Sitter med telefonen bara men kort sagt dyrt tyvärr, har inte dunderkoll än, men Räkna med minst 1000 kr och då är det billigt om du ska ha något liknande vad usmc har. Men kan länka lite grejer när jag kommer hem
Så är hemma nu, kopierar lite från lagets forumsdel som jag skrivit tidigare (det här gäller handburen radiokommunikation):
Teamleaders/squadleaders osv. får en PRC 152 med en H250 military phone och en Thales Whip Antenna. Denna går i princip inte att få tag på RS vad jag vet, men det finns ett par reprovägar att gå.
Men för intra-squad används PRC-153. En radio som görs av motorola och kan inte köpas civilt pga. sina egna krypteringar osv. antar jag. Men så
här ser den ut iaf
Efter att ha letat igenom Motorolas hemsida så har jag kommit fram till att
denna är den mest liknande,
Motoroloa XTS 2500 modell 3
På Ebay kostar den runt 2500 kr
Själva radion är dyr, men reservdelar osv. kan hittas förvånansvärt mycket billigare.
Det finns även headset/laddare/batterier i en uppsjö, men radion i sig ligger mellan $300 till $500 styck i varierande skick, de flesta ligger i överkant. Radion i sig verkar kanoners dock, vattentålig, stöttålig osv. Den har en rad MIL-STD och andra specifikationer.
Det är är "rätt" radio, så rätt det går iaf. Men den kostar därefter såvida man inte kan luska ut någon billigare deal.
Har även hittat svar på varför den är såpass dyr:
The XTS Series of radios offer the most advanced technology available today. These radios are only available from your local Motorola Authorized Dealer and cannot be sold legally via the internet. However, accessories and batteries can be sold.
Källa
Förmodligen är det egentligen ganska billigt på Ebay, ny kostar denna mycket mer garanterat.
har letat mer och hittat två andra alternativ som kommer nära,
Motorola GP380
och
Motorola GP680
För att få radiosarna att likna likna PRC 153 mer så kan man köpa andra
UHF-antenner, Kostar väldigt lite, $ 20 för 10 st och fri frakt.
På ebay kostar själva radion (GP380) ca. 1000 kr st, GP680 är lite mer avancerad och kostar därför
Detta verkar billigt för radion i sig, fick precis svar av en svensk ÅF, en GP380 kostar ny 5900 kr ex. moms. dessutom måste man då köpa laddare till. Den här radion är dessutom sjukt mycket mindre avancerad jämfört med XTS2500 så XTSen kostar nog ny väldigt mycket mer, därför tror jag att $400 är en ganska bra deal för den egentligen.
TL:DR; det kommer kosta en del pengar hur man än gör