Airsoft och alkohol

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Bloodneed »

preferenser min kära vän, preferenser

Ölen smakar bättre än den alkoholfria för vissa .. nu har jag inga problem att avstå öl helt på spel men jag tillhör även den skaran som har haft 2.25or med mig på ett spel och har någon beslutat att du efter en 2.25a får framföra ett fordon då ser jag inte heller problemet att spela airsoft med det i kroppen. har efter en lång slitig dag på ett milsim inmundigat en pissig Mre och tagit en 2.25 till den ..detta satte i kombination med spelupplevelserna guldkorn på både det spelet och kvällen :)

DOCK köper jag helt klart att det är lättare att förbjuda all form av alkohol på spel då det kan missbrukas av andra med preferens för starkare öl
Senast redigerad av 1 Bloodneed, redigerad totalt 0 gånger.
CTR EP3 Championship White, nuff said

kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av kungaron »

Jag och några ur mitt lag såg folk som vi uppfatta som berusade på Mutant Outpost förra året plus att de luktade alkohol. Tror knappast de endast druckit lättöl utan starkare grejer men det är ju bara ett antagande. Om de druckit starksprit och starköl anser jag att det inte är ok!

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Xelley »

Vi kan hålla på i evigheter :) . Jag har själv inte upplevt fylla på något spel men jag höjer iaf min hand för noll tolerans. Men vi är alla vuxna och bör klara av att sköta vårt alkoholintag under spelen. Det är så jävla fränt of doom att avstå alkohol helt och hållet! :)
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Bloodneed »

Xelly , point taken och ställer mig bakom det! :)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Bennybira »

Har en fråga rent lagligt?

Om du hanterar vapen? Finns det en promillegräns? Som t.ex 0.2 vid framförande av bil?
Följdfrågan blir: Konsekvenser för att ha brukat ett vapen (effektbegränsat etc) onykter?
Föreningar som får statligt bidrag? Om de arrar spel där folk dricker sig över 0.2? Vad händer?

Då lagen anser ALLA oavsett storlek & kön vara berusade vid 0.2 promille (allt upp till det är ok?)
Nu dricker jag ingen alkohol alls på spel, och helst inte dagen innan då jag ofta kör till spelen... Men ja? Rent lagligt? Hur funkar det?

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av YogHippie »

Ja jag vet..Jag har sockerförbud på spel.. :(
haha.

Vi får se vad Boogieman säger om lagen och så. Borde ju kunna ställa frågan till polis med, hur de skulle tolkat ett
utandningsprov som visar på "fylla" under ett airsoftspel.

Sen tycker jag det är fel att kalla detta för häxjakt, eller ens anse ämnet som löjligt. Jag har inte under mina 11 år i hobbyn
sett någon som knarkat, men senare fått reda på att det funnits spelare som knaprat piller eller varit höga på spel.
(De spelar inte längre.) Bara för man inte ser det, så finns det tyvärr. Oavsett hur många år man har i ryggen.

Med risk att någon kanske fattar fel eller tar åt sig av fel anledningar, så är det väl så att de som inte kan spela airsoft utan att dricka
alkohol (lättöl, etc whatever) är de som är eller kan bli problemet.
En arr är inte ute efter att kränka några rättigheter, trampa på någons ego eller maskulinitet.. genom att säga "fyfy, inte dricka alko på spel,
för det är inget du kan hantera."

Detta handlar i grund och bottem (IMHO) om att se till att airsoften har så rent samvete som möjligt, med tanke på hur fort saker och ting
skiter sig hos media, kommuner, markägare eller andra instanser, så fort något mög dyker upp.

Ingen och ingen inom hobbyn tjänar det minsta på att vara toleranta eller se genom fingrarna på folk som sitter och dricker på spel eller kommer dit så bakis så de stinker fylla, sluddrar eller ligger o sover under en buske på spel för att nyktra till.

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Boogieman »

Jag vet inte hur detta landade i mitt knä, men oavsett... ;)

Såvitt jag kunnat läsa mig till finns inget direkt tröskelvärde för när man anses ha överskridit den gräns för när man inte längre får hantera skjutvapen.
Däremot görs det ju vid varje brottstillfälle en uppsåtsprövning, vilken ofta tidigare i praxis inneburit att man konstaterat att någon lidit av självförvållat rus och sedan ansett att personen haft uppsåt till gärningen. (Väldigt förenklat) Denna praxis har lite granna förändrats, men har inte fått genomslag i de lägre instanserna då domen inte funnits särskilt länge.

Min personliga åsikt angående alkohol är att den inte har på airsoftarrangemang att göra, i någon form. Detta varken dagen innan eller under själva spelet. Att diskutera procentsatser är bara dumt då det alltid öppnar för någon som tycker att han kan dricka lite mer än andra. Det finns så många andra tillfällen man kan dricka, man behöver inte göra det på spel.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av kreator »

Drick Franks.
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

hiro
Inlägg: 44
Blev medlem: mån maj 07, 2012 8:14 am

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av hiro »

Jag får väl spela djävulens advokat då.
(och nej, rent generellt så tycker jag inte fylla eller berusning behövs på något slags airsoftarrangemang).

Nolltolerans mot all slags alkohol är väl ändå något som är upp till arrangören? Som arrangör är jag bekväm med nolltolerans mot alkohol, eller nolltolerans mot fylla (likaså nolltolerans mot papphattar).

Som arrangör är det väldigt bekvämt med lättöl till baren, då alkoholfri öl inte finns på tapp mig veterligen, och att kunna få öl på fat i ingamebaren är höjden av civilisation (fråga deltagarna från Bloody Sunday II).

Om vi som ryssar har med en fickplunta vodka att dela på en kall vinternatt på ett milsimspel påverkar ju heller inte någon annan deltagare (om nu arr inte säger att det är alkoholförbud, då lyder vi givetvis detta).

(detta är mina privata åsikter btw, vi i föreningen MilSim har inte antagit någon officiell ståndpunkt gällande alkohol än)

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Airsoft och alkohol

Inlägg av Xelley »

Alla får tycka vad dom vill, men vi har haft krog inom familjen i 8 års tid och jag VET att du kan få alkoholfri öl på tapp, inga problem. Bara en lite sidenote.

Edit: Och ja, vi hade alkoholfri öl på en krog för att chaufförerna skulle ha något att dricka =)
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Låst