nybörjare med co2 pistol.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
BRRayTek

nybörjare med co2 pistol.

Inlägg av BRRayTek »

TJA!

Har köpt mig en co2 pistol som kommer imorgon. och jag skulle vilja ha lite allmän info gällande:

Hur jag ska förvara co2 patroner?

Om jag använt en patron bara för ett få tal skott kan ja ta ur den o förvara den utan att förlora för mycke co2?

hur ska jag vårda magget vissa säger att oringar och sånt trokar ut o det börjar läcka hur förhindrar jag detta och hur ofta ska jag "vårda/smörja" vapnet?

Tacksam för svar! peace out!

Gwlyddyn

Re: nybörjare med co2 pistol.

Inlägg av Gwlyddyn »

Patronerna kan du förvara där du tycker dom passar. Lämpligen tillsammans med pistolen.

En använd patron går ej att spara. När du plockar ur den ut vapnet kommer överbliven gas pysa ut.

BRRayTek

Inlägg av BRRayTek »

okej så kyla? som alla säger är bättre att förvara de i är B*llSH**?

Shudnawz

Inlägg av Shudnawz »

Batterier (NiMH) kan förvaras i kyla under långtidsförvaring. CO2-patroner påverkas inte av yttre omständigheter på det viset, däremot ska du nog inte lämna dem i direkt solljus eller i micron...

Jobbade några år på Teknikmagasinet, där vi sålde mängder av sådana patroner. Förvarade aldrig dem på något speciellt sätt (temperaturmässigt), påverkade inte deras "livslängd" eller effektivitet. Det som påverkar dem är yttre temperaturen vid skjutning, ju lägre temp, desto lägre effektivitet i patronen (eg. desto mindre kan gasen expandera, och mer gas åtgår för varje skott).
Slow is smooth, smooth is fast

Affärsredovisningar (gamla forumet)

BRRayTek

Inlägg av BRRayTek »

okej de låter som jag fått svar på de ja ville, men! gällande smörja... de finns walter smörjpatron på ex hobbex. är de något bra eller finns de bättre eller billigare smörjmedel?

Shudnawz

Inlägg av Shudnawz »

De funkar nog, annars duger lite silikonspray utmärkt.
Typ den här eller motsvarande.

Men dränk inte vapnet i sånt, det kommer bara sabba för dig. O-ringarna ska vara blanka, men inte kletiga. Samma gäller större delen av delarna inuti manteln.
Slow is smooth, smooth is fast

Affärsredovisningar (gamla forumet)

BRRayTek

Inlägg av BRRayTek »

NU KOM JA PÅ EN SAK TILL!!!!

om jag har en co2 tub i magget och låter pistolen ligga att tag hur lång tid kan man ha den så innan co2 är slut`?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Fast 100% täta magasin finns knappt. Över tid kommer gasen att läcka ut även om magasinen är vad man brukar kalla "täta". Det kan ta veckor och månader men förr eller senare...
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

yohasses

Inlägg av yohasses »

Jag har läst att man helst inte ska låta Co2 patroner vara i magasinet. Bättre att du tömmer magasinet och tar ut patronen.
Enligt vad jag har läst (har tyvärr ingen länk) torkar Co2 gasen ut o-ringarna och kommer därför börja läcka snar tid efter.
Därför ska man även vara noga att smörja magasinen efter användandet.

GreenGas har smörjmedel i sig och ska förvaras tvärt om. Det ska helst finnas lite gas i dem för att de ska hålla som längst.

Jag har läst detta på nätet och har ingen direkt källa för det jag skriver. Är det någon som kan bekräfta/motsäga det jag skriver ovan?
Har själv Co2 magasin och jag kör efter denna princip, men vill veta till 100%.
Marcus Hansson

Sport

Inlägg av Sport »

Det är så jag har förvarat mina Co2 NBB´s och en av dom är snart uppe i 5år utan läckage.

Skriv svar