Mosfet och LiPo frågor

Vaksai

Mosfet och LiPo frågor

Inlägg av Vaksai »

Hej,

Jag planerar att stoppa in en mosfet i min M14 EBR (Cymas variant) och undrar om någon har gjort liknande procedur tidigare?
Själva mosfet får ju plats i buffertuben, men på grund av hur omständigt det är att plocka isär geväret så undrar jag om det är bättre att lägga den i utrymmet där motorn sitter?
Det ligger mellan MERF 3.2 (Kommer inte använda burst/ROF funktionerna, men lipo varning kan vara trevligt) eller PicoAB. Oavsett vilken mosfet så ska den ha Active Break och klara ett 11.1v LiPo.

Och nu till frågan om LiPo, jag har för tillfället ett 7.4v 2000mah 15-25C, som passar väldigt bra när den är nyladdad, men efter att ha skjutit en dag med det så sitter fast och måste nästan tvingas ut med våld. Se bilden.
WP_20131026_15_58_17_Pro.jpg
Bör jag skaffa ett nunchuck-batteri istället?

ohman

Re: Mosfet och LiPo frågor

Inlägg av ohman »

Tjo!

Du lär väl ändå behöva plocka isär bössan för att fixa kabeldragningen för mosfeten? Så det borde inte spela någon större roll var du lägger den. Får den plats i kroppen skulle jag lägga den där, om inte så lägg den i kolven.

Det är alltid lite lurigt med batterier som sväller, jag brukar försöka hitta batterier som passar lättare, vilket innebär att jag använder nunchuk-batterier i de flesta bössor då de är lättare att både få i och ur. Dock tror jag inte det är någon större fara att köra på med det batteri du använder nu, var bara inte allt för våldsam när du tar ut det (alternativt koppla isär och låt det vila lite innan du tar ut det ur bössan).
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Vaksai

Inlägg av Vaksai »

Jo, självklart kommer den behöva tas isär för installation.
Det som jag är lite fundersam över är kablarna som går till batteriet just nu...
När jag stoppar in mosfet, om jag nu väljer MERF iallafall, så kommer jag behöva dra en signalkabel om jag förstått allt rätt, kommer denna också vara ansluten med en kontakt mot mosfet så är det inget större problem, det blir jobbigare om den måste lödas fast. Är inte helt säker på att en deans passar i det hålet som man drar kablarna genom. En tamiya går bra, men deans är ju lite större.

Är det dåligt att ha flera deans mellan batteriet och motorn? T.ex. följande:

Batteri > deans > kabel > deans > mosfet > deans > motor.

På detta sätt så blir det lättare att ta ut gearbox för eventuella modifikationer, jag slipper i alla fall plocka isär hela kolven.

Jag ska plocka isär bössan när jag får min senaste beställning, kollar då om en deans går igenom hålet för kablar mellan kolv och motor.

Glader

Inlägg av Glader »

Varje extra Deans-kontakt ökar resistansen, jag är dock osäkert på om skillnaden är märkbar eller bara akademisk.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

afe

Inlägg av afe »

Dean kontakter lägger till ytterligare resistans även om de är bättre än tamiya kontakterna så skulle jag gissa på att det inte är bättre än kablar som är lödna.

bobeson

Inlägg av bobeson »

Det borde inte märkas någon skillnad i respons, deans har så lite resistans att skillnaden bara märks med mätare.

Skriv svar