Diskussion/frågor om "pang"-regeln [split]

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Rhino

Re: Diskussion/frågor om "pang"-regeln [split]

Inlägg av Rhino »

Piroz: då kan man lika gärna kniva, mer episkt. ;)

jag hoppar helt klart på tåget Twist var inne på, det ska inte vara en REGEL, det är något man gör för att vara snäll, för att det är inte helt skönt att få skott på sig på väldigt korta avstånd, sen är det upp till mottagaren att bestämma om det är värt att få sagda skott på sig eller inte.

fast lite OT, i första hand är det alltid bäst att försöka sätta skott på ev. västar och annat som faktiskt inte är kroppsdelar om inte det är ett alternativ så brukar jag sikta så lågt som möjligt.

my 2 euros.
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

c0rex

Inlägg av c0rex »

pang regel har jag själv inte hört talas om ärlig nu.. bara anvät "kniv" kills själv. Men såg en eller flera videos på tuben från scoutthedoggie då dom skriker "take a hit or i will shoot" men i dom lägena är de extremt hektist och väldigt nära typ 2 snubbar tar skydd bakom samma fönster karm (på var sin sida)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Jag brukar inte tänka på det som "pangregeln" utan "pangsituationer". Skillnaden är filosofisk men psykologiskt extremt viktig.

"Pangregeln" är ett undflyende begrepp som inte låter sig definieras utanför ett konkret sammanhang. Beviset på det ser man i alla de trådar där "regeln" diskuteras fram och tillbaka utan att man når något som helst konsensus. Ju mer man försöker formulera den som en faktisk regel desto fler undantag hittar man.

Jämför med ordet "spel", som också är ett undflyende begrepp. Alla vet vad ett spel är och kan använda ordet på ett korrekt sätt men det går inte att klart definiera och avgränsa det utan att saker som vi normalt räknar som spel faller utanför eller sådant vi normalt inte räknar som spel faller innanför definitionen.

Därav "pangsituation". På airsoftspel uppstår ibland situationer där en spelare helt naturligt väljer att istället för att trycka på avtryckaren ge en annan spelare möjligheten att ge sig/ta träff. Om samförstånd uppstår löser sig situationen automatiskt, utan diskussion. Detta sker även om man inte har en "pangregel" i reglerna eller inte. Därför är själva regeln överflödig.

När man har "pangregeln" inskriven i reglerna uppstår ibland situationer där en spelare tolkar regeln till sin egen fördel. En sådan fördel kan vara att få en "kill" när man kanske annars inte säkert hade träffat eller för att spara en kula. Detta leder ofta till diskussion och konflikt utan att egentligen tillföra något.

Ergo: "Pangregeln" som skriven/uttalad regel gör mer skada än nytta. Det vi behöver är inte en regel som kan utnyttjas för personliga behov utan helt enkelt osjälviskt tänkande.
Senast redigerad av 5 Twist, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Omformulerade lite...
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Shudnawz

Inlägg av Shudnawz »

Jag är med på Twist's tankebana, PANG ska inte vara en regel, utan ett vänligt sätt att säga "du har inte en chans, men jag vill inte sätta en kula i nacken på dig i onödan".

Det där tjafset med att få panga på väldigt korta avstånd när du bara har en bössa för 10+ meter är inte okej i min mening. Får du inte skjuta, får du inte panga. Det är DITT ansvar att se till att du har tillräckligt med utrymme mellan dig och fienden för att få skjuta, annars låter du bli, punkt. Det är som tidigare påpekats inte svårt eller dyrt att anpassa ditt enda vapen för 0 meter säk-avst., och vill du inte det så är taktik för att hålla avstånd eller sidearm dina två alternativ. Eller kniva folk, om du kan. Det är respekt.
Slow is smooth, smooth is fast

Affärsredovisningar (gamla forumet)

El Macho Grande

Inlägg av El Macho Grande »

+1 på Twist. Pang är när man inte skulle kunna missa, och är ett sätt att vara en gentleman och inte skjuta motståndaren i onödan. I princip kan man till att börja med säga att pang är inte möjlig om motståndaren ser dig. En pang ska komma som en total överraskning.

Jag har tex pangat folk som legat och snipat med totalt tunnelseende i kikarsiktet och jag smugit upp 3 meter bakom utan att de sett mig. Helt öppet mål, alltså. Istället för att skjuta dem i det läget så har jag pangat.

Likadant så har jag pangat folk som gått in i ett rum och vänt sig åt ena hållet när jag stått på andra sidan dörren. De står med ryggen mot, de har inte en chans, jag vill helst inte skjuta. Jag pangar.

Säkerhetsavstånd har inte med saken att göra, det handlar om kontroll över situationen. Jag är helt OK med pang inom säkerhetsavståndet, om den görs i en pang-situation.

Jag gillar regeln som vissa kör med, när den som blivit pangad, om han anser att det inte var en klockren pang, kan hojta "MISS!", varvid det är fritt fram för båda att skjuta. Är det ett riktigt pangläge så är det dock kört för honom om han gör det, så de flesta gör inte det. Den regeln löser missbruksproblemet.

Matte

Inlägg av Matte »

Pathfinder;

Vad jag lyckas utläsa från din beskrivning så var du innanför sitt säkerhetsavstånd på bössan.
Då FÅR du inte skjuta din motspelare. Det handlar inte om att du pangade för att du VALDE att inte skjuta.

Ett tips till er som bli pangade; Känner ni att FI inte har ett övertag, eller att pangen inte är riktigt av någon anledning kan man helt enkelt svara "miss".

Dock tycker jag det är bra att diskussionen är uppe. Det är långt ifrån första gången jag stöter på folk som tror att "Pang" är ett sätt att bekämpa FI för när denna är innanför säkerhetsavståndet. Det resonemang som man oftast stöter på (Jag ville inte skjuta honom på det avståndet, så jag pangade istället), antyder att personen ifråga faktiskt skulle kunna skjuta innanför sitt säkerhetsavstånd om pangen inte accepterades, vilket är ett fundamentalt missförstånd av säkerhetsreglerna.
"There is no hunting like the hunting of man, and those who have hunted armed men long enough and liked it, never care for anything else thereafter" - Ernest Hemmingway

Myt4z

Inlägg av Myt4z »

Intressant diskussion!

Håller med de som nämner att det inte bör vara en regel, utan att man gör det för att vara sjysst.

Sen tycker jag det är självklart att man inte får panga inom sitt säkerhetsavstånd, oavsett hur mkt övertag man än har. Får man inte skjuta kan man inte panga. Dra sidearm, backa eller kniva.
Bra förslag gällande att svara "miss" om man inte godtar pangen.

ministry

Inlägg av ministry »

Har blivit pangad någon gång hit eller dit av ett vapen med, säg, 10m säk på ca 2m avstånd. Det gör mig inte så mycket - oavsett vad vederbörande i den situationen hade använt för vapen är jag glad att han pangade istället för sköt.

Jag tycker inte det är så viktigt vad man pangar med så länge man håller något vapen i handen och riktar det korrekt mot målet man ska panga. Hela idén är ju att jag som fiende inte skall behöva riskera större skador än vanligt, och jag ser hellre att någon pangar mig med en sniper på en meters avstånd än skjuter. Alla dagar i veckan!

Hade det varit "på riktigt" utgår jag från att vederbörande hade skjutit mig oavsett vapen, oavsett avstånd. Säger inte att man inte får ha åsikter och bestämma vad gäller själva pangandet, jag tycker bara själv att det inte är en sån big deal. Kanske särskilt när det gäller nybörjare som skaffat en AEG (och kinakloner kommer som känt ganska starka ur lådan) och inte har en pistol än, så är jag definitivt glad om han pangar mig två meter bort än skjuter mot mina tänder, vilket vi alla vet händer ibland.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Shudnawz

Inlägg av Shudnawz »

Jag förstår inte tänket där, ministry. Om lede Fi har en 10m-säk bössa så får han inte skjuta dig när han är 2 meter från dig. Detta är en säkerhetsgrej, och en person med en sådan bössa har (förhoppningsvis) gjort en avvägning att kraftigare bössa är att föredra, framför att kunna bekämpa fienden på nära håll. Pang-"regeln" är ingen undanflykt från detta, för att få skjuta på korta avstånd utan ett korrekt vapen för avståndet.

I min värld är det bättre att folk helt enkelt lär sig att hålla fingret från avtryckaren och/eller skaffa sig en bössa för det kortare avståndet än att hoppas på att komma undan med att panga folk, men i en het situation ändå stå med en bössa som går för fort och riskera att skada någon.

Låt mig sammanfatta såhär:
Har du tänkt agera inom 2 meter från Fi, så har du en bössa för det. "Pang" är ingen ursäkt för att inte ha det.

Och vad som hade hänt "på riktigt" har ingenting med denna diskussionen att göra. Detta är enbart Airsoft-relaterad säkerhet.
Slow is smooth, smooth is fast

Affärsredovisningar (gamla forumet)

ministry

Inlägg av ministry »

Helt rätt i sak, det ger jag dig. Jag sa faktiskt bara att jag själv inte har något emot att bli pangad av vilket vapen som helst, om det är direkt uppenbart att det är kört för min del, säg inom 3-4 meter. Det är återigen (nu är det väl för fjärde gången :3 ) en högst personlig åsikt och jag brukar den inte själv, och tycker inte att någon ska tycka som jag. Jag har bara själv inget emot att bli pangad av en sniper på två meters avstånd. Död är jag ändå - det känns realistiskt för mig.

Återigen för att slippa fuss, det är en personlig åsikt och jag själv tillämpar det inte, men jag blir inte ledsen i ögat om folk pangar mig.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skriv svar