Är det värt ?

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
Opus

Är det värt ?

Inlägg av Opus »

Är väldigt sugen på en GBBR och undrar egentligen bara om det är värt det ?

Är det mycket strul och ständigt meck med bössorna ?
Träffar man något :P eller är precision och "hoppande fps" så stor, att den förstör spelglädjen ?
Kör ni mest med era GBBR i CQB eller tycker ni även att dem gör sitt i skogen, så att säga.
Eller har alla gett upp och gått tillbaka till AEGer helt ?

skulle vara tacksam om ni som kört med GBBR:er ett tag nu, orkade skriva några rader :)
EH5 | TF Platypus

Gwlyddyn

Re: Är det värt ?

Inlägg av Gwlyddyn »

Well.. It depends.

Jag körde enbart GBBR under två säsonger och bytte bort det av en enkel anledning: Magasinen.

För mig funkar det inte att inte till 100% kunna lita på att magasin jag kollat, och funnit täta, på fredagen funkar på spel dagen efter. Så är det tyvärr väldigt ofta med GBBR. Kan man leva med det så är det dock svinroligt.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

En person med GBBR är en easy kill 8-)
Jobbar på Röda Stjärnan

Myt4z

Inlägg av Myt4z »

Håller med föregående talare om att dom helt enkelt är för opålitliga. Jag skulle satsa på AEG ist:)

Erka

Inlägg av Erka »

Har ägt GBBR sedan lite mer än två år tillbaka och är väldigt nöjd.
Sedan jag bytte CB till OB i bössan går den perfekt utan strul.
Det är lite små skoj att behöva gå över till AEG över vintern och lägga GBBR:N på hyllan.
Det jag tycker är det tråkiga är oftast att man är väldigt underlägsen vid en eldstrid då man endast har 30bb/mag medan motståndaren ofta har mag med kapacitet över 70bbs.

-Det mesta är nog inställning för min del. Riktigt roligt att pilla med samt skjuta loss med(kör endast skogsspel), lite dyra kolsyrepatroner men samtidigt så är nog 30bb/mag rätt okej om man har en ksp eller kan anpassa spelstilen därefter. :)

gsa bengan

Inlägg av gsa bengan »

Jag har kört med gas/Co2 i olika vapen och jag kör bara med aeg när jag måste. Jag får mycket större spelglädje med gas bössor. Nu är inte min spelstil att spreja allt jag ser och lite till utan ett 30 mag funkar för mig. Plus att planera magasinsbyten ökar bara pulsen. Men jo, magasinen är tråkiga med allt läckande. Men gör man rätt från början så ska det hålla länge.

Bay Cat

Inlägg av Bay Cat »

Tycker att Erka och gsa bengan summerar det hela rätt bra.
Själv har jag kört med WE GBBR i två år nu snart (tror jag att det blir) med båda varianterna, Closed- och Open Bolt/Chamber.

Spelstil kan vara rätt avgörande för en GBBR, vill man mata på som bara tusan och helautomat är din spelstil kan det bli lite "fel" eller hur man skall uttrycka sig. För min egendel som mer eller mindre alltid skjuter semi så stör det inte utan det ger en bra möjlighet att öva avtryckarfingret, få upp hastigheten där. Precisionen i GBBR om man byter till 6.01 pipa eller liknande är riktigt bra iom Open Bolt systemet.

GBBR funkar även väldigt bra på vintern (förutsatt att dina magasin är täta) med Co2 magasin. Har haft mina GBBR med på flera Milsim när det har varit rejält med kallt och minusgrader. Jag brukar då sova med mina magasin över natten och alltid ha två stycken fräsha patroner i fickorna så de är varma om man måste byta. Det blir lite mer taktik med Co2 rent generellt, inte bara spelmässigt men planering inför spel.

Vet jag att det är en kort första dag med sen spelstart och det bara är att gå och knoppa direkt brukar jag max ladda 2st magasin med Co2 för att spara på packningarna om det är riktigt kallt.

GBBR kräver kärlek, det är smörja och rengöra efter varje spel för att ha dem att gå riktigt bra. När du är van tar det 5-10 minuter att göra vilket inte är någon tid för att ha en bra och fungerande bössa.

Alla nackdelar försvinner dock för mig direkt när man trycker på avtryckaren och det smäller till rätt bra, rekylen slår till och realismen är högre än med en AEG.

gsa bengan

Inlägg av gsa bengan »

Lycka till och skjut inte på mig där ute. :)

Vaarg

Inlägg av Vaarg »

En aeg och en gbbr så är allt löst :)

TAZMAN

Inlägg av TAZMAN »

Jag har 5st GBBR bössor och dom som jag är nöjdast med är WE med open bolt och GAS magasin. Inte co2 alltså. Jag har en closed bolt, och nån wa bössa osså som wallhangers. :D
Riktigt roliga saker på söndagsspel där det inte är så mkt folk att skjuta på. Pga 30 kulor per magasin så blir man easy target när man måste ladda om hela tiden och motståndaren har kvar 100 bulor i sitt midcap. Jag skjuter nästan bara semi för att inte slösa. ;)
Bäst är dock som vaarg säger att man både har en AEG och en GGBR så man kan byta beroende på hur läget ser ut. Om jag bara fick välja mellan en AEG eller GBBR så tar jag AEG utan tvekan. För mkt fördelar med magasin osv.

Skriv svar