Ny inom airsoft: Söker tips på tävlingar samt lag struktur.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Herr_Lee

Ny inom airsoft: Söker tips på tävlingar samt lag struktur.

Inlägg av Herr_Lee »

Hej allesammans,

jag och 3 vänner tänkte börja spela airsoft, vi har precis börjat inhandla diverse utrustning. Min fråga till er lyder: Hur kommer jag i kontakt med tävlingar/spel där fokus ligger i att tävla och kanske lite mindre focus på mys och lunka runt i skogen? Vi kommer från en paintball bakgrund där vi alla spelade på global elitnivå och tävlade världen runt. Självklart förstår jag att det är lite som att jämföra äpplen och päron...men försöker ändå. Har sätt lite videos på pistol spel inomhus som verkar otroligt intensivt och ganska tävlingsinriktat.

Förklara gärna lite om hur allt går till samt tipsa gärna om hur ni bygger era squads/teams. (Förstår självfallet att airsoft primärt är militär simulation, men även militärer tävlar om vem som är bäst :) )

Tack på förhand,
Lee

pompe88

Re: Ny inom airsoft: Söker tips på tävlingar samt lag strukt

Inlägg av pompe88 »

Hela konceptet "tävling" och "vinna" är i min värld rätt oförenligt med airsoft så länge du inte talar om målskytte på papptavlor ala IPSC.

hela spelet bygger ju på ärlighet iomed att man inte kan bevisa träffar så det funkar inte riktigt med "tävlan" och så fort det blir tal om tävling oavsett om dt gäller prispengar eller bar ngn listplacering eller äran för dagen så blir nog träfftagningen lidande direkt.
De spel jag arrangerar kör vi med principen att är du tveksam om det var en träff så är du träffad. bra spelare tar träff även om de är ganska säkra på att det var en miss, skulle du göra det i en "tävling"? Anledningen till att folk gör detta är de generösa spawn reglerna, en träff innebär inte att du är ute, utan du får snart komma in o leka igen.
På de cqb spel jag anordnar så trycker ibland det ena laget tillbaka motståndarna så bra att de nästan är framme vid deras spawn point, vad de gör då är att de faller tillbaka o ger dem halva lokalen utan strid för det är roligare för bägge skulle heller inte funka om det är vinna man vill göra då skulle de bara stanna där o sitta o skjuta ut dem eftersom de kommer in igen o därmed pajja allt det roliga för sina medspelares lag.

Jag är ju ganska ny så kan inte riktigt uttala mig för alla men har fått intrycket den här tanken om att airsoft o "tävling o "vinna" inte skall, eller går att blanda är något jag delar med de flesta både här hemma o internationellt.

Det närmsta man kommer tävling är väl ett objektiv baserat spel där det ena laget skall hindra det andra från att uppnå objektivet kan va transport av låda, eller gisslan som skal fritas eller en VIP som skall transporteras / dödas.
Senast redigerad av 1 pompe88, redigerad totalt 0 gånger.
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

TigerZero

Re: Ny inom airsoft: Söker tips på tävlingar samt lag strukt

Inlägg av TigerZero »

Tänk dig spawn punkter som i tex battlefield, ibland kör man tex att ena sidan har oändligt med spawn den andra bara 2 medics, sidan utan spawn ska oftast försvara en plats och dom med spawn har en viss tid på sig att ta över platsen annars vinner försvararna.
Tänk på att det kan vara en bra bit till spawn punkten ibland och oftast är det någon form av spawn regel med antingen tid eller personer i spawn så det är sällan man kan spawna direkt.
Detta är ett ganska vanligt upplägg på söndagsspel.
Är du ute efter speedball upplägg som i paintball när man springer på en liten bana med uppblåsbara hinder och spelet varar 0-5 min finns nog inget äns i närheten i Sveriges airsoft iaf inte om du vill skjuta mot någon fysisk person.
Söndagsspel brukar i stort sätt alltid ha iaf ett team deatmatch spel under dagen, det är nog det närmsta du kommer.
Som du sa päron eller äpplen, dom ser inte likadana ut och dom smakar inte lika dant ;).
SPRAY AND PRAY!

Skriv svar