Tjena !
Kul med en röst till i tråden.
Har läst hela ditt inlägg några gånger så att jag är (typ) säker att jag fattat vad du menar. Svarar vart stycke för sig så får vi se vart vi står sen
Jag utgår från att Cd är "Drag coefficient" i din tabell?
Isåfall är 0.3 väldigt lågt för en "sfär"
De brukar man räkna med 0.47 ish på
Så om du orkar räkna om alltihop får du gärna göra det!! (bra med flera utgångspunkter när man diskuterar energi etc)
Vidare:
Jag delar åsikten av att en kulas hastighet har mycket med saken att göra kontra verklig energi.
Teoretiskt så överför en snabb kula sin energi på ett kortare tidsintervall, hög effekt kan man tänka sig kalla det.
En tyngre långsammare kula har en längre överförningstid.
Någonstans därimellan ligger nog upplevd smärta / verklig skada.
Ditt antagande att mina säkavstånd är baserade delvis på energi och delvis på eldhastighet stämmer ypperligt.
Dock vill jag inte anse att mynningsmätning är primitivt i vårat fall.
Det är realistiskt.
Det är här våran enda mätutrustning har sin plats (chronografen)
Allt bortom mynningen är enbart teori, och med så lätta och relativt långsamma projektiler så är variablerna enorma (vind, grenar, löv, kläder etc.)
Angående semi & bolt "noll" så finns det inget som hindrar någon från att "klassa ner sig" till en lägre utgångshastighet och då få lägre säkerhetsavstånd. Så har fallet alltid varit vad jag vet.
Ditt sista stycke är det som jag känner igen mig mest i!
Min åsikt är att man kan premiera halvauto och manuell eld med liiiite högre anslangsenerig då risken för olyckor / skada är mindre när man inte spottar lika många kulor! (det var du inne på tidigare med).
Engligt samma teori så borde bolt teoretiskt sett komma undan med lite högre anslag då det är en kula det handlar om.
Risken att inte känna träffen är högre vid mindre antal kulor.
Det kanske inte syns i mina inlägg eller liknande men jag har räknat en del på det hela, sedan förenklat och komprimerat informationen till ett format som går att diskutera!
Slutligen.. hoppas jag inte verkar iriterad eller liknande.. tycker det är asnajs att folk fatkistk har en åsikt om det hela, visar rätt starkt på att det finns vilja för förändring!