Hejsan! Jag testade nyss att ladda mitt 1600mAh NiMH batteri med min laddstation MaxPro Easy80.
Jag satte laddstyrkan på 1.6A och väntade ca 40 minuter tills min laddare började pipa och signalerade att batteriet var fulladdat. Efter att jag läst instruktionsboken kan jag inte se att jag satte in någon inställning fel, då laddstationen har inbyggda funktioner som ska stoppa laddningen om något inte står rätt till. Men när jag skulle plocka ur batteriet blev jag livrädd. Det var väldigt varmt kanske uppemot 60-70 grader och gav ifrån sig ett fräsande ljud inifrån. Jag vetifan vad jag ska göra med det nu? Ska jag lägga ut det ifall det exploderar? Detta är bara mitt test batteri så jag bryr mig inte om det gått sönder eller om jag måste kassera det, hade tänkt att ha det som reservbatteri till mitt LiPo. Jag bör nog inte låta det ligga i mitt rum i fönstret ändå?
Varmt NiMh batteri efter första laddning
- HrodgarHippie
- Hippie
- Lag / förening: Cannibal Hippies
- Aktiv sedan: 2004
Re: Varmt NiMh batteri efter första laddning
Att det är varmt förstår jag, du MOSADE just in 1.6a i stackaren.. "Normalt sett" brukar många rekommendera 0.5A på laddning eftersom för stark ström stressar batteriet, alltså överhettas det och du tappar livslängd på det.
Varför det fräser enligt din utsago kan jag inte svara på, självklart är det möjligt att något gick snett inuti det. Lägg det på en brandsäker/röksäker plats och se om det bara kyler av sig eller om det gav upp.
Och nu kör jag hobbypolis/moderator.. Sluta citera ALLT i varenda inlägg, snälla.
På detta forum använder vi nästintill aldrig Quote, utom om man specifikt vill belysa någon mening man svarar på, och då klipper man ut enbart den meningen. No tunnelquoting, plz.. 
Varför det fräser enligt din utsago kan jag inte svara på, självklart är det möjligt att något gick snett inuti det. Lägg det på en brandsäker/röksäker plats och se om det bara kyler av sig eller om det gav upp.
Och nu kör jag hobbypolis/moderator.. Sluta citera ALLT i varenda inlägg, snälla.

Nu efter att jag väntade ett tag så svalnade det ner till normal temperatur. Men för att vara på den säkra sidan ska jag lägga ut det under tak på stenplattor.
Anledningen till att jag ställde in 1,6A var just för att jag trodde att 1600mAh/1000 var det sätt man fick reda på vilken laddström batteriet klarade av? På laddare utan decimaler brukar det ju bara stå 1A,2A,3A vad jag vet. Hursomhelst vet jag inte om jag ens ska testa mitt NiMH batteri, jag har tänkt att byta till Deans kontakter ändå och vet inte om det är värt mödan att ha ett NiMH som reserv, då köper jag hellre ett extra Lipo. Just nu testade jag att balansera mitt Lipo 7,4V 1800mAh på 1A laddström och det gick smärtfritt tills laddstationen indikerade att det var fullt
vill gärna fortsätta att använda mig av quote men då kanske enbart göra det när jag anser att jag måste visa vad jag svarar på. Så som jag quotade dig nu, att enbart quota den specifika raden man vill belysa och svara på den istället för att ta med allt är väl bättre då antar jag. T ex:
Istället för:
Tolkade jag dig rätt nu? Jag är ju trots allt ny på detta forum och all konstruktiv kritik accepteras och uppskattas
Anledningen till att jag ställde in 1,6A var just för att jag trodde att 1600mAh/1000 var det sätt man fick reda på vilken laddström batteriet klarade av? På laddare utan decimaler brukar det ju bara stå 1A,2A,3A vad jag vet. Hursomhelst vet jag inte om jag ens ska testa mitt NiMH batteri, jag har tänkt att byta till Deans kontakter ändå och vet inte om det är värt mödan att ha ett NiMH som reserv, då köper jag hellre ett extra Lipo. Just nu testade jag att balansera mitt Lipo 7,4V 1800mAh på 1A laddström och det gick smärtfritt tills laddstationen indikerade att det var fullt

Ber om ursäkt om det ser för kladdigt ut och jag vet själv att jag varit lite lat i att filtrera bort och sortera upp det jag addresserarSluta citera ALLT i varenda inlägg, snälla.

Svar på fråga 1Fråga 1
Svar på fråga 2Fråga 2
Istället för:
Svar på allt.Fråga 1.
2.
3.
Tolkade jag dig rätt nu? Jag är ju trots allt ny på detta forum och all konstruktiv kritik accepteras och uppskattas

Tror du överskattar batteriets värme, det är svårt med känsel vid över 40C+ om man inte mäter men det höll säkert 50C+ internt då det fräsande ljudet vanligtvis är ett tecken på att gelen i batteriet kokat och grattis det kommer för alltid ha sämre kapacitet/strömurdrag, och kan om det vill sig illa vara i princip oanvändbart. Bara testa och lycka till. Det är stort no-no när det gäller NiMH och NiCd, aldrig över 50C internt, och helst under 45C. NiMH tycker inte om snabbladdning, och laddströmmen på dem borde hållas under 0.5C (50%, 0.8A/800mA i ditt 1600mAh batteri), och mindre är bättre ner mot 0.3 eller lägre. NiCd klarar högre laddströmmar, och likaså Lipo.
This space intentionally left blank
Okej
för min del spelar det ingen större roll. Jag slängde med batteriet i ordern för att testa mitt vapen med för ca 100kr kostnad. Då förstår jag iallafall att det blev överbelastat när jag laddade det på 1.6 A i över 40 min! Värt att tänka på till nästa gång jag skulle få för mig att ladda ett NiMH. Det följde dock inte med några anvisningar från tillverkaren, det enda jag hade att gå på var mAH, 2/3A (cell count) och 8,3V.

Det leder mig till att tro att NiCd och NiMH är något vi har använt väldigt länge och kanske är något som håller på att fasas ut? Kollar man bara på Airsoft och RC communities så förespråkar alla LiPo idag före NiMH tex. Aldrig ens hört någon som använder NiCd.
Efter all skillnad jag läst i förhållande till Ni.x och Li.x batterier så kan jag inte se en övervägande positiv sak varför man väljer Ni.x framför Li.x
Tror nog allt att mitt batteri får gå till återvinningen trots allt! Vågar inte ens ge det en chans med tanke på vad som hände igår och med tanke på att det praktiskt taget knappt kostade mig några pengar alls
Efter all skillnad jag läst i förhållande till Ni.x och Li.x batterier så kan jag inte se en övervägande positiv sak varför man väljer Ni.x framför Li.x
Tror nog allt att mitt batteri får gå till återvinningen trots allt! Vågar inte ens ge det en chans med tanke på vad som hände igår och med tanke på att det praktiskt taget knappt kostade mig några pengar alls

Alla batteritekniker har för och nackdelar. Finns fortfarande fördelar med NiCd/NiMH jämnfört med andra, likaväl som det finns för och nackdelar med Lipo, LiPoFE, bly ackar osv. Det finns de av oss som delvis använde NiCd fortfarande, för det helt enkelt är bra batterier, speciellt om man spelar året runt och det är kallt, och betydligt enklare laddning, mindre explosionsrisk osv. Finns anledning att bilar generellt fortfarande har blybatterier istället för något annat osv. Ofta hittar man NiMH i exempelvis trådlösa tandborstnings maskiner osv.
This space intentionally left blank