varmt batteri

FabianP
Inlägg: 178
Blev medlem: fre jul 05, 2013 7:29 am

varmt batteri

Inlägg av FabianP »

Hej

Jag har en G&P m4:a med ett BTC Spectre Mosfet.
Dean-kontakter och Element High Torque motor. Stock gears.
Om jag kör med mitt 7.4 lipo 25-50c är batteriet helt svalt.
Men om jag kör med 11.1 lipo 15-30c blir batteriet i princip omedelbart varmt.

Kan detta ha att göra med att 11.1 har lägre c-tal , mer ressistans, sämre på att släppa ström?
Är det ok att det blir varmt så fort?

/Fabian
Lunar
LosPrimosLocos

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: varmt batteri

Inlägg av Skepparn »

För att få ut nåt av C-värdet måste du berätta vilken kapacitet batterierna har.

Med 11,1V kommer du att få ut betydligt mer ström och med en tung last som en Elementmotor är det lätt att närma sig Cont C vilket då gör batteriet varmt.

Kortfattat är det inte så komplicerat: Varmt batteri? Batteriet belastas för mycket.

Edit: om det är ok att det blir varmt beror ju såklart på hur varmt vi pratar. Jag brukar inte bry mig om det är "mindre än drygt fingervarmt".
Jobbar på Röda Stjärnan

FabianP
Inlägg: 178
Blev medlem: fre jul 05, 2013 7:29 am

Re: varmt batteri

Inlägg av FabianP »

Batteriet är på 1200 mah. Så ett högre c-värde borde innebära mindre varmt batteri?
Var mest det att det blev varmt direkt.
Lunar
LosPrimosLocos

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: varmt batteri

Inlägg av Skepparn »

15*1.2 = 18A, och det är ganska lite ström, speciellt om du har en Elementmotor, så det är fullt normalt att det blir varmt. Men det är inte bra så klart, och du borde byta batteri. Multiplicera C med kapaciteten och leta upp ett batteri som tål minst 25A.
Jobbar på Röda Stjärnan

FabianP
Inlägg: 178
Blev medlem: fre jul 05, 2013 7:29 am

Re: varmt batteri

Inlägg av FabianP »

Supertack ;-)
Lunar
LosPrimosLocos

Skriv svar