Hur långt törs man gå?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: Hur långt törs man gå?

Inlägg av Twist »

Då är jag med. Det brukade kallas "CZ-cuttet" men har rätt lite med CZ att göra. Just "cheapmod" har jag bara sett i samband med nån fjäderdriven kinasniper (BAR-10?) men det kanske är en generell term för alla möjliga gratis-hack?

I vilket fall som helst funkar det hyggligt, speciellt i kombination med en oring eller två kring innerpipan framför hopupen. En del boxar som säljs som "förstärkta" har detta gjort redan. Det finns även nåt slags "clip" som man sätter längst fram på boxen och som enligt tillverkaren ska skydda mot sprickor.

Personligen undviker jag tunga fjädrar i v2 (M4/M16). Det är inte bara risken för sprickor som avhåller mig utan att det är så svårt att få dem att gå bra. Hopupen är en usel konstruktion bland annat.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Iprenen

Inlägg av Iprenen »

Jag förstår inte varför folk ska trycka i en starkare fjäder innan dem tänker på annat...

Hur som haver:

Steg 1: Täta bössan. I princip alla bössor läcker när dem kommer direkt ifrån fabrik. Har du en bössa som går i 110m/s original så kan du med ganska stor säkerhet få upp den till 120+m/s bara genom att täta den.

Steg 2: Precisions pipa. Hopupen i bössor brukar klara sig ganska bra. Det är när man kommer på de högre kulvikterna (0.28g och högre) som man faktiskt måste göra ett ingrepp på hopupen för att den ska orka ge nog rotation på kulan. Pipan å andra sidan kan vara väldigt varierande på bössa till bössa. Där kan du säkert få ut en 5m/s till om du får ihop den bra.

Steg 3: Hopupen. Tro det eller ej, vissa bössor fungerar bättre med tyngre kulor än med lätta. Rakare kulbana och bättre räckvidd. Klarar original hopupen den kulvikten som du tycker passar bäst så ser jag ingen anledning att byta annat än hopup gummit.

En liten regel som jag har är att om du har en 110m/s fjäder i och den chronar under 123m/s, då har du gjort fel. T.ex. har jag i min AEG en avkapad 100m/s fjäder som nu är 2/3 delar av sin ursprungliga längd. Det geväret chronar stabila 90m/s med en skillnad på 0.4m/s som max i en serie av 20 kulor. När jag hade 100m/s fjädern i sin vanliga längd chronade den 116m/s.

Ta hand om det riktiga problemet först, börja "trimma" sen.
Mina Affärsredovisningar
WE 416 GBBR
KWA Sig Sauer P226 X-Five
Snigel nörd

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Du har helt rätt i det mesta men det finns inga "110 m/s-fjädrar". Det finns fjädrar som har "110" i namnet men de presterar väldigt olika och har helt olika spänst och hårdhet. Vissa av dem lägger sig väldigt nära "vad de heter" efter att man tätat och monterat precpipa. Andra, å andra sidan, ligger en bra bit över "vad de heter" även i en otät bössa.

Att påstå att man har gjort något fel om man inte får ut minst 10% mer än fjädern "heter" är inte bara svepande och överdrivet, det är direkt felaktigt.

Blixten9

Inlägg av Blixten9 »

Kan bara nämna att jag hade "rundat" utsatt hörn i min CA-box men körde med Systema A-Z Motor samt DeepFire Titanpistong så kanske skulle en "normal" pistong gått sönder innan lådan gjorde det?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Sannolikt inte. Om boxen spricker så gör den det när pistongen slår i cylinderhuvudet. Där har kuggar/motor inte haft någon som helst kontakt med pistongen i en dryg fjärdedels cykel.

OT: Deep Fire är inte en "titanpistong". Det är en plastpistong med ståltänder som har en minimal titanbeläggning på sig. Detta gör förmodligen mer för försäljningen av pistongen än för hållbarheten.

Blixten9

Hur långt törs man gå?

Inlägg av Blixten9 »

Vet om att det bara är en ytbeläggning av Titan men i folkmun kallar man ju den Titanpistong. Säkert försäljningsknep men faktum är att min har hållt i ca två år med många olika fjäder/kugg/motor varianter så helt överreklamerad är den nog inte.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Ja, den är bra. Igen har sagt något annat. Det är de flesta andra pistonger med hel stålrack också å andra sidan. Klargörandet var inte så mycket för din skull som det var för de som kanske inte är medvetna om att det bara är en beläggning, och att det förmodligen är ett säljknep. Alla vet ju att titan är något NASA använder. ;)

grimm

Inlägg av grimm »

Titan är ofta ett bättre val om man har råd med den extra kostnaden, men i många fall räcker just en titanbeläggning för att få liknande resultat. Det är förvånansvärt slitstarka ytor om de görs rätt, för rätt användningsområde.. Att det sen är en av de finaste råa metallerna som finns är en annan femma, men då ska de ju synas också..

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Det stämmer alldeles säkert men jag har aldrig sett en stålrack på en pistong som visat några direkta tecken på slitage.

grimm

Inlägg av grimm »

Du har säkert rätt, jag tänkte mer generellt. Men vissa har ju inga problem att lägga mer än nödvändigt på sina airsoftpryttlar, så titanbeläggning är säkert skoj för dem.

Skriv svar