Söker hjälp med trött bössa!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Savagemessiah

Re: Söker hjälp med trött bössa!

Inlägg av Savagemessiah »

Neknuz skrev:ja jag måste säga att de låter som att batteriet är för klent eller slutkört helt enkelt.
Annars kan de vara ifall när du skruvade isär den att du skruvat åt skruven i handtaget som trycker upp motorn mot gearboxen för hårt så att motorn inte orkar dra runt den helt enkelt. dra åt den och skruva nått varv tillbaka för att inte vara för spänd.
Kolla även så att ingen kontakt till motorn är glappig eller sitter på fel pol + och -.
Sista utvägen om de inte funkar är nog att öppna gearboxen tyvärr.
Jag provade att skruva åt skruven och sedan skruva tillbaka men det hjälpte inte tyvärr. Sen gissar jag att ju mer jag försöker få den att skjuta, desto mer stryk tar batteriet? Det blir varmt som satan ganska snabbt när jag försöker skjuta.

Tänkte på en sak, ska det gå lätt att snurra på själva motorn? För när jag testade det så hackade det och gnisslade en hel del, ifall det kan vara en orsak? Jag har ju inte alls någon koll när det gäller sådant här så det är därför jag frågar, man lär sig inget annars!

Kablarna sitter där de ska.

Just det! I somras så märkte jag att glassäkringen som går mellan batteriet och motorn, om det nu är dit kablarna går, (vet inte om alla har en sån eller bara vissa?) hade brunnit. Jag skulle gissa att problemet startade när den pajade, detta märkte jag många dagar senare. Så under tiden som jag inte visste det så måste jag ha laddat batteriet, skjutit.. Batteriet töms på en gång, laddat om det, skjutit.. samma sak, många många gånger.. Kanske kan vara orsaken till dött batteri? När jag satte i en ny säkring så fungerade det skitbra, i ungefär ett halv magasin, sen samma sak om och om igen!

Egentligen är det skitsamma, måste jag skruva mer så får den hänga på väggen tills jag har bättre koll på vad allt heter och hur allt fungerar. Jag får hem en ny kärlek snart, men eftersom att detta är min första så vill jag iallafall att den ska fungera!

Neknuz

Inlägg av Neknuz »

aj då. jag har ju alltid för mig att motorn ska gå snurra lätt för hand. snurrar den om du har motorn utanför handtaget men bara kopplat in sladdarna och skjuter av? låter nämligen som att du bränt motorn tyvärr.

Savagemessiah

När motorn inte sitter i handtaget så snurrar den precis som som den ska, inget gnissel eller liknande.

Snöhäst

Inlägg av Snöhäst »

Nej, det ska inte vara lätt att snurra på själva motor kuggen om det nu inte är en high speed motor o då kan det vara felet att din bössa inte orkar dra runt den fjädern som sitter i så lätt. En ordentlig high torque motor får du ont i fingrarna när du snurrar på motor kuggen, då den har starkare magneter vilket gör att den blir svårare att snurra men en jävla kraft när den snurrar själv.

Ja att batteriet blir varmt betyder att den behöver jobba mer=ingen bra då lipot till slut smäller.

Har för mig att säkringen går sönder så fort den får för mycke ström, så inte tex motorn (när det ändå inte går att snurra på något i gearboxen) skall gå i sönder. Kan hända att säkringen inte pallar lipot? Har hört många storys om CA bössor. :lol: Alla el bössor jag ägt o äger har jag tagit bort säkringen på, mycket lättare att skita i att skjuta mer eller försöka när man vet att boxen hängt sig. Inte lätt att lista ut själv som nybörjare dock!
De svider när jag kissar.

ADAM

Inlägg av ADAM »

Motorn ska hacka när du snurrar den för hand. Ju starkare hack desto bättre magneter.

Om säkringen strular: ta bort den och löd ihop kablarna (eller sätt ihop säkringshållarna i varandra tillfälligt) och testa att köra utan.

Säkringen går sönder när motorn jobbar tungt. Då ökar motorns motstånd och spänningsfallet sker över resterande del av kretsen d.v.s. bl.a. säkringen som då går sönder. Motorn jobbar tungt om den är feljusterad eller om kugg / pistong inte rör sig fritt eller om du har en monster-mega-fjäder
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Neknuz

Inlägg av Neknuz »

kolla volten i ditt batteri och prova med ett annat om de är lågt. annars är de nog lite gearbox pill som väntar

Savagemessiah

Ja nu har jag gjort bort mig totalt, fick nog och skruvade isär gearboxen.. Sen då? Haha.. Jag vet inte vad jag ska leta efter och sen kommer det att bli ännu värre när jag ska sätta tillbaka allt där det ska vara..

Cleaner

Inlägg av Cleaner »

Är det inte bättre om du lämnar in den till en verskad som hjälper dig?
RIsken är ju att du sabbar den ännu mer, är iinte oförskämd eller dryg, försöker bara hjälpa till :)
Prickskytt

Snöhäst

Inlägg av Snöhäst »

Leta efter en disassembly o en reassembly video på tuben! De var så jag lärde mig. Ingen aning om vad för gearbox det vapnet du snackar om har, men kan gissa v2?

@Pf Känns ganska lame att behöva lämna in sitt vapen i alla framtid varje gång den går sönder bara för man inte vågar ta första steget om du frågar mig :lol: Dessutom brukar det kosta fett onödigt med pengar, som man i så fall kunde betalat för nya delar som man nu kanske har sönder när man själv skruvar men samtidigt lär sig istället för att stå som en frågetecken när ens polare snackar mek. ;)
De svider när jag kissar.

Savagemessiah

Haha äh ska man lära sig något så måste man testa! Antingen så går det åt helvete, eller också går det åt helvete, fast jag lär mig lite mer! Nej men helt ärligt, jag kollar upp videos och annat så kanske jag stöter på något som saknas eller så. Lämna in den vill jag inte göra, det kostar pengar och sen fick jag aldrig lära mig något om hur en gearbox ser ut på insidan :P

Jag är dock väldigt säker på att detta är slutet på bössan, men då får det bli så!

hur som helst, jag har plockat isär så gott som allt som inte behöver skruvas bort i gearboxen. Inga synliga skador på kuggar eller någonting annat heller.

Skriv svar