I behov av råd med ett nyförvärv.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
ohman

Re: I behov av råd med ett nyförvärv.

Inlägg av ohman »

Tjo, och välkommen in i hobbyn :)

Håller med föregående talare, kör på en VFC-klon när det gäller AK, och köp den du gillar utseendet bäst på.

Om du vill ha en budget-semi sniper så är PJ ett bra alternativ att titta på. Du kommer fortfarande få lägga tid på att få den tät och välshimmad, men det interna bör hålla utan problem. Kan slå ett slag för deras SR-25, eller SR-25K som länkats ovan. Men annars har de olika varianter på M4/M16 och SPR med vanliga STANAG-magasin om det är det som styr. Kolla på taiwangun för att se utbudet (de ligger listade under A&K då det är den riktiga tillverkaren, PJ är en rebrand med uppgraderade internals).
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Majoren skrev:Har du köpt den som är på bild redan eller är det från någon annanstans?
Jag tycker att du definitivt ska gå på en cyma med vfc design
Nej, inte än i alla fall! Uppdaterade posten, sådant jag spekulerat att handla in. :)
Är dem där listade bössorna allihopa stål eller är det komposit också? Skulle vilja hitta en relativt schyst m4 modell i fullt stål, fast får ta och gräva lite andra trådar för det också tror jag.

ohman skrev:Tjo, och välkommen in i hobbyn :)
Tackar så hjärtligt! Detaljnörden och perfektionisten inom mig har hittat ännu ett kall, kommer gå mycket tid på bössorna. :lol:

ohman

Inlägg av ohman »

De är i metall, att hitta en i stål är nog svårt (tror jag sett AK med stålkropp dock), och överdjävligt dyrt om du faktiskt hittar en :D
Brukar vara någon zink/aluminiumlegering vanligtvis i kropparna.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Nybörjarmisstag.. metall såklart. :roll:

Vad tror ni om en Cyma 007?
Får den för ett relativt överkomligt pris jämfört med nypris och andra begagnade, dessutom bor personen på resonligt avstånd och kan hämta med bil.

Bild

Ja, bilden räcker väl för ett tränat öga att se vad det är och vad den skulle duga till! Så vad säger ni, godkänt eller bara skräp? Får med lite extra krimskrams och magasin m.m.

Majoren

Inlägg av Majoren »

Som jag fattar det så är det antingen en M4 eller en AK som "assault" och sen en till bössa på det som ska vara en semisniper? har jag fattat det rätt då?

juste, E&L har man hört mycket gott om. Helt klart ett alternativ, enda minus, dyrare. Och den kan rosta! :D hahahah

Håller med ohman angående det han sa om semi sniper och att cymas förmodligen inte är dåliga.. osv osv

Vi har nog rätt lika åsikter ohman, angående deans också :)
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

ohman

Inlägg av ohman »

Denna E&L måste vara en av de sexigaste AK som någonsin tillverkats i airsoftsammanhang (trots att det är en 47 och inte en 74)... Nackdelen är väl att du får 3 Cymor för samma pris.

Dock finns det billigare E&L också, och ris/ras/handguards kan köpas till separat och bytas efter önskemål. Så absolut, vill du lägga lite mer pengar köp en E&L, annars köp Cyma 040+

Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Majoren skrev:Som jag fattar det så är det antingen en M4 eller en AK som "assault" och sen en till bössa på det som ska vara en semisniper? har jag fattat det rätt då?
Precis! Jag har en förkärlek för ryssbössor, men samtidigt tycker jag m4 är riktigt tjusiga dem med och så spelar det ingen roll egentligen.
Det är i princip första bästa bössan som dyker upp begagnad till ett okej pris* med lite roligare godis eller om jag bara hinner beställa något nytt.

Ett sådant här utförande hade väl varit perfekt som en assault för mig, sitter nästan och skakar med dregel runt mungipan. :lol:

Bild

30 november 2014, 21:42:

Men det är bra snack, riktigt bra snack! Sitter och kollar på lite M4 modeller av Boyi, hade liksom inte haft en susning på att kolla igenom dessa om du inte tipsat!
Riktigt schyst att ni delar med er och detta kanske kommer att hjälpa någon annan stackars själ, det är så jäkla givande att få lite pinpoints med allt möjligt när man själv är helt grön. :)

Hur är det med själva underhållet av dessa vapen, hur ofta bör man hålla igång och vad bör man inspektera när man åker ut för att kika på en begagnad så att man inte får världens rackel?

Majoren

Inlägg av Majoren »

Underhållet gäller i princip bara att hålla igång lipo batterierna och möjligtvis byta ett gammalt hopup gummi.. annars är en aeg rätt underhållningsfri.

Lättast vore om du får kontakt med någon som bor i ditt område som är erfaren som kan komma med och hjälpa till (kanske mot betalning om han e tjurig gammal gubbe? :D )
Annars så är det bara att be om att få testa den. skjut på semi och kolla så att det funkar. kör några korta bursts på auto, se så att kulorna inte droppar på en gång. kolla så att hopuppen tar ordentligt. Testa några olika magasin så att du vet om den matar bra eller inte.

Och be om en lista på vad han gjort med den..

Det är nog det bästa man kan göra för att inte få några hemska bössras senare.

A och O är dock att hitta en seriös säljare, Känns det inte bra och om du inte får ett bra intryck av snubben så säg nej. Jag tar hellre några mil på bilen än att köpa en trasig och dåligt behandlad bössa.
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:

Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Tackar, jäkligt nyttig information! Brukar vara stendum i huvudet och inte självmant tänka på sådant om jag inte har tips liggandes i bakhuvudet.
Hittade även en AK74SU av Boyi (DBOYS) till ett väldigt förmånligt pris. Är detta schysta bössor?

Bild

Majoren

Inlägg av Majoren »

Majoren skrev:Dock känns det som det är Boyi som har M4 marknaden medans Cyma har AK marknaden (när vi snackar "kinakloner")
Boyis funkar säkert bra men som sagt :)

Affärsredovsning:

Skriv svar