre isolering än orginalkablaget, och tål då lite mer skav. Men ligger det trångt, så blir det gärna uppskavt.
Idioterna listar upp exempel på olika kablage, och vart man kan hitta dem.
___________________________________________________________________________________________________________
KONTAKTER:
Vissa kontakter är bättre än andra, så man söker efter en kontakt som har stor kontaktyta.
Deans (eller T-kontakt) är ett bra exempel. De flesta använder dem, så lånar man ett batteri av någon, så är det stor chans att det sitter en T-kontakt på.
Varför är T-kontakt bättre än Tamiya?
För att de har lägre elektrisk resistans än vad Tamiya har, genom dels större kontaktyta, och genom guldbelagda kontaktytor. Guld är mjukt, vilket gör att kontaktytorna formar sig efter varann och ger en större faktisk kontaktyta.
Sitter bättre än Tamiya
____________________________________________________________________________________________________________
MOTOR:
Beroende på vapnet, och hur mycket ROF man vill ha, så kan ett motorbyte vara på sin plats.
En Highspeed motor är bra om man har lätta fjädrar i. Då motorn har lite högre varvtal än hightorque motorn, men mindre kraft.
____________________________________________________________________________________________________________
KUGGHJUL (GEAR):
Kugghjul finns i normal utväxling, High, ultra torque, mm. Men det finns även High speed gear, som har lägre utväxling än standard gearsen.
Jämför utväxlingen som med växlarna på en bil. Har du i lägre växel så går det lättare, men samtidigt långsammare.
Original utväxling är 18:1
Highspeed har lite lägre utväxling, ex 14:1.
___________________________________________________________________________________________________________
PISTONG:
Mig veterligen så går det bra med vilken pistong som helst. Men gärna med plasttänder då metalltänder ökar risken för kuggras.
Det finns ett fenomen som kallas för shortstroking. Vilket innebär att man helt enkelt filar bort en tand på pistongen och en tand på sector kuggen.
Finns ett klipp som förklarar fenomenet väldigt bra: http://www.youtube.com/watch?v=4K15hhCx1zw
___________________________________________________________________________________________________________
FJÄDER:
Ju lättare fjäder, desto högre ROF. Skall man ha en hög-ROF bössa i CQB, så behöver man kanske inta ha 100 m/s. Lägg dig på ex. 85 M/S. Avstånden är korta, och eftersom ditt vapen kommer spy kulor, så känns det bättre att ta emot 5 kulor i 85 M/S än 100 M/S.
___________________________________________________________________________________________________________
BUSHING:
Eller ”lager”
Det finns olika typer av lager och olika storlekar på dem.
Hur vet man vilken storlek man skall ha? Googla ex” CA MP5A2 BUSHING” så bör det komma upp vilken storlek du har i lådan.
Det finns kullagrade lager som man kan använda sig utav när man bygger en hög-ROF bössa.
De minskar friktionen i din gearbox, så ROFen kommer att öka lite granna, men de håller inte lika bra som stållager.
___________________________________________________________________________________________________________
SHIMMING:
En av de viktigaste sakerna man kan göra. Har du en för hårt shimmad gearbox, så kommer det bla. dra mer ström, eftersom motorn får jobba hårdare än normalt för att dra kuggen.
Har du shimmat för löst, så kommer kugghjulen att röra sig i sidled, vilket kan göra att kuggen missar, och kanske strippar din pistong om du har otur.
Det ultimata är när du med gearboxen ihopskruvad kan sätta spinn på kugghjulen så de rör sig ett varv eller två. (Utan motor)
___________________________________________________________________________________________________________
MOSFET:
Efter lite tips i tråden, så slänger jag även in att en MOSFET krets kan hjälpa till lite med ROFen. Det pga. att mosfetkretsen använder sig utav en signalkabel till Switch Assemblyt(SA) och släpper igenom strömmen via MOSFETen och inte genom SA:t. SA:t påverkar strömgenomföringen lite grann, pga. resistansen (flaskhals). MOSFETen har lägre resistans än SA:t. Hur mycket eller lite, det vågar jag inte säga, då det finns olika MOSFET kretsar.
Hur stor skillnad gör det?
Bra fråga, om det är någon som skall sätta in någon form utav MOSFET krets, och har möjligheten att mäta ROF före samt efter installationen och skriva ned vad det är för krets samt resultat så vore det uppskattat.
___________________________________________________________________________________________________________
Extra tips:
Matar magasinet inte så bra med hög ROF? Sätt dit ett ”Sector clip” Det håller tillbaka din tappetplate lite längre, så att en kula hinner matas upp i hopupen.
Tips till er som vill mäta eran ROF: ladda ner programmet ”Audacity” spela in 2-3 sekunders smattrande, titta i programmet och räkna ”ljudtopparna” under en sekund.
___________________________________________________________________________________________________________
Det var nog det jag kunde hitta, och tänka på nu. Tog lite information från ”Idioterna-as.se” samt lite googling, så se detta som en sammanställning. Meningen var att sammanställa den gamla ROF-tråden på gamla ASS. Men den var som sagt inte tillgänglig nu.
Hittar ni fel, mm. Meddela mig gärna.
Vad har ni för hög-ROF lösningar?
Kom med tips, och hemmasnickrade lösningar.
EDIT: Lade till MOSFET.
EDIT 2: Rättade utväxling, samt klargjorde varför T-kontakt är bättre än Tamiya (tack Skepparn)