Hej
Jag har en G&P m4:a med ett BTC Spectre Mosfet.
Dean-kontakter och Element High Torque motor. Stock gears.
Om jag kör med mitt 7.4 lipo 25-50c är batteriet helt svalt.
Men om jag kör med 11.1 lipo 15-30c blir batteriet i princip omedelbart varmt.
Kan detta ha att göra med att 11.1 har lägre c-tal , mer ressistans, sämre på att släppa ström?
Är det ok att det blir varmt så fort?
/Fabian
varmt batteri
Re: varmt batteri
För att få ut nåt av C-värdet måste du berätta vilken kapacitet batterierna har.
Med 11,1V kommer du att få ut betydligt mer ström och med en tung last som en Elementmotor är det lätt att närma sig Cont C vilket då gör batteriet varmt.
Kortfattat är det inte så komplicerat: Varmt batteri? Batteriet belastas för mycket.
Edit: om det är ok att det blir varmt beror ju såklart på hur varmt vi pratar. Jag brukar inte bry mig om det är "mindre än drygt fingervarmt".
Med 11,1V kommer du att få ut betydligt mer ström och med en tung last som en Elementmotor är det lätt att närma sig Cont C vilket då gör batteriet varmt.
Kortfattat är det inte så komplicerat: Varmt batteri? Batteriet belastas för mycket.
Edit: om det är ok att det blir varmt beror ju såklart på hur varmt vi pratar. Jag brukar inte bry mig om det är "mindre än drygt fingervarmt".
Jobbar på Röda Stjärnan
Re: varmt batteri
Batteriet är på 1200 mah. Så ett högre c-värde borde innebära mindre varmt batteri?
Var mest det att det blev varmt direkt.
Var mest det att det blev varmt direkt.
Lunar
LosPrimosLocos
LosPrimosLocos
Re: varmt batteri
15*1.2 = 18A, och det är ganska lite ström, speciellt om du har en Elementmotor, så det är fullt normalt att det blir varmt. Men det är inte bra så klart, och du borde byta batteri. Multiplicera C med kapaciteten och leta upp ett batteri som tål minst 25A.
Jobbar på Röda Stjärnan