Frågor (nybörjare)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
FredzL0732

Frågor (nybörjare)

Inlägg av FredzL0732 »

Hej! Mitt namn är Freddy, jag har börjat intressera mig för Airsoft på sistone. Jag är dock 15 år gammal och jag vet inte hur många klubbar som tar emot minderåriga :( jag tänkte höra med er om ni vet någon klubb som tillåter minderåriga att gå med (så klart med målsmans tillstånd). Jag har verkligen haft svårt att hitta en annan sport som skulle passa mig bättre än denna efter som att jag älskar allt som har med armen att göra. Jag vill verkligen inte att ni ska tro att jag är någon sorts omogen och odisciplinerad tonåring, för det är jag verkligen inte.

Om det nu finns någon klubb som låter minderåriga vara med och spela, vad/var ska jag då köpa för utrustning? Några vapen som ni kan rekommendera, olika sikten? Tacksam för alla svar!

Mvh Freddy

jcastor

Re: Frågor (nybörjare)

Inlägg av jcastor »

Hej Freddy, dessvärre tror jag att du kommet att ha svårt att hitta någon klubb som låter dig vara med och skjuta. Det är ju olagligt hur tråkigt det än må vara.
Det finns dock en del klubbar som välkomnar minderåriga i roller som inte involverar vapen. Exempelvis som medic eller engineer, dessa roller kan också vara väldigt roliga att spela som.
Var i Sverige bor du? Jag tror säkert att du kan få kontakt med några här på forumet.
Ha det gott // Johan

JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Jag vill verkligen inte att ni ska tro att jag är någon sorts omogen och odisciplinerad tonåring, för det är jag verkligen inte.
Bra. Du ska få en chans att bevisa det. Du ska få ett uppdrag av mig.

Mission Objectives as follows:
Läs på om hobbyn. Älskar du allt som har med armén att göra, överväg Försvarsutbildarna - du är gammal nog. Du får lite fältliv, du får lite skytte, du får umgås med likasinnande och du kommer ut i friska luften - allt det där jag inte gjorde i din ålder och ångrar att jag inte gjorde.

Är det bara skyttedelen du är ute efter? Kolla om din lokala klubb sysslar med luftgevär. De har ofta ungdomsverksamhet och det kostar oftast nästan inga pengar alls. Det är visserligen på bana men du lär dig en hel del samtidigt som du får göra något du tycker är kul. Det är också en bra språngbräda in i riktigt skytte om det skulle intressera dig.

Vad du inte ska göra är att köpa ett Airsoftvapen. Gör du det under 18 års ålder så anser vi uppdraget misslyckat och ovanstående självanalys lögnaktig.
Hoppas du har en trevlig kväll.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Wzn

Inlägg av Wzn »

Vänd dig till en arragörer som tillåter ungdomsspel.

Finns ett par stycken i landet och det har aldrig varit några problem på dem spelen.

Majoren

Inlägg av Majoren »

Ska ni verkligen börja diskutera om detta igen? Vi har ju samma diskussion om detta varje gång det är någon minderårig som vill ha tips på vapen.
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Fillthee

Inlägg av Fillthee »

maximillian

Inlägg av maximillian »

Luftvapen, menas där inte luftgevär/luftpistol? Alltså sådant man spänner ut och laddar med en kula? För just målskytte.

Wzn

Inlägg av Wzn »

MRV skrev:Detta skulle jag snarare påpeka gäller att du skjuter hemma på tomten och farsan står breve och kan snabbt ta undan bössan om något skulle hända.

Inte under ett spel. (ca 80% av spelets gång har ingen vuxen person uppsikt under vad den minderåriga gör, ifall dom inte flåsar över nacken)
Tolkningsfråga alltså. Det enda kända fallet som kommit upp till domstol säger att en övervakare på ett annat våningsplan inte har tillräckligt med uppsikt. Jag tycker inte "flåsa över nacken" är orimligt när det kommer till detta.
JonathanRL skrev:Wzn:

Det absolut första som bör nämnas är att enligt svensk lag så måste du vara över 18 år för att få delta i airsoftspel eller äga ett airsoftvapen. Det är ingenting som spelare hittat på för att vara elaka utan det är så lagen ser ut. Det absolut vanligaste är att spelare under 18 argumenterar att de får delta om de har övervakare eller målsmans underskrift. Vi är trötta på att höra det felaktiga motargumentet och du är inte ett undantag från reglerna. En övervakare har inte någon möjlighet att avstyra felaktigt användande av det effektbegränsade vapnet. På många spel kan personer under 18 vara välkomna som statister, sjukvårdare eller fotografer men du får inte spela eller äga ett vapen och du kan få problem med Polisen om du gör det. Detta riskerar även att ge hobbyn ett dåligt rykte och att ge hobbyn dåligt rykte är inte det bästa sättet att börja i någon hobby. Om du inte är 18 får du gärna läsa på, diskutera och köpa utrustning som inte är vapen tills dess att du fyllt år.
Om det fetmarkerade gällt i alla lägen, dvs att en övervakare inte skulle ha någon möjlighet att avstyra felaktigt användande, så skulle man inte fått låna ut vapnet från första början.

Jag ser inga konstigheter med att en 15-åring springer bredvid sin farsa och pangar med hans andra bössa. Eftersom detta är en tolkningsfråga (och ett flertal spel fått godkännande av polis) så är det upp till varje arrangör att göra som dem vill, om vi utgår ifrån att de har tillstånd av polisen att göra så.

Kan en 15-åring och dennas övervakare inte hålla sig till att springa i ett par, ta träffar ihop och ta det säkra före det osäkra så kommer det inte hjälpa att den personen blir 18 heller. Är man själv minderårig och intresserad av att få spela någon gång så är det inte så svårt att hålla sig till det heller, det är betydligt bättre än att inte spela alls.

ohman

Inlägg av ohman »

Luftvapen - Vapen som använder luft (eller motsvarande) för att driva projektilen.

Dvs luftgevär/pistoler, AEG, GBBR, GBB, GNB, andra jag glömt och paintballmarkörer.

Jag började fundera på hur paintball går runt problemet (jag hade för mig att minderåriga förekommer på paintballbanor).

Regler gällande paintball
Av 1 kap. 2 § tredje stycket vapenförordningen (1996:70) framgår när ett sådant vapen anses ha en begränsad effekt. Tillstånd, vapenlicens, för innehav av paintballvapen krävs alltid för den som inte fyllt 18 år.

För den som inte fyllt 18 år krävs tillstånd för skytte med paintballvapen utomhus inom planlagt område, enligt 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617). Ett sådant tillstånd utfärdas av polismyndigheten. Även utanför planlagt område krävs ett sådant tillstånd för den som inte fyllt 18 år, om inte skyttet sker under uppsikt av någon som fyllt 20 år. För skytte med paintballvapen utanför planlagt område krävs dessutom att markägaren har gett sitt samtycke.

Den som skjuter med paintballvapen ansvarar för att inte skada person eller egendom.
Detta borde rimligtvis innebära att vi kan applicera samma på airsoft, det skulle alltså vara OK för minderåriga att spela på avgränsade banor (så länge de har vapenlicens från polismyndigheten), och även på öppna områden om markägaren ger sitt samtycke.

Om polismyndigheten (och markägaren) inte har invändningar mot att du äger airsoftvapen och spelar med dessa så tror jag inte att så många airsoftare har invändningar (eller ja, kanske, men det är en annan diskussion). Så för att slippa diskussioner som denna, skaffa bara vapenlicens från polismyndigheten, då slipper både vi (18+) förklara varför, och ni (17-) varför det är orättvist mot just dig.

Sen väljer jag att ignorera faktumet att jag hittills aldrig sett någon under 18 uppvisa en licens för att äga och hantera airsoftvapen, så låt det inte hindra dig! ;)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

dariantel

Inlägg av dariantel »

Grimsas har 15 års gräns för vapenförda roller. Med godkännande från polis samt godkännande av målsman samt att vi pratar med målsman. Vi påpekar och får dessutom påskrift från målsmans att ungarna inte själva äger någon bössa då detta inte är lagligt. samt att vi begränsar till max 1 joule på alla bössor som hanteras av dem under 18. (skulle gärna ha det på alla nybörjare oavsett ålder) Och detta gäller självklart endast på spel av grimsas på bestämt område.

Vi kan tillåta yngre om de inte har bössor alls. i helt civila roller men yngre än så är inget vi uppmuntrar till men kan vara ok. särskilt om tex förälder eller äldre syskon är med. Vi försöker dock satsa på lajvande i spelen för dem som vill. för att få in fler element av verklighet.

Kommer inte diskutera detta vidare då det aldrig leder någon stans samt att forumet här har som regel att allt spel av dem under 18 inte får uppmuntras. men ville bara förtydliga föregåendes inlägg så det inte tappar kontext.

Skriv svar