Tjena!
Jag har letat igenom en djungel av trådar som tar upp LiPo-laddning, men inte hittat någon som tar upp min fråga. Manualen är också allt annat än hjälpsam.
Jag har ett 1300mAh, 3 cells, 11,1V LiPo batteri och en AP403 balansladdare. Så långt är allt väl.
Nu har jag ställt in laddströmmen till 1,3A men voltinställningen, på laddaren, är antingen 1cell à 4,2V, 2cell à 8,4V, 3cell à 12,6 eller 4cell à 16,8V. Eftersom det är ett 3cells-batteri så vill jag använda den inställningen, men då är spänningen 1,5V högre än batteriets 11,1V. Funkar det ändå? Eller hur ska jag göra?
/Ante
LiPo-laddning
LiPo-laddning
Senast redigerad av 1 AnteJ, redigerad totalt 0 gånger.
Re: LiPo-laddning
Tjo, det låter som om det borde finnas en inställning för att ladda lipo, kolla upp så den är inställd på rätt nivå, alternativen borde vara 3.7, 7.4, 11.1 osv.
Eftersom laddaren kan ladda andra typer av batteri med så är det antagligen en inställning någonstans som du behöver sätta på lipo.
Eftersom laddaren kan ladda andra typer av batteri med så är det antagligen en inställning någonstans som du behöver sätta på lipo.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Den står på LiPo charge, men alternativen är som jag skrev 4,2, 8,4, 12,6 och 16,8V.
12,6V är vad ett 3cells lipo kommer upp i när det är fulladaddat. Så 12,6V är korrekt.
Ah! Tackar, då är jag med på banan, snart nog, igen! =)
Doh, ja, givetvis.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.