Prec. pipor. 6.01 - 6.03? Tillverkare? Matrial?

Nutcase

Prec. pipor. 6.01 - 6.03? Tillverkare? Matrial?

Inlägg av Nutcase »

Hello Airsofters

Jag sitter i ett skede där jag planerar att byta ut min pipa till min sniper bössa.

När jag började leta runt lite efter vad som finns att tillgå så konstaterade jag ganska snabbt att det finns en hel del val att göra.
Jag inser ju att det kommer att bli en hel del diskutioner om vad/varför och hur man spelar. Men jag skulle gärna en då vilja höra lite erfarenheter som folk har. Gärna både fördelar och nackdelar.

Jag äger en ARES AW338 Co2 Bolt Action Sniper
Till detta geväret levererades 6.03 mm pipa tillverkad av koppar som original. Den är 650mm lång och ser (vad jag vet) ut som vilken pipa som helst.

Länk till säljarens sida.
http://frysen.nu/produkt.php?viewCategory=2&item=16163

Vill bara påpeka att jag är medveten om att det är mer jobb än att byta pipan. Men detta är det som känns best osäkert just nu. :D
Jag planerar att använda detta geväret som en long range sniper i stora öppna miljöer.

Jag vill INTE att det ska vara någon ekonomisk diskution.

Så om man ska börja denna diskutionen så tycker jag ju att man ska börja med se över vad man ska ha för märke. Och helt ärligt så är detta en enda stor djungel för mig. Jag har försökt att läsa runt på andra forum/siter och generellt sett så hittar jag inget märke som sticker ut. Jag inser ju att det finns allt ifrån sämre märken till "Rolex" modellerna. Fick en rekommendation från en god vän som tyckte att en PDI är det bästa valet. Men jag hittar ju även Angel Costums, Madbull, osv. så jag skulle gärna vilja höra folks åsikter och erfarenheter runt dom olika märkes tillverkarna.

Så min andra fråga.Vilket matrial ska man välja på sin pipa. Första tanken jag fick var ju att man vill ha något som fungerar och håller i längden. Så då blev ju tanken direkt en pipa tillverkad av stål. Men stål kan ju också vara sprött och spricka lätt. Så här igen då vad har folk för åsikter och erfarenheter?

3:e frågan. Då faller vi ju helt klar på pipans diameter. 6.01, 6.02, 6.03? Min egna tanke blir ju att ju tightare pipa desto mindre gas läckage runt kullan medan den färdas genom loppet. Mindre diameter med för ju även bättre precision då kulan inte har lika mycket utrymme att röra sig på i pipan. Nackdelarna blir ju här att vapnet blir mera känsligt mot smuts och vilken typ av ammuntion man använder. Jag inser ju att man får gå på riktigt högkvalitets ammo i detta läget samt att jag får se till att underhålla denna pipan mera då den kommer bli känsligare för smuts.

Men jag är inte helt inställd på att jag ska skaffa en 6.01. Så folk får gärna ge mig fördelar / nackdelar med 6.02 och 6.03 pipor också.

Min sista fråga blir helt enkelt tillgänglighet. Jag är inte helt främmande för att beställa saker utomlands men det finns ju fördelar med att man kanske kan hitta saker inom Europa / EU.

Happy hunting
//Nutcase

TwinkleDew

Re: Prec. pipor. 6.01 - 6.03? Tillverkare? Matrial?

Inlägg av TwinkleDew »

Det finns till och med 6.00 har jag för mig. En pipa i stål har jag aldrig sett. Dock så finns krompläterad och det ska vara bättre än vanlig mässing vet jag. Vad jag har hört så brukar PDI, Prometheus eller Laylax göra bra pipor
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Krille

Inlägg av Krille »

PDI Pipor kan jag rekommendera.
Även deras billigare PDI Raven är riktigt bra.
6.01 innermått finns i diverse längder på tex X-fire

Nutcase

Inlägg av Nutcase »

Jag hittade denna.

http://es.redwolfairsoft.com/redwolf/ai ... odID=23470

Det verkar som den ska passa klockrent. Men jag blir lite osäker på om det är AEG cut på den.
Är det inte det så kommer den inte att passa till mitt gevär.
Har mailat Redwolf och frågat i detta fallet.

//Nutcase

Stinky06

Inlägg av Stinky06 »

http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/a ... _PSG_1.htm

Där har du bra skit ;) liite.. billigare än pdi
------- --------
Min Youtube kanal!

https://www.youtube.com/channel/UCA3RVB ... ObqnzpZ0VA
------- --------

Sport

Inlägg av Sport »

Vad jag lyckats läsa mig till så är det antingen EDGI eller PDI 6,01 som gäller.

Nutcase

Inlägg av Nutcase »

Efter att ha suttigt en heldag och forskat runt detta så kommer jag att satsa för en PDI 6.01 650mm

Vet att den är dyr men det verkar som det är värt det.
Jag hoppas bara att den som dom har på Redwolf passar så jag slipper beställa från x-fire.org

Krille

Inlägg av Krille »

x-fire är dock inte något problem alls att beställa ifrån. Antagligen billigare än Redwolf dessutom.
Finns ju även somsagt PDI Raven pipor som är riktigt bra för pengarna (runt 400-500)

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

PDI's pipor är av rostfritt stål. Lite dyrare, lite bättre.

Jag har testat många olika pipor i diverse bolt vapen och jag måste säga att jag upplevt PDI är bland de absolut bästa. Jag har läst ordentliga mätningar där PDI jämförts med andra tillverkare i labbmiljö och de toppade helt klart där. Vill minnas att de hade bäst toleranser och näst bäst ytjämnhet.

(Testet var på en tysk sida, om någon hittar det så länka gärna)

PDI's Raven serie har jag också använt ett par ggr och de är riktigt bra. Dock finns högre krav på rengöring eftersom gjorda av vanligt kolstål som lätt oxiderar om man inte tar hand om det. Den som använder pipor av det här slaget kommer dock antagligen rengöra den mellan varje spel i vilket fall annars riskerar man pipstop pga av emaljavlagringar (från kulorna) och annan skit som samlas i pipan.

Enligt min erfarenhet är precisionen i boltvapen 50% hop, 25% pipa, 25% pipkvalitet förutsatt allting fungerar perfekt i övrigt.
Lgt. Skalptagare

Danis011

Inlägg av Danis011 »

Håller med föregående talare angående PDI:s pipor. Har prövat på lite olika pipor samt piplängder i mina boltvapen dom sista åren. PDi är den bästa pipan men har även mycket goda ord om prometheus 6,03 och guarders 6,02 pipor. Guarders pipor var en slump att jag testade och har haft lite olika längder att testa med. Sen när det kommer till innerdia så ska man inte ta för givet att tightast är bäst. Tight pipa=hög utgångshastighet medan en lite vidare precpipa ger bättre prec. Se gärna länk nedan. Använder just nu en PDI 6,05 pipa som är 650lång i min ca m24 med väldigt bra träffbild.

http://www.x-fire.org/etop/08.html

Skriv svar