Jag förstår hur du tänker, till viss del.
1. Att köpa allt RS är uteslutet för mig, som trots allt inte har en kass ekonomi, men om jag skulle göra det, skulle jag knappt ha råd att käka nudlar. Men frågar du mig är det helt OK för en spelare att köpa en kinakopia som ser bra ut, lika gärna som att köpa en RS dito. Att köpa en warrior och därmed något som garanterat har en helt annan design, det är lite kass. Sen är det en prisfråga, såklart. Att hitta exempelvis en AOR2 combat shirt idag kostar i många fall runt ettusen dollar. Det finns kopior som är lika i färgen men kanske har fel skärning. Dessa kostar dock inte ens en tiondel. Frågar du mig är det ett väldigt lätt val i det läget. Men, sjunker priset på en RS, så ser jag inte varför man ska skaffa en kopia. Vi kan väl jämföra det idag med en woodlanduniform som i RS-förlaga kostar allt mellan en spänn till en tusing.
I andra fall kan det ju vara ren okunskap (om du minns vår diskussion om mounts till aimpoints) eller ovilja (skulle aldrig sätta en PEQ 16 på min bössa). Eller helt enkelt ett sådant faktum att det man vill ha funktionen hos inte finns i RS-version.
2. Ofta är milsim och liknande inte specificerade i tid. Att i ett sånt läge kräva det ena eller andra av spelare är ologiskt (nu talar jag ur arrangörssynvinkel). Men jag förstår vad du menar. Det ser dumt ut ifall någon kommer i 90-tals woodland med ALICE till ett spel 2013 om det är påbjudet att man ska ha modern gear. Där är det också upp till arrangör att välja hur specifik denne vill vara. Om vi då säger att det inte förekommer ett krav från arrangör på utrustning annat än då SEAL-utrustning, då tycker jag att det är helt OK så länge man inte svävar för jäkla långt. 6-color och PASGT är väl inte så kul att se mixat med AOR-killar...
Sen är det ju så att många lag har en inriktning som sträcker sig över tid. Hos oss kör vi 2008-nutid, mest för att kunna köra både woodland/DCU men också AOR. Effekten av att alla skulle tvingas att bara använda utrustning som används idag på spel skulle bli för jävlig. En obefintlig andrahandsmarknad, utfattiga spelare eller helt enkelt dålig uppslutning på spel. Jag vet inte hur det är med dig, men jag ser hellre 100 spelare där alla har en relativt korrekt, hyfsat modern gear än ett spel med tio killar där allt har varit i Sandlådan.
Med tanke på att AOR kom into play 2010 så är det inte helt uteslutet att det än idag finns någon liten jävel bland dem som har ett par DCU-brallor liggandes

Och när det kommer till att blanda två sorters fickor från uniformssystem är det inte lustigare än att svenska soldater med den nya västen använder gamla fickor.
Men stör det dig, Hammer, att det kommer folk och spelar SEALs i woodland och en MJK Mar-Ciras?
3. Här är vi dock helt överens. Det ser fel ut med jävligt fin gear och sen en babyblå sovsäck. Även om man inte behöver ha någon som garanterat har setts eller varit issue till just den enheten, så kan en random amerikansk militär sovsäck knappast vara fel. Eller att man, som du säger, köper nåt som ser ut att vara lite militärt.
Underställ och liknande är inte dyrare för att man köper PCU-versionen än nåt skit på Intersport, så där är jag med dig hela vägen. Men även här är det ju fint om man skaffar nåt som inte är vitt med röda hjärtan som alternativ till en Lvl 1/2.
Ryggsäckar är ju svårt. Jag skaffade mig en OD Tasmanian tiger i modell jättestor för att kunna använda till spel, men också till vandring i det vanliga livet. Dock sneglar jag på både Kelty och Mystery Ranch (Fan ta dig, Hammer...)
Det jag vill prata om är däremot förstärkningsplagg. För även om en värmetröja 90 på en SEAL inte stör mig nämnvärt är det alla som skiter i att köpa förstärkningsplagg och istället avbryter spel eller struntar i att spela för att det är kallt/blött som får mig att se rött. Likadant när det är milsim och någon drar fram ett grönt regnställ och ska spela SEAL med en massa nytt lullull. Jag hade gärna lirat med AOR2-ställ hela vintern, men det är kallt, alltså får jag använda de uniformssystem där jag har förstärkningsplagg. I detta fall, woodland.
Oavsett, för att sammanfatta. Jag köper att man har olika inriktningar och tidsepoker på sitt kit. Det är bra, roligt och skapar diversitet i sporten. Om det inte vore så skulle jag bli ledsen. Att däremot grotta ner sig detaljer gällande vilken ficka folk har eller skärning på uniformen är inget jag tycker är prioriterat.
Men, det ser förbannat trattigt ut när man kommer med svenskt överskott och ska spela SEAL/Delta eller vadsom. Likadant när man har annat skit och ska rättfärdiga det med nån långsökt historia om hur ens karaktär fick det hit och dit.
För att avsluta kan jag väl säga att även om man nu har förkärlek till något som inte stämmer med verkligheten, vare det väst eller annat, borde ens mål vara att förbättra detta för att också förbättra sin impression.