Är visserligen ingen "nybörjare" i ordets bemärkelse men antar att tråden hör mest hemma här.
Fick fingrarna ur och bestämde mig för att igår installera IR-hop (Z kit) som jag köpt hem, trots tveksamheten över att ha hört folk säga hur svårt det är. Sagt och gjort, var nogrann, mätte ut fönstret på innerpipan och skar till en perfekt bit av IR-hopen, passade perfekt. Lite lim på kanterna (nogrannt kollade jag att det inte rann igenom och ner i pipan och det gjorde det inte) och tryckte försiktigt dit lappen. So far so good. Kollade igen innerpipan, lappen ligger perfekt jämnsmed pipans innerväggar, sticker alltså inte upp nånting (och har hört att detta ska vara optimalt?).
Slipade ner utvändigt och allt verkar frid och fröjd, sätter tillbaka hopuphuset och hopupgummit och tillbaka i bössab för att provskjuta. Men till min stora sorg så skjuter bössan nu visserligen rakt, men den dalar rakt ner bara ett fåtal metrar bort. Som att den vore ställd lägst på hopupen. Jag har försökt vrida hopup-hjulet på huset och försökt ställa in den, utan något märkbart resultat

Har jag tabbat mig rejält nu? Är första gången jag installerar en IR-hop så förstår inte riktigt problemet då allt är till synes väldigt korrekt utfört?
Har jag missuppfattat det hela? Kan jag ha monterat tillbaka hopuphuset helt åt h*****e? Jag håller sällan på med hopup-mek överlag så ni får gärna rätta mig. Behöver jag ens hopupgummit om jag har IR-hopen installerad?
Bössan i fråga är en APS Keymod ASR114 Spyder om det säger någonting alls. Innerpipan är rostfritt, ej mässing.
Är smått frustrerad nu, all hjälp tas tacksamt emot.
6 oktober 2014, 10:58:
Kan också nämna att jag även rengjort pipan, finns inget smuts eller något som skulle påverka kulans bana. Men vad kan det då vara?