Sport: Nej det senaste exemplet kan verkligen inte jämställas, och så var inte heller tanken att någon skulle tolka det, då jag uppenbart inte menade allvar med den meningen utan bara spann vidare på svårigheten med att avgöra vad som faktiskt påverkar förmågan med att ta träff.
Vad som däremot har minst lika stor påverkan är saker som, och detta har upprepats i tråden, till exempel:
Sömn
Hunger
Övrig radioutrustning
Terräng
Gnällig motor/gearbox
Hög RoF
GBBR-rekyl
Adrenalin
Ovana
Inkompetens (var bara tvungen att få med den)
Här har du dock mina verkliga funderingar kring ditt kritiserade av särskild utrustning, och jag tar inte personligen åt mig, utan delar helt enkelt inte åsikten.
Jag förespråkar inte heller att vi ska springa omkring i T-shirts bara för att lättare kunna känna alla träffar men att köra med både cirsas och comtacs när man enligt egen utsago har svårt att identifiera ljudet från träffar tycker jag är att gå för långt
Nu spelar jag personligen inte i CIRAS men använder definitivt ComTacs, och erfarade i vissa utsökta situationer så kunde en gren som knäcks eller en pinne som slår mot västen låta precis som en träff, vilket de gör även utan kåpor, men gjordes
aningen mera likartade när ljudet klipptes ner.
Det var
aldrig någon som påpekade att de hade
svårt att identifiera en träff tack vare sin väst eller genom sina lurar, utan att de i vissa fall uppstår situationer, då man blir osäker på om man hörde eller kände en träff eller ej.
Detta kan mycket väl även vara något som gäller de som spelar i T-shirt och keps, då fysisk kontakt med en buske under avancemang torde försvåra identifikationen av enskilda träffar tillika någon med tyngre utrustning. Men det kan jag inte uttala mig om själv då jag alltid spelar i just aktiva kåpor och med väst.
Vad jag nu senare insett är att jag inte borde ha yttrat orden "aktiva hörselkåpor" över huvud taget i mitt första inlägg då detta verkar ha varit det som misstolkades mest av allt. Jag valde dock att formulera det så då min situation innefattar aktiva kåpor under 90% av alla spel jag genomför.
Personligen tänker jag inte längre på att det skulle vara någon skillnad på att ha dem på eller av, men så var inte fallet första gången jag satte på mig dem i köket. Då var det som att komma in i en helt ny värld, så detta är alltså en vanesak.
Sen angående västar så är min upplevelse att de snarare är anledning till fler träfftaganden än färre, då jag oräkneliga gånger har blivit skjuten i yttersta fickan på ryggen som tydligen varit synlig genom en mikroskopisk spricka någon stans. Och även dessa träffar är absolut inga problem att urskilja, även fast man (som jag) kanske har flera lager av nylon mellan kulan och sig själv. Står däremot någon och piskar mig i ryggen med enris så blir det nog desto svårare att uptäcka sådana träffar, oavsett väst eller ej.
Nu ska jag ändå passa på att klargöra att det gör mig desamma ifall de hörselskadades riksförbund unisont bestämde sig för att ställa upp i Sveriges alla airsoft spel samtidigt, iklädda Rymddräkter så länge de fortfarande klarade av att ta träff på samma villkor som alla andra.
Jag tolkar detta som om poängen är att så länge man
klarar av att identifiera sina träffar så spelar det ingen roll i vad eller hur man spelar, och här håller jag självklart med. Däremot insinueras det att väst och coms är att jämföra med att vara döv och iklädd en rymddräkt, vilket tyder på okunskap om vad det innebär att spela i sådan utrustning.
Om det var ett känt problem att aktiva kåpor försämrade din hörsel så skulle ju ingen vilja ha de på sig, då man inte bara får svårare att höra träffar, utan blir sämre på att höra annat, så som ankommande steg och eldgivning.
Så är dock lyckligtvis inte fallet, utan
ljudförstärkningen anser jag själv snarare ha positiva effekter, både på situationsuppfattande och träfftagande, i de
allra flesta situationer.
Den enda verkliga nackdelen med ComTacs är att man får lite svårare att uppfatta varifrån ljudet kom, men det spelar väll ingen roll när det kommer till träffar?
Anledningen till att jag engagerar mig i diskussionen alls är att det verkar som om fokus har lagts på just kåpor och väst, trots att de är de minsta bovarna i ett större sammanhang. Faktum är att vi i laget har ett litet internskämt, som jag hoppas att ingen blir vansinnig av nu, men som lyder:
"Mörkt överskottskammo eller snickarbyxor ger mest HP"
Detta kommer av att vi märkt att de som är absolut svårast att skjuta ut, är de som är nyast inom sporten, och har minst gear. Detta är såklart en fruktansvärd generalisering, då det naturligtvis inte bara är nybörjare som klär sig i ÖB-kammo och lätt utrustning. Men det har observerats att de med mindre utvecklad utrustning har svårare för träfftagande. Vad jag försöker säga är att det inte är en enkelriktad gata, utan den mänskliga förmågan att göra fördomar av minsta lilla.
Faktum är att vi gärna undviker att åka på spel där risken är stor att majoriteten kommer att vara speedballers i överskottsbyxor.
Det är dock inte bara ni som kör denna setup och vissa klarar det betydligt sämre.
Naturligtvis finns det rötägg i alla kretsar, men jag har erfarenhet av att de som är så pass seriösa att de investerar sina surt förvävda kronor i ett par femtusenkronors lurar också är rätt seriösa människor som upprätthåller gentlemanamässighet och gott uppförande. Och som genom många års erfarenhet lärt sig att identifiera träffar, hur än de må uppstå. Tillika är vi också alla människor, vilket gör att alla kan fela, oavsett situation eller person.
Vad som däremot kan göra dig till en sämre träfftagare är kinalurar, som klipper bort hela portioner av ljudet. Men det låter jag vara osagt, då jag inte ägt ett par på ett par år.
Kort och gott så är jag av åsikten att alla människor är olika bra på att ta träff, och att vissa måste träna sig till att bli bättre på det. Vad jag däremot inte tror har någon signifikant åverkan alls är utrustningen som bärs, då träffar är minst lika kännbara i dem med, men på ett annat sätt.
Sen har jag en fråga:
Är problemet verkligen att träffar inte känns och hörs, och tycker ni det då vara så allvarligt att diskussionen snarare borde vara huruvida CQB-gränsen bör flyttas upp till 130, och Auto-B till 155-ish med Snipers på 275? Då skulle man definitivt känna när man blev träffad, även om spelet i övrigt skulle bli mindre njutbart.