Reflexsikten till AK - Kobra EKP vs Element Reflex Beta???
Re: Reflexsikten till AK - Kobra EKP vs Element Reflex Beta?
Nu funkade bilderna. Tror jag sett din bössa förr här på forumet, eller ja snarare det gamla.
Japp!
Det är dock två olika, den övre är en Dboy/Kalash AKS74UN, den nedre är en WE AKS74UN. Det är dock samma rail överflyttad och Kalash bössan är såld sedan ett tag tillbaka med standard träkit.
Jag har själv även ett sido-railfäste så det går att ha siktet på sitt "ordinarie ställe" också. Men jag vill ha möjligheten att fälla ihop stocken när jag axlar bössan så därav sitter siktet på frontrailen istället.
Det är dock två olika, den övre är en Dboy/Kalash AKS74UN, den nedre är en WE AKS74UN. Det är dock samma rail överflyttad och Kalash bössan är såld sedan ett tag tillbaka med standard träkit.
Jag har själv även ett sido-railfäste så det går att ha siktet på sitt "ordinarie ställe" också. Men jag vill ha möjligheten att fälla ihop stocken när jag axlar bössan så därav sitter siktet på frontrailen istället.
Jag har två VFC aksu's. Det ena har ett trägrepp med hål för tummen, och ett kapat cyma ultimak. Det andra har en samson-replika direkt från VFC. Den med samson-replikan har jag satt sidofäste och aimpoint på, den andra kör jag ett "doctor"-typ redpoint på, så den går att fälla ihop iaf. Lite synd att ryssarna inte utvecklade ett kolvsystem som vek åt andra hållet istället, fast oas är ju RS tillräckligt zero-säkert och snabbt att ta av och på. Finner att aksu blir lite väl framtunga med stora sikten där fram.
Sådär!
Nu har mitt Element Reflex Beta (Trijicon-klon) ramlat ned i brevlådan.
Upptäckte rätt så omgående att det inte passade så vidare bra på min AK-rail, så det blev att kapa, såga, modda & spraymåla lite.
Men nu sitter siktet som gjutet, och trots att det ursprungligen skall vara ett amerikanskt sikte så känns det onekligen ack så himla ryskt när det väl sitter på bössan.

7 september 2012, 08:38:
Tilläggas bör att jag VET att siktet ser att sitta lite väl högt placerat i förhållande till resten av bössan (inte fullt "strömljinjeformad" profil som man kanske skulle kunna vilja) men i gengäld gör detta faktiskt att själva siktet hamnar på en perfekt höjd för ögat - inget behov av att trycka ansiktet efter bössan för att kunna sikta.

Nu har mitt Element Reflex Beta (Trijicon-klon) ramlat ned i brevlådan.
Upptäckte rätt så omgående att det inte passade så vidare bra på min AK-rail, så det blev att kapa, såga, modda & spraymåla lite.
Men nu sitter siktet som gjutet, och trots att det ursprungligen skall vara ett amerikanskt sikte så känns det onekligen ack så himla ryskt när det väl sitter på bössan.

7 september 2012, 08:38:
Tilläggas bör att jag VET att siktet ser att sitta lite väl högt placerat i förhållande till resten av bössan (inte fullt "strömljinjeformad" profil som man kanske skulle kunna vilja) men i gengäld gör detta faktiskt att själva siktet hamnar på en perfekt höjd för ögat - inget behov av att trycka ansiktet efter bössan för att kunna sikta.

Plus att använder du ansiktsmask är det klart enklare med högre placerat sikte.
True true.
Dessutom verkar det ju vara rätt så "trendigt" med lite högre placerade RP-sikten idag, även bland amerikanska förband
>>> http://shop.ehobbyasia.com/accessories/ ... mount.html

Dessutom verkar det ju vara rätt så "trendigt" med lite högre placerade RP-sikten idag, även bland amerikanska förband
>>> http://shop.ehobbyasia.com/accessories/ ... mount.html

Senast redigerad av 1 PFT Hagbard, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Citera inte inlägget direkt innan ditt eget, tack.
Alltså, med tanke på att rödpunkt ger oerhört lite i airsoften än på riktigt (då skjuter på korta avstånd bland annat) tycker jag att du ska gå efter utseende istället.
Kobran är mer rätt så att säga, i den lilla mån aks74u ens används. Det är inte för intet den lilla jäkeln kallas suka...
Mina tre rubel :3
Kobran är mer rätt så att säga, i den lilla mån aks74u ens används. Det är inte för intet den lilla jäkeln kallas suka...
Mina tre rubel :3
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
Eftersom jag i första hand har tänkt använda bössan (dvs airsoftversionen då) i första hand för CQB-situationer så är det rätt så behändigt med ett rödpunkt- eller reflexsikte. Visst, man kan ju alltid gå på "spray & pray" men känns liiiiiiiiiiiite fånigt & onödigt.
Men visst - Kobran ÄR ju förjädra sexig.

Men visst - Kobran ÄR ju förjädra sexig.

Senast redigerad av 1 PFT Hagbard, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, men det jag menar är att prestationen på rödpunktsiktena i sig inte spelar så stor roll, särskilt i cqb.
И если в поход cтрана позовет
Jag använder RP i alla miljöer och tycker att det fungerar alldeles ypperligt
. Element siktet är snyggt, synd bara att du var tvungen att kapa siktesbasen, det borde ha räckt att du skruvar loss insex-skruvarna på toppen och byter sida. Jag tror Runar hade en guide på det.
PS: Kina-cobran är ju ganska dålig, den har tendens att dels inte klara av stötar men också att spontant "sluta fungera". Men visst, är man ute efter enbart det estetiska så är AKS74UN+Kobra ett snyggare alternativ, men då ska man inte heller ha ett AK47 waffle magasin i bössan

PS: Kina-cobran är ju ganska dålig, den har tendens att dels inte klara av stötar men också att spontant "sluta fungera". Men visst, är man ute efter enbart det estetiska så är AKS74UN+Kobra ett snyggare alternativ, men då ska man inte heller ha ett AK47 waffle magasin i bössan