Mysteriet med innerpipans längd

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Mr Cell

Mysteriet med innerpipans längd

Inlägg av Mr Cell »

Hej!

Jag tänkte uppgradera mitt gevär med en innerpipa, samt hop up gummi. Geväret är köpt från Taiwangun (http://www.taiwangun.com/en/electric-ai ... aign-id=19). Jag kollade runt på lite olika sidor för att hitta en innerpipa med längden 460 mm, som det stod i produktbeskrivningen på Taiwanguns hemsida att geväret hade, men det var inte så lätt. Det närmsta jag hittade (på Röda Stjärnan och Striker Airsoft) är 455 mm pipa till AK 47. Jag plockade isär geväret, tog ur pipan ur hop up hus och tog bort gummit, och mätte längden på innerpipan av nyfikenhet. Jag får då längden till dryga 480 mm från ena änden till den andra. :shock:

Så nu är jag lite förvirrad. Ska jag försöka hitta en 480 mm pipa istället? Är längden på innerpipan "definierad" på ett annat sätt än "ena änden till den andra" på pipan? Ska jag köra på 455 mm pipa? :? Har läst att annan längd på innerpipa än ytterpipa kan ha negativa effekter på prestandan.

Tacksam för hjälp.

Maercosh

Re: Mysteriet med innerpipans längd

Inlägg av Maercosh »

Jag hade köpt 455mm, tror inte det ska ha någon negativ effekt av kortare innepipa. Finns ju annars 499mm pipor om du kan tänka dig att sätta på en ljuddämpare. Annars går det ju även att kapa en längre pipa med rörtång eller dremmel

Mr Cell

Inlägg av Mr Cell »

Jo precis jag funderade på att sätta på en ljuddämpare men bössan är redan rätt lång som den är så jag tror jag skippar det. Det är nog lättast att köpa en 455 mm som du säger om det inte finns någon negativ effekt, särskilt som skillnaden ändå är ganska liten mellan inner och ytterpipan.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

I min PTW sitter en 30 cm pipa.

Den går fånigt långt. Alltså löjligt fånigt.

..så jag vågar säga att piplängden spelar väldigt liten roll.

Maercosh

Inlägg av Maercosh »

Det enda problemet jag kan se är att hopupen kommer att börja verka så fort kulan lämnar innerpipan. Då kommer den kanske studsa i ytterpipan, det hände för mig när jag körde foamfilled suppressor (alltså ljuddämpare utan pipa inuti)
Då kommer du få väldigt konstig kulbana och kulorna kommer kanske rulla ur pipan
EDIT: Pipans längd måste motsvara cylindervolymen annars blir det inte bra FPS.

Mr Cell

Inlägg av Mr Cell »

Ok men då känns det ju säkert att köra på en 455 mm, även om hop up:en börjar verka direkt så finns det i alla fall ett par millimeters marginal i och med innerpipans tjocklek :) Tack för svaren.
EDIT: I och med innerpipans tjocklek och att längdskillnaden mellan inner- och ytterpipa max lär vara ca 3 cm.
Senast redigerad av 1 Mr Cell, redigerad totalt 0 gånger.

Marcules

Inlägg av Marcules »

Börja med att dra rent/ polera upp (insidan) på den pipan som sitter i. Du kanske inte behöver byta den. Men om du nu ska byta så kan du lugnt ta en som är lite kortare än den du har, piplängd har väldigt lite inverkan på precisionen. Det enda som kan bli fel är om du har en cylinder portad för en helt annan längd, men om du är inom några cm gör det ingen skillnad.

Sen så kanske det behövs någon slags spacer (eltejp) om den gamla pipan hålls i framkant och den nya är kortare och inte når fram till den hållaren, men det är ju en extremt enkel fix.
-:Skogsfrisk:-

Maercosh

Inlägg av Maercosh »

Jag ångrar lite att jag uppgraderade pipan, testa precisionen innan och efter och såg ingen skillnad..

Mr Cell

Inlägg av Mr Cell »

Jag kanske kan passa på att fråga en till fråga i denna tråd: om man ska uppgradera till prec-pipa, är 6.01 eller 6.03 att föredra? Jag kör redan med Green Devil bionedbrytbara kulor som ska vara bra kvalitet vad gäller storlekstoleranser, så det borde inte vara problem med dem. Det jag funderar på är hur mycket utgångshastigheten ökar. Som den är nu skjuter bössan i ca 110 m/s. Kommer den hastigheten att öka betydligt? För det är jag inte så intresserad av egentligen, det är bara träffsäkerheten jag är ute efter. I så fall kanske 6.03 är bättre? Bättre precision men inte lika stor ökning av hastighet? Eller ger 6.01 definitivt bäst träffsäkerhet?

Mr Cell

Inlägg av Mr Cell »

Oj då Maercosh. Ska nog dra rent pipan ordentligt först då som du säger Marcules och se om det blir bättre innan jag bestämmer mig.

Skriv svar