Lipo olycka
Lipo olycka
Halloj,
Var ute med ett par polare i skogen och testade våra vapen. Hade inte haft i batteriet mer än 10 minuter och skjutit mindre än ett magasin innan batteriet började föra oljud och ryka. Slet av kåpan till min AK och gjorde ett försök att dra ur batteriet. Slutade med skador på handen och gav mig inte på andra omgång eftersom att jag blev rätt mätt på skador efter första försöket. Spektaklet var över på ca 10 sekunder och resultatet blev att färgen/lacken på AKn smälte av och en trolig kortslutning av hela elsystemet. Dessutom verkade det som om batteriet hade begått seppuku och smält plasthöljet som omgav batteriet.
Skedde mer eller mindre spontant och har aldrig sett något liknande. Gjorde en mindre "felsökning" och förde försiktigt ett annat lipobatteri mot kabeln, vilket möttes av en arg blixt från vapnet.
Någon som har en aning om vad som kan orsakat skiten? Och i sådana fall vad jag kan göra för att fixa problemet.
Tack på förhand!
Var ute med ett par polare i skogen och testade våra vapen. Hade inte haft i batteriet mer än 10 minuter och skjutit mindre än ett magasin innan batteriet började föra oljud och ryka. Slet av kåpan till min AK och gjorde ett försök att dra ur batteriet. Slutade med skador på handen och gav mig inte på andra omgång eftersom att jag blev rätt mätt på skador efter första försöket. Spektaklet var över på ca 10 sekunder och resultatet blev att färgen/lacken på AKn smälte av och en trolig kortslutning av hela elsystemet. Dessutom verkade det som om batteriet hade begått seppuku och smält plasthöljet som omgav batteriet.
Skedde mer eller mindre spontant och har aldrig sett något liknande. Gjorde en mindre "felsökning" och förde försiktigt ett annat lipobatteri mot kabeln, vilket möttes av en arg blixt från vapnet.
Någon som har en aning om vad som kan orsakat skiten? Och i sådana fall vad jag kan göra för att fixa problemet.
Tack på förhand!
Re: Lipo olycka
kortslutning nånstans?
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?
Inte såvitt jag vet. Slutade skjuta direkt då jag såg rök från batteriet. Eftersom att kabeln i vapnet gav ifrån sig en stöt när jag närmade mig med ett nytt batteri så antar jag att det är något som inte stämme, eftersom att den inte beter sig så i vanliga fall. Kan ju i och för sig varit en urladdning från el som var kvar (?).
Öppna bössan, kontrollera trigger assembly kalbarna och allt skit, antar att det bildats oxid eller skit på själva trigger assemblyn.
Isof får du byta ut det och köpa ett riktigt batteri, antagligen så var det ACM
Isof får du byta ut det och köpa ett riktigt batteri, antagligen så var det ACM
"Ninjas came with lions"
Sätt en multimeter i batterikontakten och mäta så vet du. Låter som en kortslutning. Kretsen ska inte vara sluten sålänge avtryckaren inte är intryckt.
Edit: Typ switch assembly som bränt ihop kanske som ovan.
Edit: Typ switch assembly som bränt ihop kanske som ovan.

Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
Alltså, ser jag rök från batteriet skulle jag inte återanvända det.
Just saying
Sen kan det vara kortis i SA, kabelbrott m.m
Men batteriet är nog rökt
Just saying
Sen kan det vara kortis i SA, kabelbrott m.m
Men batteriet är nog rökt
Prickskytt
Tack för tipsen.
Jag hörde även av mig till föregående ägare av bössan efter incidenten, han trodde att jag hade råkat klämma någon kabel när jag dragit igen kåpan. Gjorde en närmare inspektion efter samtalet, allt ser likadant ut. Inga skador. Har också varit väldigt försiktig med att sätta igen kåpan och sett till att inga kablar kommit i kläm.
Vågar inte ge mig på någon demontering av shabraket nu, men fortsätt gärna att skriva upp eventuella problem. Bra att veta inför framtiden. Ska leta upp lite mer info kring det ni skriver om
Jag hörde även av mig till föregående ägare av bössan efter incidenten, han trodde att jag hade råkat klämma någon kabel när jag dragit igen kåpan. Gjorde en närmare inspektion efter samtalet, allt ser likadant ut. Inga skador. Har också varit väldigt försiktig med att sätta igen kåpan och sett till att inga kablar kommit i kläm.
Vågar inte ge mig på någon demontering av shabraket nu, men fortsätt gärna att skriva upp eventuella problem. Bra att veta inför framtiden. Ska leta upp lite mer info kring det ni skriver om

Mer eller mindre bevisat att det är en kortslutning då. Någonstans får plus och minus kontakt. Hittar du inget kabelbrott/skav så kolla i motorvaggan om någon av motorpolerna får kontakt med vaggan. För att det ska ge dig en kortslutning utan avtryckaren intryckt krävs att motsatt pol blivit jordad i skalet på något vis. Kolla även omkring SA då.Gjorde en mindre "felsökning" och förde försiktigt ett annat lipobatteri mot kabeln, vilket möttes av en arg blixt från vapnet
Jobbar på Röda Stjärnan
Tänkte bara avsluta tråden med att säga vad som troligtvis var felet. Antingen så hade jag klämt en sladd eller så var batteriet av dålig kvalitet. Mosfetten hade tagit all skada som tur var, så det var det enda som behövde bytas.
Tack för hjälpen alla!
Tack för hjälpen alla!