Håller RS-sikten för kulträffar på linsen?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Acepalm

Re: Håller RS-sikten för kulträffar på linsen?

Inlägg av Acepalm »

Achilles skrev:Satte just tio kulor med min WE Glock 18 på 5cm håll på ett gammalt halvdugligt luftgevärssikte jag hade liggande. Kulorna smulades sönder men siktet är oskadat. Ska se om jag har tid att filma det i morgon.
Iom. detta tror jag det är lugnt att anta att de flesta märkessikten håller för airsoftkulor.
Och ja, det sitter säkert annat glas i ett luftgevärssikte men jag har svårt att tro att ett RS sikte håller sämre standard än ett sådant oavsett material. Nu är förmodligen linsdiametern på det här siktet mindre än på t.ex. ett med 50mm lins vilket ger ett betydligt stabilare fäste men så är det som tidigare nämnt även en stor kvalitetsskillnad som bör väga över till det riktiga siktets fördel.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Stag

Inlägg av Stag »

Sapster skrev:Jag har skjutit sönder 5mm plexiglas skiva från ~30cm med 110ms AEG när jag skulle prova om det höll till min gasmask, sprack och splittrades som ingenting. Litar inte ett skit på plexiglas sen dess men provade häromdagen polycarbonatvisir från biltema och det blev bara bulor i det men inga sprickor.
Vad är det för skräp du testade tänker jag direkt..? Har aldrig sett en sådan effekt, speciellt inte med 110ms.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Förvisso låter det lite extremt att 5 mm plexi inte skulle hålla för 110 men plexiglas är ganska skört så det förvånar mig inte jättemycket.

Många verkar tro att plexiglas och polykarbonat (lexan osv) är ungefär detsamma men skillnaderna är ganska stora. Se mitt tidigare inlägg för länkar till info om de oliak materialen.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Schh

Inlägg av Schh »

Lite offtopic men jag har skjutit sönder plexiglas med det mesta från TM gbb till psg, kommer man över gränsen för vad det tål så splittras det och blir skapligt vasst, Polykarbon däremot är väldigt segt och splittras nästan aldrig( har varit med om det vid extremare köldgrader (läs ca - 30))

On topic
Jag TROR att man ska ha bra mycket otur för att ett kikarsikte ska gå sönder av en träff, om det inte är högt trim på nära håll, visst chansen finns där och det är nästan garanterat nån stackare som kommer få en dyr lins sönderskjuten men jag har då klarat mig 4 år utan ett sönderskjutet KIKARsikte(trots ett par träffar på lins där jag trott att nånting skulle gå sönder), däremot har jag fått ett par RÖDpunktsikten sönderskjutna men konstruktionen skiljer som dag och natt..

Om DU kör utan nån form av linsskydd så är det upp till dig men jag TROR att det ska till rätt så extrema lägen för att siktet ska ta skada av en träff( eller att du ens får en träff på linsen)

mina 2 bb's

kreator

Inlägg av kreator »

Herp köp Leupold, det låter coolare än Leapers.
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

grimm

Inlägg av grimm »

Nu vet jag förvisso inte hur olika glaslinser i sikten är konstruerade och behandlade, men det verkar lite som att vissa som skriver i tråden tror att glas är glas och alltid skört.. Det beror helt på konstruktion och behandling, det finns glas som klarar den typ av påfrestning som ni talar om bättre än plaster, metaller och annat material, som tex Twist berör i sitt inlägg. Vill bara att ni ska va medvetna om detta när ni talar om glas, som "bara" glas..

Nitisk

Re: Sv: Håller RS-sikten för kulträffar på linsen?

Inlägg av Nitisk »

Jag skulle vilja svara att det är upp till ts att ta risken. Flera har berättat om sina erfarenheter där rs-sikten faktiskt gått sönder. Visst, det kan vara väldigt otursamt men det har hänt.

Jag har själv ett Leapers sikte och jag är villig att ta risken. Men då kostade det inte några tusen heller. Sen var inte originalfrågan vilket sikte som var bäst, utan om det skulle hålla för skott, vilket ingen kan garantera.

Om jag haft ett sikte över tex 3000:- hade jag nog skyddat det med kf eller plexi/lexan som extra försäkring.

Som sagt, allt är beroende på vad man vill riskera.

Acepalm

Inlägg av Acepalm »

Hela vitsen för mig med att ha ett rs sikte är att det ska hålla för kulträffar, just för att jag ska slippa lexan/plast-skit eller annan dynga framför linsen :)
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

ohman

Inlägg av ohman »

Det beror nog helt och hållet på hur tjockt glas det är i linsen, men jag misstänker att inte RS sikten konstrueras med möjligheten att någon skjuter på det i åtanke ;)

Sen beror det ju helt klart på vilken prisklass du tänkt lägga dig i, men om inte din budget är rätt stor så hade jag nog kört på AS-sikten istället och helt enkelt köpt ett nytt om det går sönder.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar