Om det nu finns någon klubb som låter minderåriga vara med och spela, vad/var ska jag då köpa för utrustning? Några vapen som ni kan rekommendera, olika sikten? Tacksam för alla svar!
Mvh Freddy
Bra. Du ska få en chans att bevisa det. Du ska få ett uppdrag av mig.Jag vill verkligen inte att ni ska tro att jag är någon sorts omogen och odisciplinerad tonåring, för det är jag verkligen inte.
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)
Tolkningsfråga alltså. Det enda kända fallet som kommit upp till domstol säger att en övervakare på ett annat våningsplan inte har tillräckligt med uppsikt. Jag tycker inte "flåsa över nacken" är orimligt när det kommer till detta.MRV skrev:Detta skulle jag snarare påpeka gäller att du skjuter hemma på tomten och farsan står breve och kan snabbt ta undan bössan om något skulle hända.
Inte under ett spel. (ca 80% av spelets gång har ingen vuxen person uppsikt under vad den minderåriga gör, ifall dom inte flåsar över nacken)
Om det fetmarkerade gällt i alla lägen, dvs att en övervakare inte skulle ha någon möjlighet att avstyra felaktigt användande, så skulle man inte fått låna ut vapnet från första början.JonathanRL skrev:Wzn:
Det absolut första som bör nämnas är att enligt svensk lag så måste du vara över 18 år för att få delta i airsoftspel eller äga ett airsoftvapen. Det är ingenting som spelare hittat på för att vara elaka utan det är så lagen ser ut. Det absolut vanligaste är att spelare under 18 argumenterar att de får delta om de har övervakare eller målsmans underskrift. Vi är trötta på att höra det felaktiga motargumentet och du är inte ett undantag från reglerna. En övervakare har inte någon möjlighet att avstyra felaktigt användande av det effektbegränsade vapnet. På många spel kan personer under 18 vara välkomna som statister, sjukvårdare eller fotografer men du får inte spela eller äga ett vapen och du kan få problem med Polisen om du gör det. Detta riskerar även att ge hobbyn ett dåligt rykte och att ge hobbyn dåligt rykte är inte det bästa sättet att börja i någon hobby. Om du inte är 18 får du gärna läsa på, diskutera och köpa utrustning som inte är vapen tills dess att du fyllt år.
Detta borde rimligtvis innebära att vi kan applicera samma på airsoft, det skulle alltså vara OK för minderåriga att spela på avgränsade banor (så länge de har vapenlicens från polismyndigheten), och även på öppna områden om markägaren ger sitt samtycke.Av 1 kap. 2 § tredje stycket vapenförordningen (1996:70) framgår när ett sådant vapen anses ha en begränsad effekt. Tillstånd, vapenlicens, för innehav av paintballvapen krävs alltid för den som inte fyllt 18 år.
För den som inte fyllt 18 år krävs tillstånd för skytte med paintballvapen utomhus inom planlagt område, enligt 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617). Ett sådant tillstånd utfärdas av polismyndigheten. Även utanför planlagt område krävs ett sådant tillstånd för den som inte fyllt 18 år, om inte skyttet sker under uppsikt av någon som fyllt 20 år. För skytte med paintballvapen utanför planlagt område krävs dessutom att markägaren har gett sitt samtycke.
Den som skjuter med paintballvapen ansvarar för att inte skada person eller egendom.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.