Övergång till endast biokulor - Diskussion / Debatt
Övergång till endast biokulor - Diskussion / Debatt
Tjena alla glada, (och sura?)
Bakgrund:
Har den senare tiden sett mer och mer hets mot vapenreplikor i media, airsoftvapen nämns ofta (alltid?) i negativa banor. Jag vill nästan lova att detta gör det svårare och svårare för arrangörer / potenciella arrangörer att jobba mot kommuner / landsting / markägare om att få bruka deras mark för just airsoftspel.
Notis:
Denna fråga gäller mest utomhusspel, även om större inomhusbanor med fördel hade kunnat slippa stora mängder plast under långa perioder.
Med biokulor menar jag biologisk nedbrytbara kulor. Tillverkningsprocessen är inte lätt att hålla koll på.
Jag vet att många "kräver" biokulor... men ingen kontroll sker!
Frågeställning:
Bör arrangörer, återförsäljare och spelare börja kräva biokulor hos samtliga utövare för att:
1. Kunna förhandla enklare (säga att ALLA deltagare på ens spel använder biokulor)
2. Hålla marken till synes finare (mindre högar med vita kulor i vanliga spawns etc)
3. Få hela hobbyn att i.a.f verka mer sammanknuten och seriös. (Ta ett steg bort från springer-13åringen)
So... what say you allmighty forums?
Försök hålla tonen sansad så att det blir en vettig konversation om det hela!
Bakgrund:
Har den senare tiden sett mer och mer hets mot vapenreplikor i media, airsoftvapen nämns ofta (alltid?) i negativa banor. Jag vill nästan lova att detta gör det svårare och svårare för arrangörer / potenciella arrangörer att jobba mot kommuner / landsting / markägare om att få bruka deras mark för just airsoftspel.
Notis:
Denna fråga gäller mest utomhusspel, även om större inomhusbanor med fördel hade kunnat slippa stora mängder plast under långa perioder.
Med biokulor menar jag biologisk nedbrytbara kulor. Tillverkningsprocessen är inte lätt att hålla koll på.
Jag vet att många "kräver" biokulor... men ingen kontroll sker!
Frågeställning:
Bör arrangörer, återförsäljare och spelare börja kräva biokulor hos samtliga utövare för att:
1. Kunna förhandla enklare (säga att ALLA deltagare på ens spel använder biokulor)
2. Hålla marken till synes finare (mindre högar med vita kulor i vanliga spawns etc)
3. Få hela hobbyn att i.a.f verka mer sammanknuten och seriös. (Ta ett steg bort från springer-13åringen)
So... what say you allmighty forums?
Försök hålla tonen sansad så att det blir en vettig konversation om det hela!
FNM airsoft
http://trackandstreet.se/
Re: Övergång till endast biokulor - Diskussion / Debatt
Jag är inte negativ till att man gör en övergång till biokulor. Nackdelen är att det är tämligen ovanligt i tyngre vikter, men snipers tenderar inte att sprida så många kring sig.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds
"SEALs letar refbilder på mig" -okänd
Det kunde jag iförsig haft med i frågeställnigen!
Snipers kulor är dessutom ofta mörkt färgade / inte kritvita.
Men allt upp till 0.30 finnes som biokulor och de är dessutom i green devils fall några av de bättre airsoftkulorna.
Snipers kulor är dessutom ofta mörkt färgade / inte kritvita.
Men allt upp till 0.30 finnes som biokulor och de är dessutom i green devils fall några av de bättre airsoftkulorna.
FNM airsoft
Jag är tämligen skeptisk till Green Devil, men det är inte föremål för diskussion. Jag skulle inte ha problem att införa ett sådant krav på våra spel, för att uppmuntra andra att göra detsamma.
CO ST36
Nu tror jag inte att problemet ligger i biokulor eller inte när det gäller folk och fä. Utan just att våra vapen ser identiska ut med riktiga och det faktum att vi "leker krig".
Men självklart är biokulor bra, inget snack om saken.
Men självklart är biokulor bra, inget snack om saken.
- PRC CLONE USER -
Team Awesome - vi är, du är ej!
Team Awesome - vi är, du är ej!
Även om inte kulorna i sig är problemet. Så klingar biokulor bättre i markägarnas öron oftast.
@genocide
Det var lite det jag ville komma fram till.
Detta är något kvickt och kanske?! effektivt vi kan göra för hobbyn överlag.
Det är även bra när någon blir intervjuad om det i valfri media att de kan svara kvickt och lätt att de flesta spelar med biokulor.
@ Andra
Jag är väl införstådd att just kulorna inte är det som debateras bland "icke utövare", men det kan knappast skada om vi som hobby blir lite engagerade i våran framtid?
Det var lite det jag ville komma fram till.
Detta är något kvickt och kanske?! effektivt vi kan göra för hobbyn överlag.
Det är även bra när någon blir intervjuad om det i valfri media att de kan svara kvickt och lätt att de flesta spelar med biokulor.
@ Andra
Jag är väl införstådd att just kulorna inte är det som debateras bland "icke utövare", men det kan knappast skada om vi som hobby blir lite engagerade i våran framtid?
FNM airsoft
-
Ett "miljövänligt" tänk kan bara ge plus poäng och kan delvis hjälpa till att flytta fokusen från den rådande negativa bilden av airsoft.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!
Även plastkulorna försvinner med tiden, dock luckras de bara upp och blir till damm och försvinner inte till något bättre så att säga. iaf så jag lärt mig.
Det är rätt många arrangörer bland annat jag som har börjat kräva biokulor dock.
Alla spel som jag arrangerar är det bio som gäller, vi kan se undantag på tyngre sniperkulor om de använder bolt sniper, i regel är det inte så många boll som lämnar pipan sådana gånger.
Det är rätt många arrangörer bland annat jag som har börjat kräva biokulor dock.
Alla spel som jag arrangerar är det bio som gäller, vi kan se undantag på tyngre sniperkulor om de använder bolt sniper, i regel är det inte så många boll som lämnar pipan sådana gånger.
-
Re: Sv: Övergång till endast biokulor - Diskussion / Debatt
En del av problemet är, enligt min mening i alla fall, tillgången på Biokulor. Jag kör uteslutande med Green Devil då dessa är de bäst fungerande bulen i mina bössor.
Sedan att dessa är Biokulor ser jag som ett plus.
Har inte haft någon vidare framgång med andra Biokulor till mina bössor.
Problemet är ju att exempelvis Green Devil inte alltid finns att tillgå i den utsträckning man behöver så då blir det ofta Guarders kulor som rullar istället.
Erkänner dock att man sällan planerar inköpet av kulor särskilt bra, ofta är det panik när man upptäcker att påsarna är slut.
Sedan att dessa är Biokulor ser jag som ett plus.
Har inte haft någon vidare framgång med andra Biokulor till mina bössor.
Problemet är ju att exempelvis Green Devil inte alltid finns att tillgå i den utsträckning man behöver så då blir det ofta Guarders kulor som rullar istället.
Erkänner dock att man sällan planerar inköpet av kulor särskilt bra, ofta är det panik när man upptäcker att påsarna är slut.