Hejsan!
Jag har nu köpt min allra första AEG, förfadern; en Tokyo Marui Famas F1. Till den köpte jag även en rail: http://www.evike.com/products/35498/
och ett röd/grönpunktsikte: http://www.evike.com/products/33056/ (som är väldigt stort). http://imgur.com/9WA4NOP
Nu till mitt problem. Idag testade jag att skjuta i dagsljus på en tavla jag satte upp där jag stod på ett avstånd mellan 10-20 meter. Det var helt uppenbart att mitt sikte var för högt inställt. Jag lyckades någorlunda med att justera så att kulan kom rätt i sidled men att justera så pass mycket på höjden att jag fick ner den ditt min pipa siktade var helt omöjligt. Det slutade med att jag skruvade så mycket att justeringsskruven höll på att lossna. Jag skulle uppskatta att jag testsköt på 10 meter, där jag siktade med min punkt hamnade kulan ca 1 meter under på väggen. Höjde jag siktet ungefär en meter över tavlan träffade jag tavlan väldigt bra.
Finns det något sätt att lösa detta på, är det ett vanligt förekommande fel? Jag tänkte att man skulle kunna tippa siktet lite framåt men det tror jag inte går eftersom det sitter helt fast så som det gör i railen. Jag är även 100% på att jag inte vänt railen fel eller något i den stilen. Är det helt enkelt ett för billigt sikte som inte passar på just min Famas? Jag vill ju gärna inte köpa ett annat som har samma problem.
En annan sak som jag blev lite besviken på var att på dessa 10-20 meter kunde jag klart och tydligt se att kulan kurvade sig neråt. Därav försökte jag vrida på hop-upen. Nästan ett halvt vridet varv och man kunde inte se någon märkbar skillnad. Har läst att man ska inte vrida för mycket på hop-up skruven då den kan ge sämre effekt om den är övervriden. Är det så att backspinnen måste få mycket mer avstånd på sig för att göra så att kulan reser sig igen? Jag är bara van vid att ha provskjutit samt ha sett andra skjuta med sina bössor som ligger runt 90-100 m/s och 120 m/s och där ser kulgången riktigt spikrak ut iaf de första 50 metrarna.
Enligt tillverkaren ska min Famas skjuta 285 fps som översätts till 86 m/s. Är det med denna m/s bara helt naturligt att se att kulan dalar neråt på så nära avstånd (jag använder 0,25g) ? Jag har inte haft tillfälle att skjuta den på längre distans eftersom jag tar hänsyn till mina grannar. Värt att nämna är att jag har lånat ett 7,4V lipo batteri (naturligtvis fulladdat) av en kompis. Skulle det kunna vara så att om detta batteriet inte är helt okej att det påverkar kraften i utgångshastigheten? På full auto sköt den faktiskt förvånansvärt snabbt måste jag säga dock.
Nu undrar jag även angående utgångshastigheten; går det på något vis (inte för dyrt och komplicerat) på denna Famas komma närmare 100 m/s? Cyberguns version skjuter enligt tillverkaren 105 m/s med 0,20g BB. Den ska också använda V1 gearboxen, så jag undrar om det är en enkel del att byta för att komma upp närmare 100 m/s och samtidigt veta att bössan klarar av detta utan slitage. Nu vet jag inte så mycket skillnaden på de interna delarna vid Tokyo Marui och Cyberguns(Cyma) Famasen om delarna är kompatibla med varandra. Eller har jag fått det helt om bakfoten att låg m/s = dålig räckvidd på skottet?
Jag var väl medveten om innan jag köpte den att komplikationer skulle uppstå i form av komplicerad att hitta delar till och inte minst plocka isär. Jag kanske ska vänta med att yttra mig förrän jag har testat den på ett riktigt spel, det värsta är väl att jag får plocka av min rail helt och hållet och köra med originalsiktet samt hålla mig till CQB enbart.
Rödpunktsikte/utgångshastighet på TM Famas F1 Hjälp
Re: Rödpunktsikte/utgångshastighet på TM Famas F1 Hjälp
Du kan prova om du kan tilta railen lite framåt med en distans (typ eltejp).
Om kulan dyker redan efter 10-20 m så får du förmodligen ingen hop up effekt alls, vad det beror på är svårt att svara på dock. Du borde kunna skjuta ca 50-60 m rakt, det är ju en TM trots allt. Om du är bekväm med att plocka ner bössan så kan du ta ut pipan med hophus och kolla in i pipan medan du skruvar på hoppen, då borde du se gummit komma ner i pipan, gör det inte det så är antingen gummit trasigt, snedmonterat eller så saknar du nubben som trycker på gummit.
Batteriet har inget med utgångshastigheten att göra. Drar den bara runt boxen (= bössan skjuter) så är fjädern maximalt spänd och kommer skjuta samma (nåja) utgångshastighet varje gång. Batteriets laddning kan påverka ROF men inte utgångshastighet.
Det enklaste sättet att få upp utgångshastighet är att köpa en tightbore pipa (precpipa), det kan ge ca 3-10 m/s, men det ökar inte slitaget då du har samma fjäder i bössan. Man kan byta till en lite hårdare fjäder, fas det kräver ju att du öppnar gearboxen och det ökar slitaget. Och man kan täta bössan med lite olika metoder (kolla youtube), ökar inte slitaget det heller.
Om kulan dyker redan efter 10-20 m så får du förmodligen ingen hop up effekt alls, vad det beror på är svårt att svara på dock. Du borde kunna skjuta ca 50-60 m rakt, det är ju en TM trots allt. Om du är bekväm med att plocka ner bössan så kan du ta ut pipan med hophus och kolla in i pipan medan du skruvar på hoppen, då borde du se gummit komma ner i pipan, gör det inte det så är antingen gummit trasigt, snedmonterat eller så saknar du nubben som trycker på gummit.
Batteriet har inget med utgångshastigheten att göra. Drar den bara runt boxen (= bössan skjuter) så är fjädern maximalt spänd och kommer skjuta samma (nåja) utgångshastighet varje gång. Batteriets laddning kan påverka ROF men inte utgångshastighet.
Det enklaste sättet att få upp utgångshastighet är att köpa en tightbore pipa (precpipa), det kan ge ca 3-10 m/s, men det ökar inte slitaget då du har samma fjäder i bössan. Man kan byta till en lite hårdare fjäder, fas det kräver ju att du öppnar gearboxen och det ökar slitaget. Och man kan täta bössan med lite olika metoder (kolla youtube), ökar inte slitaget det heller.
-:Skogsfrisk:-
Tack
jag ska försöka att tilta railen lite om det går. Tror dock att den sitter ganska fast i spåret redan och skruven som håller fast railen går heller inte att flytta på, men värt ett försök!
Jag ska nog vänta egentligen tills jag kan komma på en öppen yta av 100m och vindstilla väder för att verkligen se kulbanan vid närmare eftertanke.
Ja jag har ju en guide här på Airsoftsverige som i detalj visar hur man plockar isär just TM Famas, så om inget annat alternativ finns kvar så lär jag få göra detta
bara bra o lära sig mecka lite också om man bara är lite försiktig i början.
Ofan
det är något som är värt att fundera på. Jag såg nu att motorn är en EG560 eller något i den stilen och folk säger att den inte orkar en hårdare fjäder, så att byta fjäder är nog uteslutet. Och just att behöva öppna gearboxen, nej tack! ^^ har läst för mycket skräckhistorier om folk som gjort det med TM Famas. Den ska väl egentligen inte behöva göras så mycket med fabriksny efter vad jag har läst så ska den gå i en evighet om man bara låter den vara.
Men pipan låter intressant om det går att byta, ser inte ut att vara för svårt heller enligt takedown guiden viewtopic.php?f=127&t=1476

Jag ska nog vänta egentligen tills jag kan komma på en öppen yta av 100m och vindstilla väder för att verkligen se kulbanan vid närmare eftertanke.
Ja jag har ju en guide här på Airsoftsverige som i detalj visar hur man plockar isär just TM Famas, så om inget annat alternativ finns kvar så lär jag få göra detta

Ofan

Men pipan låter intressant om det går att byta, ser inte ut att vara för svårt heller enligt takedown guiden viewtopic.php?f=127&t=1476
Senast redigerad av 1 PFT Hagbard, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Citera inte en massa i onödan, tack!
Anledning: Citera inte en massa i onödan, tack!
Du behöver inte justera utgångshastigheten, du ska fortfarande skjuta 50-60 m. Utgångshastigheten har extremt lite med räckvidden att göra.
Justera hop up:en mer. Du märker om du har vridit upp den för mycket då antingen kulan drar iväg rakt uppåt, alternativt får du pipstopp, i så fall behöver du vrida ner den en aning igen
Du har som bekant köpt en TM, de skjuter aldrig speciellt hårt, men går vanligtvis långt och fint ändå (vilket är vitsen med att köpa dem), om du inte riktigt vet vad du gör är risken större att du försämrar prestandan om du börjar byta ut delar. Om det inte gör någon skillnad med att justera hopen kan det vara så att den är felmonterad (vilket skulle vara förvånande) vilket är ganska lätt att lyckas med på just FAMAS, jag skulle i så fall lämna in den till en airsoftbutik i närheten och be dem fixa problemet, alternativt till någon kompis som är van att mecka.
Justera hop up:en mer. Du märker om du har vridit upp den för mycket då antingen kulan drar iväg rakt uppåt, alternativt får du pipstopp, i så fall behöver du vrida ner den en aning igen

Du har som bekant köpt en TM, de skjuter aldrig speciellt hårt, men går vanligtvis långt och fint ändå (vilket är vitsen med att köpa dem), om du inte riktigt vet vad du gör är risken större att du försämrar prestandan om du börjar byta ut delar. Om det inte gör någon skillnad med att justera hopen kan det vara så att den är felmonterad (vilket skulle vara förvånande) vilket är ganska lätt att lyckas med på just FAMAS, jag skulle i så fall lämna in den till en airsoftbutik i närheten och be dem fixa problemet, alternativt till någon kompis som är van att mecka.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Okej det låter ju isåfall lovandeDu behöver inte justera utgångshastigheten, du ska fortfarande skjuta 50-60 m. Utgångshastigheten har extremt lite med räckvidden att göra.

Jag ska börja med hopen på startläget igen nästa gång jag har en mer öppen yta att testa på och börja därifrån.
Jag har kompisar som är duktiga på att mecka så de skulle eventuellt kunna hjälpa mig om det är hopgummit som strular

Väldigt intressant info! Förklarar en del sakerPå så korta avstånd som 10 m kommer siktet alltid att vara "för högt" pga skillnaden i höjd mellan siktet och pipmynningen, om siktet är ställt så att det även ska fungera någorlunda mot slutet av den effektiva räckvidden.
Lite mera ingående förklaring finns här:
http://mackila.com/airsoft/atp/04-a-01.htm
EDIT: Om du skjuter mot en bakgrund som låter dig se kulan genom siktet så kommer du att observera hur den tycks dyka upp i siktet underifrån, stiga ganska raskt, "sväva" en kort stund för att sen sjunka neråt igen. Jag brukar ställa siktet i höjdled så att jag kan se kulan "sväva" strax ovanför hårkorset. Det ger en bra genomsnittlig inställning för mitt sätt att spela.
Från sidan ser det ut ungefär så här:

25 september 2015, 19:37:
Idag så tog jag ut famasen på test i skogen för första gången sedan jag fick den. Jag ställde mig i en slänt där det var helt vindstilla och där jag hade fri sikt minst 150m framåt. Jag måttade ut ett träd som mitt mål och stod stegräknat 50meter ifrån det. Marken fram till trädet var ju inte direkt spikrak men det var nog mer sluttning neråt än uppåt mot trädet. Kulorna gick rakt i sidled men började redan att vika sig lite neråt innan de kom fram till trädet. Känslan jag fick var att kulan tappade mycket kraft på bara 50m och det var nästan så att jag fick lobba skottet något uppåt på det avståndet för att träffa i samma höjd som mitt vapen. Därefter började jag justera hopupen som jag nu ställt i normalläge. Enligt intstruktionsboken ska man vrida på den tills kulan varken viker sig neråt eller uppåt. Men det kändes inte som att hopupen gjorde någon skillnad alls? Inte ens när jag vred den till maxläge (ca95% av ett helt varv tog det stopp) så vek sig aldrig kulan uppåt eller att jag fick stopp i pipan.ohman skrev:Om det inte gör någon skillnad med att justera hopen kan det vara så att den är felmonterad.
Det leder mig till att tro att det kanske är något ändå som man bör kolla upp med hopen? Jag tycker själv att på 50m så borde väl ändå inte kulan börja vika sig efter redan uppskattningsvis halva sträckan 25m om hopupen är rätt justerad och fungerar för att gå så horisontellt som möjligt?